Η πρότασή μας στοχεύει στην ικανοποίηση όλων των απαιτήσεων και προδιαγραφών που τέθηκαν από τον διαγωνισμό και ταυτόχρονα προβλέπει ένα σύγχρονο και καινοτόμο συγκρότημα, το οποίο ανταποκρίνεται σε όλες τις λειτουργικές, τεχνολογικές και αισθητικές ανάγκες ενός εκπαιδευτικού κτηρίου. Τα κύρια ζητήματα που τέθηκαν στην κορυφή της αρχιτεκτονικής μας ατζέντας, ήταν πώς να ενσωματώσουμε ομαλά το νέο κτίριο στο Ιστορικό συγκρότημα του ANATOLIA COLLEGE και πώς να δημιουργήσουμε ένα φιλόξενο κέλυφος για ένα Διεθνές Σχολείο όπως το PINEWOOD.
Στην παρούσα αρχιτεκτονική πρόταση, με την πρόθεση δημιουργίας μίας νέας κοινότητας εκπαίδευσης και πολιτισμού, επιχειρείται να αποδοθεί η εικόνα του κτιριακού συμπλέγματος σε έναν μακρινό ορίζοντα, που γράφει το κάτω όριο του ουρανού – SKY LINE
Χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο της κεκλιμένης στέγης – αρχιτεκτονικό στοιχείο των γειτονικών υφιστάμενων κτιρίων του συγκροτήματος – οι κορυφογραμμές του νέου κτιρίου, αναπαριστούν την οριογραμμή που δημιουργείται όταν πολυάριθμα μεμονωμένα κτίσματα, βασισμένα στο αρχέτυπο στοιχείο της «οικίας με στέγη», συνθέτουν – συνδυαζόμενα – την ποικιλόμορφη εικόνα της οικιστικής κοινότητας.
Το νέο κτίριο, σαν ένα φιλόξενο κέλυφος, αλλά και σαν ένας εξωστρεφής θύλακας ζωής, σε διαρκή συνομιλία με το περιβάλλον του, δέχεται στους κόλπους του το στοιχείο ενός κεντρικού συνδετικού χώρου, μία κεντρική πλατεία πολιτισμού – CULTURAL HUB – στην στάθμη του ισογείου, σε χάραξη που αναπαράγει τα κυκλικά στοιχεία του περιμετρικού περιβάλλοντος χώρου και αποτελεί την φυσική συνέχεια αυτού. Ο υπαίθριος αυτός χώρος έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει τους μαθητές κατά την διάρκεια της σχολικής τους καθημερινότητας, σαν ένας ανοικτός χώρος συνεχούς επικοινωνίας, αλλά μπορεί να δεχτεί και άλλες δράσεις πολιτισμού και ψυχαγωγίας του σχολείου.
Το κτίριο αποτελείται από ισόγειο και δύο ορόφους, καθώς και ένα μικρό υπόγειο για βοηθητικές χρήσεις.
Η κατανομή των διαφόρων χρήσεων στα διαφορετικά επίπεδα περιγράφεται παρακάτω: Υπόγειο: Χώρος στάθμευσης, Η/Μ χώροι. Ισόγειο: 4 Αίθουσες διδασκαλίας, Γυμναστήριο-χώρος πολλαπλών χρήσεων, Εργαστήριο θεάτρου, Εργαστήριο τέχνης, Γραφείο υποδοχής, Ιατρείο και τουαλέτες. 1ος όροφος: 6 Αίθουσες διδασκαλίας, Αίθουσες για μαθήματα επιλογής, Ευέλικτος χώρος μάθησης, Γραφείο καθηγητών και WC. 2ος όροφος: Εργαστήρια βιολογίας & χημείας, Γραφεία διοίκησης, Χώροι υποστήριξης φοιτητών και WC. Το κτήριο εξυπηρετείται από δύο σκάλες και έναν ανελκυστήρα.
Το βασικό υλικό που χρησιμοποιείται για τις όψεις του κτιρίου είναι πέτρα, ξύλο και αλουμίνιο, ενώ τόσο το κτίριο όσο και ο περιβάλλων χώρος έχουν σχεδιαστεί με βάση τις αρχές βιοκλιματικού σχεδιασμού, προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή βιωσιμότητα με τη λιγότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας, καθώς και η εξασφάλιση θερμικής και οπτικής άνεσης για τους χρήστες.
