Μετρό Αθηνών, Σταθμός Νίκαιας

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει Αρχιτεκτονική Μελέτη Εφαρμογής για την κατασκευή των Σταθμών Αγ. Βαρβάρας, Κορυδαλλού, Νίκαιας και Δημοτικού Θεάτρου και των Φρεάτων Κομνηνού, Μεγ. Αλεξάνδρου, Ταξιαρχών, Πισιδίας και Πανεπιστημίου.
Η Αρχιτεκτονική Μελέτη Εφαρμογής για κάθε Σταθμό περιλαμβάνει τη μελέτη του ίδιου του σταθμού με τις εισόδους του και τα φρέατα εξαερισμού στην περιοχή του σταθμού, καθώς και τη διαμόρφωση της στάθμης επιφάνειας (οδός/πλατεία), σύμφωνα με τα σχετικά σχέδια της ΓΟΜ.
Αναλυτικά ο σχεδιασμός περιλαμβάνει:
-Αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σταθμών και φρεάτων. Λειτουργική διάταξη κάθε σταθμού, είσοδοι, χώροι επιβατών, χώροι προσωπικού, αίθουσες απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού και βοηθητικοί χώροι. Οριζόντιες και κάθετες συνδέσεις (διάδρομοι, κυλιόμενες σκάλες, σκάλες, ανελκυστήρες, έξοδοι κινδύνου) που εξασφαλίζουν αφενός την απρόσκοπτη κίνηση των επιβατών και αφετέρου την ασφαλή εκκένωση των σταθμών σε περίπτωση ανάγκης.
-Αρχιτεκτονικά τελειώματα σταθμών και φρεάτων. Αρχιτεκτονικά τελειώματα δαπέδων (συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για άτομα με ειδικές ανάγκες), επενδύσεις τοίχων, (με χρήση υλικών με ηχοαπορροφητικές ιδιότητες), ψευδοροφών, κιγκλιδωμάτων, χειρολισθήρων, εισόδων κ.λπ. σταθμών και φρεάτων, σύμφωνα με την οριστική μελέτη και τα λοιπά συμβατικά έγγραφα.
-Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου στάθμης επιφάνειας (οδός/πλατεία) και ένταξή της στο αστικό περιβάλλον. Αποκατάσταση και διαμόρφωση των επιφανειών των εργοταξίων. Σχεδιασμό της περιοχής επέμβασης, η οποία περιλαμβάνει τις θέσεις εισόδων-εξόδων με τα προστατευτικά στέγαστρα και τις απολήξεις των ανελκυστήρων, ανακατασκευή δρόμων και πεζοδρόμων (με πρόβλεψη για άτομα με ειδικές ανάγκες), χώρους στάθμευσης για ποδήλατα και μοτοσικλέτες, επιφάνειες με σκληρά δάπεδα και χώρους με φύτευση, καθώς και αστικό εξοπλισμό (συντριβάνια, πέργκολες, παιδικές χαρές, παγκάκια, κάδους απορριμμάτων, κολωνάκια προστασίας κ.λπ.)
-Τυπικές και ειδικές λεπτομέρειες σταθμών και φρεάτων.
Υπαίθριες διαμορφώσεις:
ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ 7.500 μ2
ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ 21.500 μ2
ΝΙΚΑΙΑ 8.300 μ2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 13.400 μ2

Υπόγειοι Σταθμοί:
ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ 11.500 μ2
ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ 10.350 μ2
ΝΙΚΑΙΑ 11.500 μ2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 13.300 μ2

