Λεπτομέρειες Έργου
Η γέφυρα φέρει την Π.Ε.Ο. Αθήνας-Θεσσαλονίκης επάνω από τον ποταμό Πηνειό στα Τέμπη και έχει συνολικό μήκος περί τα 210 μ. Αποτελείται από 5 ανοίγματα με θεωρητικά μήκη 40,72+72,06+40,63+25,0+30,77=209,18 μ. Το κατάστρωμα της γέφυρας έχει πλάτος 14,0 μ. (επιφάνεια κυκλοφορίας πλάτους 11,0 μ. και δύο εκατέρωθεν πεζοδρόμια πλάτους 1,50 μ. το καθένα).
Τα ανοίγματα αποτελούνται από δίδυμα προεντεταμένα κιβώτια και αμφιέρειστες δοκοεσχάρες από προκατασκευασμένες, προεντεταμένες δοκούς μορφής διπλού ταυ. Η πλάκα καταστρώματος είναι προεντεταμένη και στην εγκάρσια διεύθυνση.
Στα μεσόβαθρα Μ1 και Μ2 οι κεκλιμένοι στύλοι στηρίζονται σε κατακόρυφα τοιχοειδή βάθρα από σκυρόδεμα. Τα μεσόβαθρα Μ3 και Μ4 είναι τετράστυλο και τρίστυλο πλαίσιο, αντίστοιχα. Το μεσόβαθρο Μ1 θεμελιώνεται σε εμπηγνυόμενους πασσάλους από προεντεταμένο σκυρόδεμα ενώ τα Μ2, Μ3 και Μ4 θεμελιώνονται επιφανειακά.
Το ακρόβαθρο Α1 στη νότια όχθη είναι πολυκυψελική κιβωτιοειδής κατασκευή, διαστάσεων σε κάτοψη 10×14 μ., ενώ το ακρόβαθρο Α2 στη βόρεια όχθη είναι ένας τυπικός τοίχος βαρύτητας με δύο ανακουφιστικούς προβόλους.
Οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στη γέφυρα εντόπισαν σοβαρές βλάβες, οι οποίες απομειώνουν την φέρουσα ικανότητα αλλά και την ανθεκτικότητα της κατασκευής. Επιπλέον, οι υπολογιστικοί έλεγχοι έδειξαν ότι ο υφιστάμενος φορέας δεν μπορεί να παραλάβει με ασφάλεια τόσο τα αυξημένα φορτία κυκλοφορίας όσο και τα σεισμικά φορτία που ορίζουν οι σήμερα ισχύοντες κανονισμοί.
Οι επεμβάσεις χωρίζονται σε τρείς κατηγορίες:
1. Ενισχυτικές επεμβάσεις που στοχεύουν στην αύξηση της αντίστασης της κατασκευής σε κατακόρυφα φορτία λειτουργίας.
• Κατασκευή μίας νέας πλάκας ενίσχυσης πάχους 12 εκ. επάνω από την υπάρχουσα πλάκα καταστρώματος.
• Ενίσχυση των προκατασκευασμένων δοκών με εξωτερική προένταση.
• Διατμητική ενίσχυση των κορμών των κιβωτίων με κατακόρυφες προεντεταμένες χαλύβδινες ράβδους, τοποθετούμενες εξωτερικά των κιβωτίων, σε συνδυασμό με εγκάρσιες χαλύβδινες δοκούς, που τοποθετούνται στην εξωτερική επιφάνεια του κάτω πέλματος.
• Αντικατάσταση όλων των εφεδράνων του τεχνικού με νέα ελαστομεταλλικά εφέδρανα.
2. Ενισχυτικές επεμβάσεις με σκοπό την αύξηση της φέρουσας ικανότητας έναντι σεισμικών δράσεων.
◦ Στην εγκάρσια διεύθυνση, η αντοχή και η δυσκαμψία των υφιστάμενων βάθρων αυξάνεται με την προσθήκη μεταλλικών δικτυωτών συνδέσμων και ελαφρά οπλισμένων μανδυών, ώστε να μπορούν να παραλάβουν τα αυξημένα σεισμικά φορτία.
◦ Στη διαμήκη διεύθυνση, η πρόταση ενίσχυσης στοχεύει στην αλλαγή της διαδρομής μέσω της οποίας οι διαμήκεις σεισμικές δυνάμεις μεταφέρονται στη θεμελίωση της γέφυρας. Η προτεινόμενη λύση προβλέπει συνεχή φορέα ανωδομής, καταργώντας τους ενδιάμεσους αρμούς και την προσθήκη ενός δύσκαμπτου πλαισίου Ο/Σ μορφής Λ στη θέση του μεσοβάθρου Μ3, το οποίο συνδέεται με την συνεχή ανωδομή με εφέδρανα διατμητικής κλείδας.
3. Μέτρα επισκευής για την αποκατάσταση της ανθεκτικότητας της κατασκευής.
Δεδομένα & Στοιχεία
Τοποθεσία
Γέφυρα Πηνειού στα Τέμπη στην Π.Ε.Ο. Αθήνας-Θεσσαλονίκης
Πελάτης
Maliakos Kleidi Construction JV
Κλίμακα
< 10 km
Μελέτη
Μελέτη επισκευής – ενίσχυσης γέφυρας ποταμού Πηνειού στα Τέμπη
Κατηγορίες
Αποκατάσταση Υποδομών
Key people behind this project
Αριστοτέλης Τοκατλίδης
Πολιτικός Μηχανικός
Νικόλαος Χαλάτης
Πολιτικός Μηχανικός
Αυγερινός Χαλάτης
Πολιτικός Μηχανικός
Ζωή Αντωνοπούλου
Πολιτικός Μηχανικός
Θανάσης Τζαναβάρης
Πολιτικός Μηχανικός
Παναγιώτης Δίγκας
Πολιτικός Μηχανικός
Ηλίας Παπαδόπουλος
Πολιτικός Μηχανικός