Typology: Εκπαίδευση
Δημοτικό Σχολείο Aνατόλια
Θέμα του διαγωνισμού ήταν ο σχεδιασμός του Νέου Δημοτικού Σχολείου «Ανατόλια» στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.
Το οικόπεδο του σχολείου βρίσκεται στην οδό Βασ. Σεβενίδη, στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και έχει συνολική έκταση 21.378,38 τ.μ. Στο ανατολικό όριο της υπάρχει οριοθετημένο ρεύμα, ενώ η βορειοδυτική περιοχή του καταλαμβάνεται από ένα πευκοδάσος συνολικής έκτασης 4.497,20 τ. Μ.
Το σχολείο (τρεις πρώτες τάξεις) αυτή τη στιγμή στεγάζεται σε δύο υφιστάμενα κτίρια, ένα τριώροφο κτίριο, που αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και πρώτο όροφο, που χτίστηκε το 1996, με συνολική έκταση περίπου. 1380 τ. Μ και ένα ισόγειο κτίριο, που χτίστηκε το 1992, με συνολική έκταση περίπου. 185 τ. Μ. Και τα δύο κτίρια έχουν ανακαινιστεί το 2010 με σκοπό να καλύψουν τις ανάγκες του σημερινού σχολείου.
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού το τριώροφο κτίριο θα ανακαινιστεί και θα ενσωματωθεί στο νέο συγκρότημα, ενώ το ισόγειο θα κατεδαφιστεί.
Το νέο δημοτικό σχολείο, στην πλήρη ανάπτυξη του, θα αποτελείται από 24 αίθουσες .
Η ιδέα είναι η οργάνωση των διαφόρων λειτουργιών σε τρεις διαφορετικές ομάδες / ενότητες, με διαφορετική προσέγγιση σχεδιασμού. Ένα νέο διώροφο κτίριο, το οποίο θα στεγάσει κοινές χρήσεις και τη διοίκηση, αναπτύσσεται κατά μήκος του ανατολικού ορίου, συνδέεται με το υπάρχον κτίριο, που στεγάζει όλες τις ειδικές τάξεις και σχηματίζει ένα συμπαγές επίμηκες στοιχείο, το οποίο λειτουργει σαν όριο στο συγκρότημα, και δημιουργεί το υπόβαθρο της αρχιτεκτονικής σύνθεσης.
Αντίθετα οι τυπικές αίθουσες συνδυάζονται μεταξύ τους για να σχηματίσουν έξι μεμονωμένες μονάδες τοποθετημένες διάσπαρτα στο περιβάλλον.
Στην πραγματικότητα, η κεντρική ιδέα είναι η μετάβαση από ένα τυπικό σχολείο πτέρυγα (αίθουσες διδασκαλίας – διάδρομος – αίθουσες διδασκαλίας) σε ένα χαλαρό σε διάταξη, όπως προκύπτει από τη διάσπαση, το διαχωρισμό και τη διασπορά των μονάδων στο τοπίο.
Οι αίθουσες διδασκαλίας οργανώνονται γύρω από μικρές πράσινες αυλές δημιουργώντας ένα οικείο και προσωπικό χώρο που ταιριάζει με τη φύση των χρηστών του, ενώ είναι ανοικτές στον υπαιθριο χώρο επιτρέποντας στους μαθητές να βιώσουν το καταπράσινο περιβάλλον ως αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας μάθησης.
Η προτεινόμενη διάταξη με επίκεντρο το παιδί δημιουργεί ένα ποιοτικό μαθησιακό περιβάλλον, κατάλληλο για την εκπαίδευση της νέας γενιάς. Όλες οι κτιριακές μονάδες συνδέονται μεταξύ τους με καλυμένες ή ημικαλυμμένες περιοχές, σχηματίζοντας ένα εκτεταμένο δίκτυο από ενδιάμεσους – δημόσιους χώρους για την παροχή προστατευμένης σύνδεσης μεταξύ όλων των κτιρίων.
Τα υλικά που προτείνονται είναι το ξύλο (πέργκολες, στέγαστρα, επενδύσεις εξωτερικών όψεων, εσωτερικές επενδύσεις αιθουσών). Το πέτασμα από κατακόρυφες ξύλινες περσίδες που επενδύει τις όψεις, το ίδιο μετασχηματίζεται σε στέγαστρο ή σε κιγκλίδωμα δημιουργώντας ένα ενοποιητικό στοιχείο που αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του συγκροτήματος.