Μετρό Αθηνών, Σταθμός Αγ. Βαρβάρα

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει Αρχιτεκτονική Μελέτη Εφαρμογής για την κατασκευή των Σταθμών Αγ. Βαρβάρας, Κορυδαλλού, Νίκαιας και Δημοτικού Θεάτρου και των Φρεάτων Κομνηνού, Μεγ. Αλεξάνδρου, Ταξιαρχών, Πισιδίας και Πανεπιστημίου.
Η Αρχιτεκτονική Μελέτη Εφαρμογής για κάθε Σταθμό περιλαμβάνει τη μελέτη του ίδιου του σταθμού με τις εισόδους του και τα φρέατα εξαερισμού στην περιοχή του σταθμού, καθώς και τη διαμόρφωση της στάθμης επιφάνειας (οδός/πλατεία), σύμφωνα με τα σχετικά σχέδια της ΓΟΜ.
Αναλυτικά ο σχεδιασμός περιλαμβάνει:
-Αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σταθμών και φρεάτων. Λειτουργική διάταξη κάθε σταθμού, είσοδοι, χώροι επιβατών, χώροι προσωπικού, αίθουσες απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού και βοηθητικοί χώροι. Οριζόντιες και κάθετες συνδέσεις (διάδρομοι, κυλιόμενες σκάλες, σκάλες, ανελκυστήρες, έξοδοι κινδύνου) που εξασφαλίζουν αφενός την απρόσκοπτη κίνηση των επιβατών και αφετέρου την ασφαλή εκκένωση των σταθμών σε περίπτωση ανάγκης.
-Αρχιτεκτονικά τελειώματα σταθμών και φρεάτων. Αρχιτεκτονικά τελειώματα δαπέδων (συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για άτομα με ειδικές ανάγκες), επενδύσεις τοίχων, (με χρήση υλικών με ηχοαπορροφητικές ιδιότητες), ψευδοροφών, κιγκλιδωμάτων, χειρολισθήρων, εισόδων κ.λπ. σταθμών και φρεάτων, σύμφωνα με την οριστική μελέτη και τα λοιπά συμβατικά έγγραφα.
-Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου στάθμης επιφάνειας (οδός/πλατεία) και ένταξή της στο αστικό περιβάλλον. Αποκατάσταση και διαμόρφωση των επιφανειών των εργοταξίων. Σχεδιασμό της περιοχής επέμβασης, η οποία περιλαμβάνει τις θέσεις εισόδων-εξόδων με τα προστατευτικά στέγαστρα και τις απολήξεις των ανελκυστήρων, ανακατασκευή δρόμων και πεζοδρόμων (με πρόβλεψη για άτομα με ειδικές ανάγκες), χώρους στάθμευσης για ποδήλατα και μοτοσικλέτες, επιφάνειες με σκληρά δάπεδα και χώρους με φύτευση, καθώς και αστικό εξοπλισμό (συντριβάνια, πέργκολες, παιδικές χαρές, παγκάκια, κάδους απορριμμάτων, κολωνάκια προστασίας κ.λπ.)
-Τυπικές και ειδικές λεπτομέρειες σταθμών και φρεάτων.
Υπαίθριες διαμορφώσεις:
ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ 7.500 μ2
ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ 21.500 μ2
ΝΙΚΑΙΑ 8.300 μ2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 13.400 μ2

Υπόγειοι Σταθμοί:
ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ 11.500 μ2
ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ 10.350 μ2
ΝΙΚΑΙΑ 11.500 μ2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 13.300 μ2

Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο

Η πρόταση σχεδιασμού του ΝΑΜΣ ανταποκρίνεται στις αρχές που τέθηκαν από τον αγωνοθέτη και εναρμονίζεται με τους στόχους που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη.

Το κτίριο αναπτύσσεται με άξονες τον αστικό, τοπικό-υπερτοπικό χαρακτήρα της Εθνικής Οδού κατά μήκος της οποίας εκτείνεται το ανατολικό του όριο, και την εσωτερική κεντροβαρική του διάθεση να διαφυλάξει αλλά και να αναδείξει τα εν τόπω ευρήματα.

Οφείλει ταυτόχρονα να παρασυρθεί από την αρχαία Σπάρτη, αλλά και από τη Σύγχρονη πόλη. Να δεσπόσει στην είσοδο της πόλης με ένα συνεχές καλωσόρισμα, να προσκαλέσει, να αγκαλιάσει τον επισκέπτη στην εστία του παρελθόντος της.

Μορφολογικά, το κτίριο  μπορεί να αναγνωστεί ως μια ογκοπλασία αρχέτυπων δομών:  το σώμα κτιρίου που φέρει τη ΣΤΟΑ, το επίμηκες τμήμα του που καταλήγει στην ΑΓΟΡΑ κοντά στην πόλη, τη συνομιλία των 2 κτιρίων (παλιού και νέου) που σχηματίζουν το ΑΙΘΡΙΟ. Η χρήση εμφανούς σκυροδέματος στα στοιχεία του φορέα εντείνεται στη μορφή των πυκνών υποστυλωμάτων της ΣΤΟΑΣ και της ΑΓΟΡΑΣ, ενώ η επιλογή πετασμάτων υαλολωρίδων (U-profiled glass) σε εναλλαγή με κατακόρυφες περσίδες υάλου, χαρίζουν μια πιο ελαφριά, αλλά άμεσα διακριτή όψη στο νέο κτίριο.

