Το έργο αφορά κτιριακό συγκρότημα που αποτελείται από μεγάλης κλίμακας εμπορικό κέντρο, κτίρια κατοικιών και γραφείων, με συνολική έκταση κτιρίων που φθάνει τα 440.000 τ.μ. υπόγειων χώρων και τα 580.000 τ.μ. ανωδομής. Χωροθετείται σε οικόπεδο, περίπου 78.000 τ.μ., στη βορειοδυτική πλευρά του Ερμπίλ στο Ιράκ – μία από τις παλαιότερες πόλεις στον κόσμο – μόλις ένα χιλιόμετρο μακριά από το αεροδρόμιο.
Η πρόταση βασίζεται στην ιδέα «Πόλη μέσα στην Πόλη». Η διαλεκτική μεταξύ του εμπορικού κέντρου και των πύργων κατοικιών και των γραφείων, στοχεύει στην δημιουργία ενός συνόλου με στοιχεία δυναμισμού και ζωντάνιας, έναν δελεαστικό και ολοκληρωμένο αστικό προορισμό για την ευρύτερη περιοχή που να συνδυάζει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με την αναψυχή, ψώνια, χαλάρωση, που θα προσελκύσει τόσο τουρίστες, όσο και μόνιμους κατοίκους της πόλης.
Το εμπορικό κέντρο, ένας γραμμικός «λόφος» που αναδύεται από το έδαφος, σαν μια κυρίαρχη «ακρόπολη», δημιουργεί μια κομψή βάση, πάνω από την οποία αναδύονται τα πολυώροφα κτίρια. Ο κτιριακός όγκος των γραφείων διαμορφώνεται σε λιτή γεωμετρία με οριζόντια άρθρωση, και αποτελεί ένα ήρεμο φόντο μπροστά από το οποίο οι πύργοι των κατοικιών, συστρέφονται ελαφρά σαν όρθια λαμπερά πρίσματα σε διαφορετικά χρώματα. Η συνολική πρόταση διαμορφώνεται ως σαν μια τεκτονική σύνθεση, που παραπέμπει στην εικόνα πολύτιμων λίθων – πετράδια του Erbil – που ελίσσονται προς στον ουρανό.
Εντός του εμπορικού κέντρου, η βασική διαδρομή του κοινού είναι διαμορφωμένη σαν μία γραμμική όαση, συνδυάζοντας τη φύση και την παράδοση με τη σύγχρονη αισθητική.
Οι προσόψεις των χώρων του Mall και τα κύρια χαρακτηριστικά τους διαμορφώνονται ως συνδυασμός συμπαγών και διαφανών περιοχών, πλεγμένων σε μια λεπτή μεταλλική «δαντέλα», εμπνευσμένη από τα σχήματα που δημιουργούνται από τις σκιές δέντρων στο δάσος.
Η Φύση, το Νερό και το Φως είναι τα κύρια στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την επένδυση εσωτερικών και εξωτερικών δημόσιων χώρων του συγκροτήματος.
Η υπερυψωμένη Plaza στην οροφή του εμπορικού κέντρου είναι το κεντρικό στοιχείο αστικής οργάνωσης του συγκροτήματος, που δίνει την αίσθηση ότι η φύση και το ανάγλυφο της περιοχής «αναρριχήθηκε» για να διαμορφώσει έναν υπερυψωμένο «παραλιακό» περίπατο. Οι διαμορφώσεις στην περιοχής της πλατείας εξασφαλίζουν την χρήση του χώρου για όλες τις κλιματολογικές συνθήκες, με περιοχές εντελώς ανοιχτές και άλλες που μπορούν να μετατραπούν από υπαίθριοι σε χώρους ελεγχόμενων κλιματικών συνθηκών.
Αυτή η ακολουθία «κρεμαστών κήπων» θα είναι ορατή από μεγάλες αποστάσεις και θα προάγει την εικόνα της φύσης σε όλη την ευρύτερη περιοχή, λειτουργώντας μαζί με τους λαμπερούς πρισματικούς πύργους, ως σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή.
Typology: Σύνθετα Έργα
Κτίρια Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης
Το κτίριο για τη στέγαση των υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης αναπτύσσεται σε τέσσερις ορόφους, ενώ στο συγκρότημα περιλαμβάνονται και τρία διατηρητέα κτίρια.
Πρωταρχικός στόχος της μελέτης ήταν η συνολική ανάδειξη της «γειτονιάς» που δημιουργείται από τις τρεις ενότητες των διατηρητέων: (ΦΙΞ, ΦΩΤΑΕΡΙΟ, ΜΥΛΟΣ) σε μια θεματική, αντιληπτική, αλλά και λειτουργική ενότητα.