Οι διάσπαρτοι όγκοι των αιθουσών επικαλύπτονται με ακρυλικό σοβά σε διάφορα χρώματα, δίνοντας στο συγκρότημα μια πιο πολύχρωμη εικόνα.
Ένα άλλο κοινό στοιχείο των προσόψεων του συγκροτήματος είναι η δημιουργία ειδικών έγχρωμων πλαισίων που περικλείουν ορισμένα ανοίγματα παραθύρων, εντίνοντας έτσι την πολυμορφία και ενισχύοντας περαιτέρω την αίσθηση της πολύχρωμης εικόνας.
Το κτιριακό συγκρότημα έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή απόδοση της αειφορίας και η λιγότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας, ενώ προσφέρεται στους χρήστες του θερμική και οπτική άνεση.
Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας
Η πρόταση διαμόρφωσης και οργάνωσης του χώρου και του κτιριακού συγκροτήματος ανταποκρίνεται στις αρχές που τέθηκαν από τον αγωνοθέτη και εναρμονίζεται με τους στόχους που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη, όπως η ανάδειξη της σημασίας του κτιρίου, η αρμονική ένταξη στο περιβάλλον, η σύνδεση με τις υπάρχουσες κτιριακές υποδομές, η επάρκεια της εσωτερικής οργάνωσης και η σύγχρονη αισθητική προσέγγιση.
H κεντρική ιδέα για το σχεδιασμό του συγκροτήματος περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εσωστρεφούς κτιρίου που αναπτύσσεται γύρω από ένα κεντρικό αίθριο, ανοικτού όμως προς τα υφιστάμενα κτίρια με τα οποία συνδέεται μέσω προστατευμένης υπαίθριας διαδρομής. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται αφενός η δημιουργία ενός περίκλειστου, προστατευμένου υπαίθριου χώρου – σημείου αναφοράς/συνάντησης για την κάλυψη των υπαίθριων λειτουργιών και αφετέρου η οργάνωση των προβλεπόμενων χρήσεων σε τρεις επιμέρους διακριτές μορφολογικά ενότητες – πτέρυγες, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κτιριολογικού προγράμματος.
Το συγκρότημα επικαλύπτεται με ένα πλέγμα στεγών, οι οποίες εναλλάσσονται ως προς το μέγεθος, τον προσανατολισμό και τις κλίσεις τους, επιτρέποντας τον φυσικό φωτισμό των αιθουσών του ορόφου από ψηλά. Η διάρθρωση των όγκων σε συνδυασμό με την διαμόρφωση των όψεων και την ποικιλομορφία των στεγών τονίζει την ογκοπλασία του συγκροτήματος καθιστώντας το σημείο αναφοράς/τοπόσημο της περιοχής.
Το συγκρότημα περιλαμβάνει δύο ορόφους, τμήμα παταριού και τμήμα υπογείου. Γενικά οι χώροι εκπαίδευσης χωροθετούνται στην ανατολική και βόρεια πτέρυγα για να έχουν καλύτερο προσανατολισμό, ενώ η οι κοινοί χώροι, οι χώροι διδακτικού προσωπικού και οι χώροι διοίκησης χωροθετούνται στην δυτική και νότια πτέρυγα. Στο επίπεδο του ισογείου δημιουργείται ένας διαμπερής ημιυπαίθριος χώρος, μέσω του οποίου γίνεται η είσοδος στο κτίριο και η επικοινωνία του περιβάλλοντος χώρου με το εσωτερικό αίθριο. Στο υπόγειο του κτιρίου χωροθετούνται 20 θέσεις στάθμευσης, χώροι Η/Μ εγκαταστάσεων και αποθήκες.
Η διαμόρφωση των όψεων και η διαφορετική μορφολογική προσέγγιση ενισχύει την κεντρική ιδέα των τριών ογκοπλαστικών ενοτήτων. Το συγκρότημα «ντύνεται» περιμετρικά και στις στέγες του με ένα δεύτερο φλοιό / κέλυφος αποτελούμενο είτε από πάνελ εμφανούς σκυροδέματος στο επίπεδο του ισογείου, είτε από γραμμικά στοιχεία από τιτανιούχο ψευδάργυρο (zinc) στον όροφο και στις στέγες. Στην ανατολική και δυτική όψη της δυτικής πτέρυγας του κτιρίου προβλέπονται κατακόρυφες περσίδες ηλιοπροστασίας.
