Γέφυρα Πηνειού

Η γέφυρα φέρει την Π.Ε.Ο. Αθήνας-Θεσσαλονίκης επάνω από τον ποταμό Πηνειό στα Τέμπη και έχει συνολικό μήκος περί τα 210 μ. Αποτελείται από 5 ανοίγματα με θεωρητικά μήκη 40,72+72,06+40,63+25,0+30,77=209,18 μ. Το κατάστρωμα της γέφυρας έχει πλάτος 14,0 μ. (επιφάνεια κυκλοφορίας πλάτους 11,0 μ. και δύο εκατέρωθεν πεζοδρόμια πλάτους 1,50 μ. το καθένα).
Τα ανοίγματα αποτελούνται από δίδυμα προεντεταμένα κιβώτια και αμφιέρειστες δοκοεσχάρες από προκατασκευασμένες, προεντεταμένες δοκούς μορφής διπλού ταυ. Η πλάκα καταστρώματος είναι προεντεταμένη και στην εγκάρσια διεύθυνση.
Στα μεσόβαθρα Μ1 και Μ2 οι κεκλιμένοι στύλοι στηρίζονται σε κατακόρυφα τοιχοειδή βάθρα από σκυρόδεμα. Τα μεσόβαθρα Μ3 και Μ4 είναι τετράστυλο και τρίστυλο πλαίσιο, αντίστοιχα. Το μεσόβαθρο Μ1 θεμελιώνεται σε εμπηγνυόμενους πασσάλους από προεντεταμένο σκυρόδεμα ενώ τα Μ2, Μ3 και Μ4 θεμελιώνονται επιφανειακά.
Το ακρόβαθρο Α1 στη νότια όχθη είναι πολυκυψελική κιβωτιοειδής κατασκευή, διαστάσεων σε κάτοψη 10×14 μ., ενώ το ακρόβαθρο Α2 στη βόρεια όχθη είναι ένας τυπικός τοίχος βαρύτητας με δύο ανακουφιστικούς προβόλους.
Οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στη γέφυρα εντόπισαν σοβαρές βλάβες, οι οποίες απομειώνουν την φέρουσα ικανότητα αλλά και την ανθεκτικότητα της κατασκευής. Επιπλέον, οι υπολογιστικοί έλεγχοι έδειξαν ότι ο υφιστάμενος φορέας δεν μπορεί να παραλάβει με ασφάλεια τόσο τα αυξημένα φορτία κυκλοφορίας όσο και τα σεισμικά φορτία που ορίζουν οι σήμερα ισχύοντες κανονισμοί.
Οι επεμβάσεις χωρίζονται σε τρείς κατηγορίες:
1. Ενισχυτικές επεμβάσεις που στοχεύουν στην αύξηση της αντίστασης της κατασκευής σε κατακόρυφα φορτία λειτουργίας.
• Κατασκευή μίας νέας πλάκας ενίσχυσης πάχους 12 εκ. επάνω από την υπάρχουσα πλάκα καταστρώματος.
• Ενίσχυση των προκατασκευασμένων δοκών με εξωτερική προένταση.
• Διατμητική ενίσχυση των κορμών των κιβωτίων με κατακόρυφες προεντεταμένες χαλύβδινες ράβδους, τοποθετούμενες εξωτερικά των κιβωτίων, σε συνδυασμό με εγκάρσιες χαλύβδινες δοκούς, που τοποθετούνται στην εξωτερική επιφάνεια του κάτω πέλματος.
• Αντικατάσταση όλων των εφεδράνων του τεχνικού με νέα ελαστομεταλλικά εφέδρανα.
2. Ενισχυτικές επεμβάσεις με σκοπό την αύξηση της φέρουσας ικανότητας έναντι σεισμικών δράσεων.
◦ Στην εγκάρσια διεύθυνση, η αντοχή και η δυσκαμψία των υφιστάμενων βάθρων αυξάνεται με την προσθήκη μεταλλικών δικτυωτών συνδέσμων και ελαφρά οπλισμένων μανδυών, ώστε να μπορούν να παραλάβουν τα αυξημένα σεισμικά φορτία.
◦ Στη διαμήκη διεύθυνση, η πρόταση ενίσχυσης στοχεύει στην αλλαγή της διαδρομής μέσω της οποίας οι διαμήκεις σεισμικές δυνάμεις μεταφέρονται στη θεμελίωση της γέφυρας. Η προτεινόμενη λύση προβλέπει συνεχή φορέα ανωδομής, καταργώντας τους ενδιάμεσους αρμούς και την προσθήκη ενός δύσκαμπτου πλαισίου Ο/Σ μορφής Λ στη θέση του μεσοβάθρου Μ3, το οποίο συνδέεται με την συνεχή ανωδομή με εφέδρανα διατμητικής κλείδας.
3. Μέτρα επισκευής για την αποκατάσταση της ανθεκτικότητας της κατασκευής.