Η κεντρική ιδέα της αρχιτεκτονικής πρότασης οργάνωσης των όγκων του νέου κτιριακού συγκροτήματος ήταν να αναπτυχθούν δύο κάθετοι μεταξύ τους κεντρικοί άξονες-πεζόδρομοι.
Ένα πρόσθετο στοιχείο απολύτως προσδιοριστικό στην οργάνωση των όψεων των νέων κτιρίων είναι η επιθυμία για ακριβή και αποτελεσματικό τρόπο ηλιοπροστασίας των κτιρίων.
Για την ηλιοπροστασία των Ν.Δ. όψεων εγκαθίσταται ένας δεύτερος φλοιός, ο οποίος αποτελείται από ένα σύστημα περιστρεφόμενων οριζοντίων μεταλλικών περσίδων σε όλη την έκτασή τους.
Στις Β.Δ. και Ν.Α. όψεις των κτιρίων, για τους ίδιους λόγους, εγκαθίσταται και πάλι ένας δεύτερος φλοιός, από αναρτώμενα κεραμικά στοιχεία (συμπαγή μπροστά από τα πλήρη της όψης και διάτρητα – περσιδωτά στη ζώνη των ανοιγμάτων).
Με τους χειρισμούς αυτούς υλοποιούνται οι βασικές αρχές της αισθητικής οργάνωσης για τον πλήρη διαχωρισμό του «παλιού» και του «νέου» σε όλα τα επίπεδα και διαφοροποιούνται πλήρως από αυτά χωρίς να προβάλουν ανταγωνιστικά, συμπληρωματικά ή έστω «ανάλογα» αισθητικά στοιχεία. Η επιλογή των κεραμικών φλοιών στις Β.Δ. και Ν.Α. όψεις έγινε και για έναν πρόσθετο λόγο. Για να σηματοδοτήσει και να υλοποιήσει τον λειτουργικό και αισθητικό άξονα ενοποίησης των σημαντικών μνημείων της περιοχής (ΦΙΞ, ΦΩΤΑΕΡΙΟ, ΜΥΛΟΣ) με μία ενιαία υφή κεραμικών στοιχείων που χαρακτηρίζει και τα τρία αυτά μνημεία.
Villaggio Hotel
Το έργο αφορά στο σχεδιασμό του Villaggio Hotel-ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων, που βρίσκεται στην Doha, Qatar. Η συνολική χωρητικότητα του Ξενοδοχείου είναι 213 δωμάτια και περιλαμβάνει 132 standard δωμάτια, 40 executive, 10 junior σουίτες, 20 σουίτες ενός υπνοδωματίου, 10 σουίτες δύο υπνοδωματίων και μία προεδρική σουίτα. Η συνολική έκταση του ξενοδοχείου είναι 50.635 τ.μ.
Το ξενοδοχείο εκτείνεται σε 8 επίπεδα: Yπόγειο το οποίο περιλαμβάνει 300 θέσεις στάθμευσης, ισόγειο το οποίο περιλαμβάνει το λόμπι εισόδου, καφετέρια, εστιατόρια, αίθουσες χορού και άλλες κοινόχρηστες λειτουργίες, τμήμα ημιώροφου με βοηθητικές χρήσεις, δεύτερο ημιώροφο, ο οποίος περιλαμβάνει ιδιωτικό σαλόνι, ειδικό εστιατόριο, γυμναστήριο-spa και ορισμένα δωμάτια/σουίτες με ιδιωτικούς κήπους, 3 βασικούς ορόφους με δωμάτια και ένα εστιατόριο στον τελευταίο όροφο. Οι όροφοι των δωματίων είναι οργανωμένοι σε δύο πτέρυγες, παράλληλα με τους κύριους δρόμους στο βορειοδυτικό άκρο του οικοπέδου. Στον ημιώροφο υπάρχει εκτεταμένη βεράντα που περιλαμβάνει πισίνα με pool bar, υπαίθριους χώρους εστιατορίων και φυτεμένες περιοχές.
Το κτίριο έχει δύο βασικές εισόδους: μια κύρια είσοδο για το ξενοδοχείο (δυτική όψη) και μια είσοδο για τις αίθουσες χορού (ανατολική όψη). Και οι δύο είσοδοι περιλαμβάνουν στεγασμένους χώρους μπροστά τους. Μια τρίτη είσοδος προσωπικού/υπηρεσίας με χώρο φορτοεκφόρτωσης προβλέπεται σε περιφραγμένο χώρο, οποίος απομονώνεται οπτικά με ένα ειδικής μορφής περιστύλιο.