Το κτιριακό συγκρότημα έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις βιοκλιματικές αρχές, προκειμένου να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή βιωσιμότητα και να καταναλώνει τη λιγότερη δυνατή ενέργεια, ενώ προσφέρει θερμική και οπτική άνεση στους χρήστες του.
Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια
Ο διαγωνισμός αφορά στην επέκταση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων που στεγάζουν σήμερα το πρόγραμμα σπουδών International Baccalaureate (I.B.). Οι εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν τα κτίρια Compton και Ladas.
Το Compton είναι ένα πέτρινο κτίριο, που κτίσθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’30.
Το Ladas είναι ένα κτίριο από σκυρόδεμα σε μορφή Ταυ, που κτίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’60. Αποτελείται από δύο πτέρυγες και αρχικά κτίσθηκε για να στεγάσει κοιτώνες σπουδαστών.
Η κεντρική ιδέα της πρότασης έχει σκοπό να ικανοποιήσει όλους τους όρους και τις απαιτήσεις που τέθηκαν από τον αγωνοθέτη, και ταυτόχρονα να δημιουργήσει ένα σύγχρονο κτίριο εκπαίδευσης. που θα ικανοποιεί όλες τις λειτουργικές και αισθητικές ανάγκες του σήμερα.
Αυτό είναι μία δύσκολη αλλά ενδιαφέρουσα πρόκληση, καθότι δημιουργεί τη ιδέα της σύνθεσης αντιθέτων σε πολλά επίπεδα όπως το παλιό και το καινούργιο, το παρελθόν και το μέλλον, παραδοσιακές μέθοδοι και σύγχρονες τάσεις, συμβατική νοοτροπία και ανάγκη για νεωτερικότητα, εκπαιδευτικά συστήματα και κοινωνική κουλτούρα.
Η αντίθεση γίνεται – μέσω του περιβάλλοντος – η κατεύθυνση (διαδρομή) προς την αειφορία.
Το Compton είναι ένα ογκώδες, εσωστρεφές, λιτό πέτρινο κτίριο, που αποκαθίσταται στην αρχική του μορφή.
Αντίθετα το νέο κτίριο ακολουθεί έναν ανάλαφρο και κομψό τύπο.
Είναι μία διαφανής, εξωστρεφής, γεωμετρική γυάλινη κατασκευή, που φέρνει το εξωτερικό περιβάλλον στο εσωτερικό και ταυτόχρονα εξάγει την μοναδική ταυτότητα του κτιρίου στο άμεσο περιβάλλον.
Ένα σύνθετο κέλυφος καλύπτει το περίγραμμα του κτιρίου.
Σχολικό Συγκρότημα Ικτίνου
Πρόκειται για σχολικό συγκρότημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, θεμελιώθηκε το 1931, εκφράζει το μοντέρνο κίνημα στην Ελλάδα και έχει χαρακτηριστεί ως μνημείο με Απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού. Αποτελείται από εννιά στατικώς ανεξάρτητα τμήματα (οκτώ κτίρια και ένα υπόστεγο) συνολικής έκτασης 6.600 τ.μ. περίπου, στην πλειονότητά τους με υπόγειο και δύο υπέργειους ορόφους. Η φέρουσα κατασκευή είναι διαμορφωμένη γενικά από χυτό επιτόπου οπλισμένο σκυρόδεμα, αποτελούμενη από πλάκες (ολόσωμες ή με νευρώσεις), δοκούς, υποστυλώματα και σε ορισμένες περιπτώσεις από τοιχοποιία (φυσικούς λίθους και διάτρητους τεχνητούς οπτόπλινθους). Οι μελέτες προέβλεπαν την ενεργειακή και στατική του αναβάθμιση. Κατά τη στατική αναβάθμιση (στο σημερινό επίπεδο ασφάλειας), εκπονήθηκαν μελέτες αποτίμησης και ανασχεδιασμού, που κατέληξαν σε ενισχύσεις (προσθήκη νέων τοιχωμάτων, ενισχύσεις δοκών, μανδύες οπλισμένου σκυροδέματος σε υποστυλώματα) και επισκευές της φέρουσας κατασκευής.