Κοιλαδογέφυρα BW7

Για την αναβάθμιση της Εθνικής Οδού B29 (Stuttgart – Aalen) προτάθηκε η παράκαμψη της κοινότητας του Mögglingen, 65χλμ. περίπου δυτικά της Στουτγάρδης στη Γερμανία. Στο πλαίσιο του συνολικού έργου κατασκευάστηκε και παραδόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία η κοιλαδογέφυρα BW7 πάνω από τον ποταμό Lauter. Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ συμμετείχε στην εκπόνηση όλων των επί μέρους σταδίων της οριστικής μελέτης σε συνεργασία με το γραφείο μελετών Harrer Ingenieure για τον κατασκευαστή του έργου Wolff & Mülle και παρείχε υποστήριξη στον ανάδοχο κατά την διάρκεια κατασκευής της με σύνταξη άνω των 100 σχεδίων στο τελικό στάδιο. Η γέφυρα με αυξημένες τεχνικές αλλά και αισθητικές απαιτήσεις σχεδιάστηκε στο ανώτατο επίπεδο λεπτομέρειας με ενσωμάτωση πλήθους Τεχνικών Προδιαγραφών (Richtzeichnungen BAST) των Γερμανικών οδογεφυρών.
Πρόκειται για γέφυρα δυο ξεχωριστών κλάδων (Βόρειος και Νότιος) με ενδιάμεσο αρμό 10εκ., η οποία διαμορφώνεται από συνεχή φορέα επτά ανοιγμάτων (συνολικό μήκος 271,5 μ. στον άξονα της γέφυρας) από χυτό επί τόπου προεντεταμένο σκυρόδεμα. Η κατασκευή κάθε χωριστού κλάδου έγινε σε 3 φάσεις (2, 2 & 3 ανοιγμάτων) ξεκινώντας από το ανατολικό άκρο με αρμούς διακοπής στο 20% του ανοίγματος.
Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος κυκλικού τόξου με ακτίνα 1350 μ., ενώ η ερυθρά της οδού βρίσκεται σε ευθυγραμμία, με κλίση 0,50%, σε ύψη από το φυσικό έδαφος, τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 8,0 και 10,0 μ. Τα καθαρά ύψη των μεσοβάθρων, κυμαίνονται μεταξύ 6,0 και 8,0 μ. Τα μεσόβαθρα έχουν διατομή “φυστικιού” με εξωτερικές διαστάσεις 3,8×1,65 μ., θεμελιώνονται δε σε κεφαλοδέσμους με πασσάλους. Ο φορέας ανωδομής εδράζεται στα βάθρα μέσω σημειακών εφεδράνων (κατακόρυφα) με ελεύθερη ολίσθηση, καθοδήγηση (διαμήκως ελεύθερα) ή σταθερά (εγκαρσίως και διαμήκως), με αρμούς μόνο στα ακρόβαθρα.
Η διατομή του φορέα είναι μορφής πλακοδοκού σταθερού ύψους 2,0μ. και πλάτους κορμού 3,8μ., με πλάκα συνολικού πλάτους 14,25μ. στο άνω πέλμα και εγκάρσια επίκλιση 4%. Οι μεγάλου μήκους εκατέρωθεν πρόβολοι (5,0 ÷ 5,5μ.), που προκύπτουν αντιστηρίζονται ανά 4,0μ. περίπου με λοξές μεταλλικές αντηρίδες κοίλης κυκλικής διατομής. Το συνολικό πλάτος κάθε κλάδου του αυτοκινητοδρόμου εξυπηρετεί μονόπλευρη κυκλοφορία 2 λωρίδων, ΛΕΑ και εκατέρωθεν πεζοδρόμια. Στα πεζοδρόμια προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, στύλων οδοφωτισμού και καμπύλων ηχοπετασμάτων ιδιαίτερης αισθητικής. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.