Κοιλαδογέφυρα BW7

Για την αναβάθμιση της Εθνικής Οδού B29 (Stuttgart – Aalen) προτάθηκε η παράκαμψη της κοινότητας του Mögglingen, 65χλμ. περίπου δυτικά της Στουτγάρδης στη Γερμανία. Στο πλαίσιο του συνολικού έργου κατασκευάστηκε και παραδόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία η κοιλαδογέφυρα BW7 πάνω από τον ποταμό Lauter. Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ συμμετείχε στην εκπόνηση όλων των επί μέρους σταδίων της οριστικής μελέτης σε συνεργασία με το γραφείο μελετών Harrer Ingenieure για τον κατασκευαστή του έργου Wolff & Mülle και παρείχε υποστήριξη στον ανάδοχο κατά την διάρκεια κατασκευής της με σύνταξη άνω των 100 σχεδίων στο τελικό στάδιο. Η γέφυρα με αυξημένες τεχνικές αλλά και αισθητικές απαιτήσεις σχεδιάστηκε στο ανώτατο επίπεδο λεπτομέρειας με ενσωμάτωση πλήθους Τεχνικών Προδιαγραφών (Richtzeichnungen BAST) των Γερμανικών οδογεφυρών.
Πρόκειται για γέφυρα δυο ξεχωριστών κλάδων (Βόρειος και Νότιος) με ενδιάμεσο αρμό 10εκ., η οποία διαμορφώνεται από συνεχή φορέα επτά ανοιγμάτων (συνολικό μήκος 271,5 μ. στον άξονα της γέφυρας) από χυτό επί τόπου προεντεταμένο σκυρόδεμα. Η κατασκευή κάθε χωριστού κλάδου έγινε σε 3 φάσεις (2, 2 & 3 ανοιγμάτων) ξεκινώντας από το ανατολικό άκρο με αρμούς διακοπής στο 20% του ανοίγματος.
Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος κυκλικού τόξου με ακτίνα 1350 μ., ενώ η ερυθρά της οδού βρίσκεται σε ευθυγραμμία, με κλίση 0,50%, σε ύψη από το φυσικό έδαφος, τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 8,0 και 10,0 μ. Τα καθαρά ύψη των μεσοβάθρων, κυμαίνονται μεταξύ 6,0 και 8,0 μ. Τα μεσόβαθρα έχουν διατομή “φυστικιού” με εξωτερικές διαστάσεις 3,8×1,65 μ., θεμελιώνονται δε σε κεφαλοδέσμους με πασσάλους. Ο φορέας ανωδομής εδράζεται στα βάθρα μέσω σημειακών εφεδράνων (κατακόρυφα) με ελεύθερη ολίσθηση, καθοδήγηση (διαμήκως ελεύθερα) ή σταθερά (εγκαρσίως και διαμήκως), με αρμούς μόνο στα ακρόβαθρα.
Η διατομή του φορέα είναι μορφής πλακοδοκού σταθερού ύψους 2,0μ. και πλάτους κορμού 3,8μ., με πλάκα συνολικού πλάτους 14,25μ. στο άνω πέλμα και εγκάρσια επίκλιση 4%. Οι μεγάλου μήκους εκατέρωθεν πρόβολοι (5,0 ÷ 5,5μ.), που προκύπτουν αντιστηρίζονται ανά 4,0μ. περίπου με λοξές μεταλλικές αντηρίδες κοίλης κυκλικής διατομής. Το συνολικό πλάτος κάθε κλάδου του αυτοκινητοδρόμου εξυπηρετεί μονόπλευρη κυκλοφορία 2 λωρίδων, ΛΕΑ και εκατέρωθεν πεζοδρόμια. Στα πεζοδρόμια προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, στύλων οδοφωτισμού και καμπύλων ηχοπετασμάτων ιδιαίτερης αισθητικής. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.