Το κύριο λόμπι του ξενοδοχείου αποτελεί ένα διπλού ύψους χώρο, που ενοποιεί τα διάφορα επίπεδα, προσδίδοντας μεγαλείο και πολυτέλεια στο κτίριο. Επιπλέον, όλοι οι όροφοι των δωματίων ενοποιούνται μέσω ανοιγμάτων που δημιουργούνται στις πλάκες. Οι διαμορφωμένοι κάθετοι χώροι (αίθρια) καλύπτονται από γυάλινους φεγγίτες που φέρνουν φυσικό φως μέσα στο κτίριο. Το κεντρικό λόμπι συνδέεται άμεσα με το παρακείμενο εμπορικό κέντρο Villaggio Mall.
Το κτίριο εξυπηρετείται σε όλα τα επίπεδα από έναν κεντρικό κατακόρυφο πυρήνα επικοινωνίας με 6 κύριους ανελκυστήρες και τρεις πυρήνες εξυπηρέτησης, ο καθένας από τους οποίους περιλαμβάνει 2 ανελκυστήρες (καθαρών/ακαθάρτων) και σκάλα διαφυγής. Υπάρχει πλήρης διαχωρισμός της κυκλοφορίας μεταξύ κυρίων και βοηθητικών χρήσεων.
Το υπόγειο γκαράζ προσεγγίζεται από δύο χωριστές ράμπες, μία για είσοδο (ανατολική πλευρά) και μία για έξοδο (δυτική πλευρά). Η διάταξη στάθμευσης είναι κατάλληλη για στάθμευση είτε με υπαλλήλους, είτε με αυτοεξυπηρέτηση.
Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου περιλαμβάνει προστατευμένους χώρους επιβίβασης-αποβίβασης μπροστά από τις δύο εισόδους, σιντριβάνια και στοιχεία νερού, θέσεις στάθμευσης και περιοχές φύτευσης.
Η μορφολογία του κτηρίου έχει αναφορές στην περίοδο της Αναγέννησης, σύμφωνα με απαίτηση του πελάτη. Η διαμόρφωση των προσόψεων ακολουθεί την τυπική διαίρεση «βάση-κορμός-στέψη». Τα μπαλκόνια και τα παράθυρα ακολουθούν μια συμμετρική και επαναλαμβανόμενη διάταξη. Οι προσόψεις είναι εμπλουτισμένες με πολλά διακοσμητικά στοιχεία, όπως στοές, πεσσούς, κίονες, κιονόκρανα, γείσα, κιγκλιδώματα, αγάλματα και άλλα διακοσμητικά στοιχεία της περιόδου. Η διακόσμηση είναι βαρύτερη στη «βάση» και γίνεται ελαφρύτερη στη «στέψη» του κτιρίου. Η «στέψη» / τρίτος όροφος εμφανίζεται ως σοφίτα με ενσωματωμένα παράθυρα. Ένας μεγάλος θόλος στη γωνία του κτιρίου αναδεικνύει τη σημασία του και τονίζει τον μνημειακό του χαρακτήρα.
Η εσωτερική διακόσμηση του κεντρικού χώρου ακολουθεί την ίδια αισθητική των όψεων, η οποία ενισχύεται από περίτεχνα διακοσμητικά στοιχεία (κουρτίνες, χαλιά, ειδικά έπιπλα, πολυελαίους κλπ.). Το μεγάλο αίθριο που συνδέει το λόμπι με του ορόφους των δωματίων έχει μορφή αντίστοιχη με το εξωτερικό του κτιρίου, συνδέοντας έτσι αντιληπτικά το μέσα με το έξω.
Η βεράντα του ημιώροφου περικλείεται από κιονοστοιχία, η οποία αποτελεί συνέχεια του σχετικού διακοσμητικού στοιχείου των όψεων, εξασφαλίζοντας την ιδιωτικότητα. Μια παρόμοια κιονοστοιχία με γυάλινα παράθυρα λειτουργεί ως παραβάν που χωρίζει τη δημόσια βεράντα από τους ιδιωτικούς κήπους των δωματίων, απομονώνοντας έτσι την κοινή από την ιδιωτική χρήση. Η απομόνωση ενισχύεται με πυκνή φύτευση και στις δύο πλευρές του παραβάν.
Η αρχιτεκτονική πρόταση αποσκοπεί στο να παράσχει στο ξενοδοχείο μια ισχυρή ταυτότητα που θα το καταστήσει πόλο έλξης της περιοχής.
Βιομηχανία Τσιμέντου ΤΙΤΑΝ
Πρόκειται για την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της τσιμεντοβιομηχανίας. Το γραφείο ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ Α.Ε. ανέλαβε τον επανασχεδιασμό της εσωτερικής κυκλοφορίας του ευρύτερου χώρου των εγκαταστάσεων, την χωροθέτηση και τον σχεδιασμό της νέας πύλης εισόδου, τον σχεδιασμό τεσσάρων νέων κτιρίων (γραφείων, εργαστηρίων, προσωπικού και ελέγχου παραγωγής) καθώς και τον εκσυγχρονισμό και επέκταση τριών υφιστάμενων.
Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα
Ο σχεδιασμός βασίζεται και συμπυκνώνει την έννοια σταυροδρόμι. Πραγματοποιώντας μία πολλαπλή ανάγνωση με συμβολικές προεκτάσεις, οι σχεδιαστικοί χειρισμοί αποσκοπούν στη χωρική μετάφραση της έννοιας στο παραγόμενο αρχιτεκτονικό αποτέλεσμα.
Στην διατύπωση των βασικών στόχων του Διαγωνισμού, στο Ιστορικό Σημείωμα για την ίδρυση και την εξέλιξη της Τράπεζας, αλλά ακόμη και στην ιδιαίτερη γεωγραφική θέση της Λευκωσίας, περιλαμβάνονται στόχοι και επιδιώξεις που έρχονται από διαφορετικές κατευθύνσεις και το συγκεκριμένο Κτίριο σηματοδοτεί το σημείο τομής ή/και σύγκλισης των κατευθύνσεων αυτών. Δημιουργείται ένα σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, οικονομικών και κοινωνικών πολιτικών, πολιτισμικών επιρροών και καταβολών, συνεργατικών και ατομικών δραστηριοτήτων. Φιλοδοξία μας είναι τα Νέα Γραφεία της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας στη Λευκωσία να εκφράσουν το κοινό σημείο όλων αυτών των διαφορετικών κατευθύνσεων, και να συμβολίσουν την αξία της συνύπαρξης μέσα σε συνθήκες διαφορετικότητας και πολυμορφίας.
Η ευρύτερη περιοχή στην οποία πρόκειται να ενταχθεί το κτίριο έχει αρχίσει να διαμορφώνει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα με αρκετά ομοειδή κτίρια και ανάλογες χρήσεις. Κατά μήκος του κύριου οδικού άξονα της Λεωφ. Αθαλάσσης υπάρχουν ήδη κτίρια που στεγάζουν κεντρικές υπηρεσίες Τραπεζών αλλά και πολλά άλλα δημοσίων και ιδιωτικών φορέων.
Επιδίωξη μας είναι να δημιουργήσουμε ένα τοπόσημο που θα καθιερωθεί σαν σύμβολο αυτής της τάσης που επικρατεί. Η ογκοπλασία του κτιριακού συγκροτήματος, η εξάντληση του επιτρεπόμενου ύψους και η εμμονή της σύνθεσης σε ροϊκές γεωμετρίες με λιτά υλικά εντείνει την ευκρίνεια της εικόνας του από μεγάλη απόσταση και από τους δύο κύριους άξονες. Στο αμεσότερο περιβάλλον επιδιώξαμε να τονίσουμε την μοναδικότητα και την ιδιαιτερότητά του με την ελαφρά καμπύλη στο συνεχές μέτωπο της Λεωφόρου, δημιουργώντας μια στάση στο συνεχές αστικό μέτωπο, η οποία δημιουργεί την αίσθηση ενός ανοίγματος, ενός κενού ικανών διαστάσεων για να δεχθεί αρμονικά τον όγκο του κτιρίου – συμβόλου.
Βασικές συνθετικές αρχές αποτελούν η διάσπαση των χρήσεων του κτιρίου σε δύο ξεχωριστούς όγκους που τοποθετούνται παράλληλα στον άξονα Ανατολή – Δύση, η σύνδεση τους με μια ενδιάμεση μεταβατική ζώνη καθώς και η διαμπερής κίνηση σε όλη την έκταση του ισογείου. Είσοδοι χωροθετούνται και στις τέσσερις πλευρές του κτιρίου δημιουργώντας αγκαλιές υποδοχής, διαφορετικές ως προς την πυκνότητα και την ποσότητα ροής. Οι ανεξάρτητες αυτές προσβάσεις εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη και ανεξάρτητη λειτουργία των διαφορετικών τμημάτων του κτιριακού συγκροτήματος, ενώ ταυτόχρονα υλοποιούν το σταυροδρόμι των κινήσεων που τις ενώνει και ταυτόχρονα τις διαχωρίζει.
Στον ψηλό όγκο των εννέα ορόφων προς την Λ. Αθαλάσσης χωροθετούνται οι διοικητικές και λειτουργικές υπηρεσίες της Τράπεζας, ενώ στον πίσω χαμηλότερο οι κοινόχρηστες δραστηριότητες. Ο πύργος των γραφείων αγκαλιάζει τον ελεύθερο χώρο προς τον κύριο δρόμο, ενώ ο δεύτερος στρέφεται προς τον διαμορφωμένο χώρο δημόσιου και ιδιωτικού πρασίνου και τον πεζόδρομο.