Η γενική οργάνωση των χρήσεων, στρέφει τους χώρους επισκεπτών στο εσωτερικό του οικοπέδου, πλησίον του αρχαιολογικού χώρου, ενώ θέτει τους χώρους γραφείων, εργαστήριων, αποθηκών, στον ανατολικό τομέα του κτιρίου, προς την εθνική οδό. Το νέο κτίριο συνδέεται στο ισόγειο, με το υπάρχον, μέσω του χώρου εισόδου, και στον όροφο, στο κλείσιμο της Μουσειολογικής Έκθεσης, με έξοδο από αυτή για περιήγηση στον χώρο των ευρημάτων.

Τα 2 κτίρια λειτουργούν σαν ένα, με το νέο να φιλοξενεί τους χώρους υποδοχής επισκεπτών, την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων και το μεγαλύτερο μέρος της μόνιμης έκθεσης, και το υφιστάμενο τις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, το πωλητήριο, αναψυκτήριο, την έκθεση πρώην εργοστασίου ΧΥΜΟΦΙΞ.

Οι αρχές σχεδιασμού του κτιρίου και του άμεσα περιβάλλοντα χώρου υπακούουν στον βασικό στόχο της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής που συνοψίζεται στην διασφάλιση “υψηλής ποιότητας” αποδεκτών εσωκλιματικών συνθηκών με ταυτόχρονο περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας.

Η κεντρική ιδέα διαμόρφωσης του εκθεσιακού χώρου βασίζεται στις λέξεις κλειδιά “διασταυρώσεις” και “διαθλάσεις”, αποδίδοντας χωρικά τη νοηματική σχέση των μουσειολογικών θεματικών.

Σύμφωνα με το παραπάνω, οι εκθεσιακοί χώροι αναπτύσσονται βάσει συγκεκριμένων διασταυρούμενων πορειών και διαθλούμενων χώρων. Στην επιθυμητή εκθεσιακή ατμόσφαιρα συμβάλει ο φωτισμός, ο οποίος παρουσιάζει διαβαθμίσεις από φωτεινό σε σκοτεινό και αντίστροφα, ενισχύοντας τη βιωματική προσέγγιση, ανάλογα με το αντίστοιχο περιεχόμενο.