Administrative Center of Messara

The project involves the adaptive reuse and revitalization of the abandoned military camp ‘Lieutenant Colonel (INF) Nikoloudis EMM,’ located in the Skouries Municipal Unit of the Municipality of Faistos, in the Region of Crete. The goal was to create the “Administrative Center of Messara,” a new hub for relocating municipal services and offices, through the reinforcement, repair, and sustainable revitalization of four existing buildings, along with the landscaping of the surrounding area and the construction of fencing around the entire 48-acre site.

During the design process, standardization was taken into account in the main layout and interior configuration of the four buildings, while also enhancing the specific function of each building. The external staircase and the new elevator were key elements of the functional organization of the buildings, ensuring significant space savings inside, and in combination with the connecting external corridor, a perceptual unification of the buildings was achieved. This was accomplished through the creation of covered vestibules for the protection of the building functions. These elements form the new geometric and architectural landmark of the buildings’ new era, while also marking the entrances on each level.

As for the aesthetic approach, a complete renewal of the buildings’ appearance was chosen, featuring geometric arrangements of contemporary style, a unified aesthetic treatment of the facades across the various buildings, and the creation of a collective identity for the complex. Finally, the shared outdoor space is treated as a key structural factor for the overall composition of the complex, with the creation of a plaza-park between the buildings that serves as a core of social interaction and relaxation for all visitors and employees, as well as an attractive element for the wider area.

Περιφερειακή Οδός

Στο πλαίσιο του έργου της αναβάθμισης της υφιστάμενης Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης προτείνεται η κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Υ.Τ.Λ. – Flyover), δίπλα από την υφιστάμενη Οδό (μεταξύ κόμβου Κ5-Νοσοκομεία και Κ10-Κωνσταντινοπολίτικα) και σε υπερκείμενο επίπεδο. Το έργο πρόκειται να αποσυμφορήσει σημαντικά την υπάρχουσα περιφερειακή, η οποία επίσης αναβαθμιζόμενη θα εξυπηρετεί τις τοπικές κινήσεις και τη βαριά κυκλοφορία.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο και τεχνικά απαιτητικό έργο, που κρίθηκε ως “Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού” που προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με Σύμβαση Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.). Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ έχει εκπονήσει τις προκαταρκτικές μελέτες των τεχνικών για το σύνολο του έργου, οι οποίες είναι εγκεκριμένες και συμμετέχει στην εκπόνηση του σταδίου της προμελέτης.
Το σημαντικότερο και πιο ιδιαίτερο τμήμα του έργου αφορά την κατασκευή υπερυψωμένης γέφυρας συνολικού μήκους 4.000 μέτρων μεταξύ των κόμβων Κ6-Νεάπολη και Κ8-Τριανδρία. Στο στάδιο της προμελέτης, το γραφείο μας εκπονεί το πρώτο τμήμα της γέφυρας αυτής (Τεχνικό Τ9α) μήκους 2.000 μέτρων στο τμήμα από Κ6 έως Κ7-Επταπύργιο, κατά μήκος και στα ανάντη της Νέας Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσ/νίκης (πρώην ανατολικής), προς την πλευρά του Σέιχ – Σου. Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος ευθυγραμμιών, κυκλικών τόξων με ακτίνες 1.100 – 1.200 μ. και αντιστοίχων καμπυλών συναρμογής, ενώ η ερυθρά της Υ.Τ.Λ. υπέρκειται εκείνης της υφιστάμενης Εσωτερικής Περιφερειακής (και του φυσικού εδάφους στον άξονα της χάραξης) συνήθως κατά 7,0 – 8,0 μ., αλλά και 11,0 – 12,00 μ., εξαιρουμένων των περιοχών δύο κοιλαδογεφυρών με ύψη ερυθράς 25,0 – 30,0 μ. από το φυσικό έδαφος.
Η διατομή διαμορφώνεται κιβωτιοειδής ύψους 2,5 μ. με συνολικό πλάτος 22,2 μ., η οποία εξυπηρετεί αμφίπλευρη κυκλοφορία 2+2 λωρίδων και ΛΕΑ. Το καθαρό πλάτος κυκλοφορίας προκύπτει 9,7 μ. ανά κατεύθυνση με ενδιάμεσο διαχωριστικό άκαμπτο στηθαίο ασφαλείας. Στα άκρα της διατομής προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων αυξημένης ασφαλείας, ηχοπετασμάτων και στύλων οδοφωτισμού. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.
Οι φορείς ανωδομής διαμορφώνονται συνεχείς κατά μήκος, με τέσσερα έως πέντε το πολύ ανοίγματα (τάξεως 45,0μ.) και αρμούς συστολοδιαστολής στα άκρα των τμημάτων. Κατά μήκος του τεχνικού των 2.000μ. προκύπτουν συνολικά εννέα ανεξάρτητα μεταξύ τους τμήματα, με μήκη από 170,0 μ. έως 235,0 μ. Τα βάθρα είναι μονόστυλα μεταβλητού μήκους αυξανομένου προς την κεφαλή θεμελιωμένα σε φρέατα. Στα βάθρα, στα οποία προβλέπονται αρμοί συστολοδιαστολής, ο φορέας ανωδομής στηρίζεται μέσω εφεδράνων, ενώ στα υπόλοιπα η ανωδομή συνδέεται μονολιθικά με αυτά, στη λογική των “ημιενιαίων” (“halb – ή semiintegralen”) γεφυρών.

Αυτοκινητόδρομος Κλειδί – Εύζωνοι

Πρόκειται για την οριστική μελέτη οδοποιίας, κόμβων και σήμανσης – ασφάλισης του υποτμήματος Α/Κ Αξιού έως Α/Κ Αγίου Αθανασίου του τμήματος Κλειδί – Εύζωνοι του ΠΑΘΕ και αφορούν στον δεξιό κλάδο του Αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ συνολικού μήκους 14χλμ, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ και τμήμα του Αριστερού κλάδου, δίκτυο παραπλεύρων και κάθετων οδών εκατέρωθεν της αρτηρίας συνολικού μήκους 32,8 χλμ., τρεις ανισόπεδους κόμβους, τον Α/Κ Χαλάστρας – Αξιός, τον Α/Κ Ανατολικού και την συμπλήρωση του Α/Κ Αγίου Αθανασίου, τρεις ισόπεδους κόμβους και τέλος την πλήρη μελέτη σήμανσης – ασφάλισης για το σύνολο του έργου.

Σχολικό Συγκρότημα Ικτίνου

Πρόκειται για σχολικό συγκρότημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, θεμελιώθηκε το 1931, εκφράζει το μοντέρνο κίνημα στην Ελλάδα και έχει χαρακτηριστεί ως μνημείο με Απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού. Αποτελείται από εννιά στατικώς ανεξάρτητα τμήματα (οκτώ κτίρια και ένα υπόστεγο) συνολικής έκτασης 6.600 τ.μ. περίπου, στην πλειονότητά τους με υπόγειο και δύο υπέργειους ορόφους. Η φέρουσα κατασκευή είναι διαμορφωμένη γενικά από χυτό επιτόπου οπλισμένο σκυρόδεμα, αποτελούμενη από πλάκες (ολόσωμες ή με νευρώσεις), δοκούς, υποστυλώματα και σε ορισμένες περιπτώσεις από τοιχοποιία (φυσικούς λίθους και διάτρητους τεχνητούς οπτόπλινθους). Οι μελέτες προέβλεπαν την ενεργειακή και στατική του αναβάθμιση. Κατά τη στατική αναβάθμιση (στο σημερινό επίπεδο ασφάλειας), εκπονήθηκαν μελέτες αποτίμησης και ανασχεδιασμού, που κατέληξαν σε ενισχύσεις (προσθήκη νέων τοιχωμάτων, ενισχύσεις δοκών, μανδύες οπλισμένου σκυροδέματος σε υποστυλώματα) και επισκευές της φέρουσας κατασκευής.