Δημοτικό Σχολείο Aνατόλια

Θέμα του διαγωνισμού ήταν ο σχεδιασμός του Νέου Δημοτικού Σχολείου «Ανατόλια» στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.
Το οικόπεδο του σχολείου βρίσκεται στην οδό Βασ. Σεβενίδη, στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και έχει συνολική έκταση 21.378,38 τ.μ. Στο ανατολικό όριο της υπάρχει οριοθετημένο ρεύμα, ενώ η βορειοδυτική περιοχή του καταλαμβάνεται από ένα πευκοδάσος συνολικής έκτασης 4.497,20 τ. Μ.
Το σχολείο (τρεις πρώτες τάξεις) αυτή τη στιγμή στεγάζεται σε δύο υφιστάμενα κτίρια, ένα τριώροφο κτίριο, που αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και πρώτο όροφο, που χτίστηκε το 1996, με συνολική έκταση περίπου. 1380 τ. Μ και ένα ισόγειο κτίριο, που χτίστηκε το 1992, με συνολική έκταση περίπου. 185 τ. Μ. Και τα δύο κτίρια έχουν ανακαινιστεί το 2010 με σκοπό να καλύψουν τις ανάγκες του σημερινού σχολείου.
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού το τριώροφο κτίριο θα ανακαινιστεί και θα ενσωματωθεί στο νέο συγκρότημα, ενώ το ισόγειο θα κατεδαφιστεί.
Το νέο δημοτικό σχολείο, στην πλήρη ανάπτυξη του, θα αποτελείται από 24 αίθουσες .
Η ιδέα είναι η οργάνωση των διαφόρων λειτουργιών σε τρεις διαφορετικές ομάδες / ενότητες, με διαφορετική προσέγγιση σχεδιασμού. Ένα νέο διώροφο κτίριο, το οποίο θα στεγάσει κοινές χρήσεις και τη διοίκηση, αναπτύσσεται κατά μήκος του ανατολικού ορίου, συνδέεται με το υπάρχον κτίριο, που στεγάζει όλες τις ειδικές τάξεις και σχηματίζει ένα συμπαγές επίμηκες στοιχείο, το οποίο λειτουργει σαν όριο στο συγκρότημα, και δημιουργεί το υπόβαθρο της αρχιτεκτονικής σύνθεσης.
Αντίθετα οι τυπικές αίθουσες συνδυάζονται μεταξύ τους για να σχηματίσουν έξι μεμονωμένες μονάδες τοποθετημένες διάσπαρτα στο περιβάλλον.
Στην πραγματικότητα, η κεντρική ιδέα είναι η μετάβαση από ένα τυπικό σχολείο πτέρυγα (αίθουσες διδασκαλίας – διάδρομος – αίθουσες διδασκαλίας) σε ένα χαλαρό σε διάταξη, όπως προκύπτει από τη διάσπαση, το διαχωρισμό και τη διασπορά των μονάδων στο τοπίο.
Οι αίθουσες διδασκαλίας οργανώνονται γύρω από μικρές πράσινες αυλές δημιουργώντας ένα οικείο και προσωπικό χώρο που ταιριάζει με τη φύση των χρηστών του, ενώ είναι ανοικτές στον υπαιθριο χώρο επιτρέποντας στους μαθητές να βιώσουν το καταπράσινο περιβάλλον ως αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας μάθησης.
Η προτεινόμενη διάταξη με επίκεντρο το παιδί δημιουργεί ένα ποιοτικό μαθησιακό περιβάλλον, κατάλληλο για την εκπαίδευση της νέας γενιάς. Όλες οι κτιριακές μονάδες συνδέονται μεταξύ τους με καλυμένες ή ημικαλυμμένες περιοχές, σχηματίζοντας ένα εκτεταμένο δίκτυο από ενδιάμεσους – δημόσιους χώρους για την παροχή προστατευμένης σύνδεσης μεταξύ όλων των κτιρίων.
Τα υλικά που προτείνονται είναι το ξύλο (πέργκολες, στέγαστρα, επενδύσεις εξωτερικών όψεων, εσωτερικές επενδύσεις αιθουσών). Το πέτασμα από κατακόρυφες ξύλινες περσίδες που επενδύει τις όψεις, το ίδιο μετασχηματίζεται σε στέγαστρο ή σε κιγκλίδωμα δημιουργώντας ένα ενοποιητικό στοιχείο που αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του συγκροτήματος.
Οι διάσπαρτοι όγκοι των αιθουσών επικαλύπτονται με ακρυλικό σοβά σε διάφορα χρώματα, δίνοντας στο συγκρότημα μια πιο πολύχρωμη εικόνα.
Ένα άλλο κοινό στοιχείο των προσόψεων του συγκροτήματος είναι η δημιουργία ειδικών έγχρωμων πλαισίων που περικλείουν ορισμένα ανοίγματα παραθύρων, εντίνοντας έτσι την πολυμορφία και ενισχύοντας περαιτέρω την αίσθηση της πολύχρωμης εικόνας.
Το κτιριακό συγκρότημα έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή απόδοση της αειφορίας και η λιγότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας, ενώ προσφέρεται στους χρήστες του θερμική και οπτική άνεση.

Καυταντζόγλειο Στάδιο

Ο όρος «αναβάθμιση» αναφέρεται στο σύνολο των έργων και εγκαταστάσεων, υποδομής, αθλητικών και κτιριακών προκειμένου το στάδιο να φιλοξενήσει τους προκριματικούς του ποδοσφαίρου στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας του 2004, και να εκσυγχρονιστεί ώστε να είναι σε θέση να εξυπηρετεί όλα τα αθλήματα στίβου, πάλης, γυμναστικής κ.λπ. σε εθνικό επίπεδο σε βάθος χρόνου.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε συνοπτικά τον επανασχεδιασμό, την ενίσχυση και την ανακατασκευή όλων των υπαρχουσών κτιριακών εγκαταστάσεων εκτάσεως 9.000 τ.μ. περίπου, την προσθήκη νέων χώρων 11.000 τ.μ. περίπου σε τρία νέα κτίρια, την πλήρη ανακατασκευή των αγωνιστικών χώρων, την πλήρη αναδιοργάνωση του υπαιθρίου χώρου
και τέλος την πρόταση και υλοποίηση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και έργων για την κάλυψη των κυκλοφοριακών αναγκών και χώρων στάθμευσης κατά την περίοδο των αγώνων.

Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα

Ο σχεδιασμός βασίζεται και συμπυκνώνει την έννοια σταυροδρόμι. Πραγματοποιώντας μία πολλαπλή ανάγνωση με συμβολικές προεκτάσεις, οι σχεδιαστικοί χειρισμοί αποσκοπούν στη χωρική μετάφραση της έννοιας στο παραγόμενο αρχιτεκτονικό αποτέλεσμα.
Στην διατύπωση των βασικών στόχων του Διαγωνισμού, στο Ιστορικό Σημείωμα για την ίδρυση και την εξέλιξη της Τράπεζας, αλλά ακόμη και στην ιδιαίτερη γεωγραφική θέση της Λευκωσίας, περιλαμβάνονται στόχοι και επιδιώξεις που έρχονται από διαφορετικές κατευθύνσεις και το συγκεκριμένο Κτίριο σηματοδοτεί το σημείο τομής ή/και σύγκλισης των κατευθύνσεων αυτών. Δημιουργείται ένα σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, οικονομικών και κοινωνικών πολιτικών, πολιτισμικών επιρροών και καταβολών, συνεργατικών και ατομικών δραστηριοτήτων. Φιλοδοξία μας είναι τα Νέα Γραφεία της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας στη Λευκωσία να εκφράσουν το κοινό σημείο όλων αυτών των διαφορετικών κατευθύνσεων, και να συμβολίσουν την αξία της συνύπαρξης μέσα σε συνθήκες διαφορετικότητας και πολυμορφίας.
Η ευρύτερη περιοχή στην οποία πρόκειται να ενταχθεί το κτίριο έχει αρχίσει να διαμορφώνει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα με αρκετά ομοειδή κτίρια και ανάλογες χρήσεις. Κατά μήκος του κύριου οδικού άξονα της Λεωφ. Αθαλάσσης υπάρχουν ήδη κτίρια που στεγάζουν κεντρικές υπηρεσίες Τραπεζών αλλά και πολλά άλλα δημοσίων και ιδιωτικών φορέων.
Επιδίωξη μας είναι να δημιουργήσουμε ένα τοπόσημο που θα καθιερωθεί σαν σύμβολο αυτής της τάσης που επικρατεί. Η ογκοπλασία του κτιριακού συγκροτήματος, η εξάντληση του επιτρεπόμενου ύψους και η εμμονή της σύνθεσης σε ροϊκές γεωμετρίες με λιτά υλικά εντείνει την ευκρίνεια της εικόνας του από μεγάλη απόσταση και από τους δύο κύριους άξονες. Στο αμεσότερο περιβάλλον επιδιώξαμε να τονίσουμε την μοναδικότητα και την ιδιαιτερότητά του με την ελαφρά καμπύλη στο συνεχές μέτωπο της Λεωφόρου, δημιουργώντας μια στάση στο συνεχές αστικό μέτωπο, η οποία δημιουργεί την αίσθηση ενός ανοίγματος, ενός κενού ικανών διαστάσεων για να δεχθεί αρμονικά τον όγκο του κτιρίου – συμβόλου.
Βασικές συνθετικές αρχές αποτελούν η διάσπαση των χρήσεων του κτιρίου σε δύο ξεχωριστούς όγκους που τοποθετούνται παράλληλα στον άξονα Ανατολή – Δύση, η σύνδεση τους με μια ενδιάμεση μεταβατική ζώνη καθώς και η διαμπερής κίνηση σε όλη την έκταση του ισογείου. Είσοδοι χωροθετούνται και στις τέσσερις πλευρές του κτιρίου δημιουργώντας αγκαλιές υποδοχής, διαφορετικές ως προς την πυκνότητα και την ποσότητα ροής. Οι ανεξάρτητες αυτές προσβάσεις εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη και ανεξάρτητη λειτουργία των διαφορετικών τμημάτων του κτιριακού συγκροτήματος, ενώ ταυτόχρονα υλοποιούν το σταυροδρόμι των κινήσεων που τις ενώνει και ταυτόχρονα τις διαχωρίζει.
Στον ψηλό όγκο των εννέα ορόφων προς την Λ. Αθαλάσσης χωροθετούνται οι διοικητικές και λειτουργικές υπηρεσίες της Τράπεζας, ενώ στον πίσω χαμηλότερο οι κοινόχρηστες δραστηριότητες. Ο πύργος των γραφείων αγκαλιάζει τον ελεύθερο χώρο προς τον κύριο δρόμο, ενώ ο δεύτερος στρέφεται προς τον διαμορφωμένο χώρο δημόσιου και ιδιωτικού πρασίνου και τον πεζόδρομο.