Διατηρητέο Κτίριο Όλυμπος – Nάουσα

Σε ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σημεία της Θεσσαλονίκης, επί του παραλιακού μετώπου της Λεωφόρου Νίκης, το έργο αναδεικνύει και αξιοποιεί την όψη του χαρακτηρισμένου ως διατηρητέου μνημείου κτιρίου του ιστορικού εστιατορίου Όλυμπος – Νάουσα, κατασκευής 1926 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ζακ Μοσσέ.
Το έργο προέβλεπε τη διατήρηση, αποκατάσταση και ενσωμάτωση της διατηρητέας όψης του ιστορικού κτιρίου σε ένα σύγχρονο, πολυώροφο, πολυτελές «μπουτίκ» ξενοδοχείο.
Οι μελέτες που εκπονήθηκαν από τη ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ αφορούσαν τον φορέα αντιστήριξης της διατηρητέας όψης κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου, την 8ώροφη με δύο υπόγεια νέα κατασκευή και την ενσωμάτωση σε αυτήν της διατηρητέας όψης.
Η αντιστήριξη της διατηρητέας όψης, σεβόμενη μεν τις αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες της υπάρχουσας κατασκευής, ικανοποιώντας δε τις κατασκευαστικές απαιτήσεις του εργοταξίου, πραγματοποιήθηκε με έξι κατάλληλα διατεταγμένα χαλύβδινα πλαίσια με διαγώνιους συνδέσμους σε δύο διευθύνσεις, επαρκούς αντοχής και δυσκαμψίας για την παραλαβή των οριζοντίων φορτίων ανέμου και σεισμού. Εκατέρωθεν της διατηρητέας τοιχοποιίας διατάσσονται δοκοί διατομής UPN, περισφίγγοντάς την σαν νάρθηκας. Οι δοκοί συνδέονται με τα χαλύβδινα πλαίσια μέσω δοκών – προβόλων, μεταφέροντας σε αυτές τα οριζόντια φορτία ανέμου και σεισμού. Τόσο ο φορέας προσωρινής αντιστήριξης, όσο και η διατηρητέα όψη θεμελιώνονται με κατάλληλα διατεταγμένους μικροπασσάλους.
Ο φορέας της νέας (μόνιμης) κατασκευής αποτελείται εξ ολοκλήρου από οπλισμένο σκυρόδεμα. Για τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας των όμορων οικοδομών σε μετακινήσεις κατά τη διάρκεια της εκσκαφής και για την εξοικονόμηση χρόνου κατασκευής, επιλέχθηκε η μέθοδος της ταυτόχρονης κατασκευής προς τα επάνω και προς τα κάτω (Up and Down Construction Method). Ιδιαίτερη μέριμνα λήφθηκε για την ενσωμάτωση της διατηρητέας όψης στη νέα κατασκευή, η οποία εξασφαλίζεται με κατάλληλα διατεταγμένα βλήτρα και ειδικούς ήλους. Η θεμελίωση της νέας κατασκευής έγινε περιμετρικά μέσω διαφράγματος οπλισμένου σκυροδέματος και εσωτερικά με διαφραγματικά στοιχεία ορθογωνικής διατομής (barrettes).

Περιφερειακή Οδός

Στο πλαίσιο του έργου της αναβάθμισης της υφιστάμενης Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης προτείνεται η κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Υ.Τ.Λ. – Flyover), δίπλα από την υφιστάμενη Οδό (μεταξύ κόμβου Κ5-Νοσοκομεία και Κ10-Κωνσταντινοπολίτικα) και σε υπερκείμενο επίπεδο. Το έργο πρόκειται να αποσυμφορήσει σημαντικά την υπάρχουσα περιφερειακή, η οποία επίσης αναβαθμιζόμενη θα εξυπηρετεί τις τοπικές κινήσεις και τη βαριά κυκλοφορία.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο και τεχνικά απαιτητικό έργο, που κρίθηκε ως «Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού» που προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με Σύμβαση Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.). Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ έχει εκπονήσει τις προκαταρκτικές μελέτες των τεχνικών για το σύνολο του έργου, οι οποίες είναι εγκεκριμένες και συμμετέχει στην εκπόνηση του σταδίου της προμελέτης.
Το σημαντικότερο και πιο ιδιαίτερο τμήμα του έργου αφορά την κατασκευή υπερυψωμένης γέφυρας συνολικού μήκους 4.000 μέτρων μεταξύ των κόμβων Κ6-Νεάπολη και Κ8-Τριανδρία. Στο στάδιο της προμελέτης, το γραφείο μας εκπονεί το πρώτο τμήμα της γέφυρας αυτής (Τεχνικό Τ9α) μήκους 2.000 μέτρων στο τμήμα από Κ6 έως Κ7-Επταπύργιο, κατά μήκος και στα ανάντη της Νέας Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσ/νίκης (πρώην ανατολικής), προς την πλευρά του Σέιχ – Σου. Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος ευθυγραμμιών, κυκλικών τόξων με ακτίνες 1.100 – 1.200 μ. και αντιστοίχων καμπυλών συναρμογής, ενώ η ερυθρά της Υ.Τ.Λ. υπέρκειται εκείνης της υφιστάμενης Εσωτερικής Περιφερειακής (και του φυσικού εδάφους στον άξονα της χάραξης) συνήθως κατά 7,0 – 8,0 μ., αλλά και 11,0 – 12,00 μ., εξαιρουμένων των περιοχών δύο κοιλαδογεφυρών με ύψη ερυθράς 25,0 – 30,0 μ. από το φυσικό έδαφος.
Η διατομή διαμορφώνεται κιβωτιοειδής ύψους 2,5 μ. με συνολικό πλάτος 22,2 μ., η οποία εξυπηρετεί αμφίπλευρη κυκλοφορία 2+2 λωρίδων και ΛΕΑ. Το καθαρό πλάτος κυκλοφορίας προκύπτει 9,7 μ. ανά κατεύθυνση με ενδιάμεσο διαχωριστικό άκαμπτο στηθαίο ασφαλείας. Στα άκρα της διατομής προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων αυξημένης ασφαλείας, ηχοπετασμάτων και στύλων οδοφωτισμού. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.
Οι φορείς ανωδομής διαμορφώνονται συνεχείς κατά μήκος, με τέσσερα έως πέντε το πολύ ανοίγματα (τάξεως 45,0μ.) και αρμούς συστολοδιαστολής στα άκρα των τμημάτων. Κατά μήκος του τεχνικού των 2.000μ. προκύπτουν συνολικά εννέα ανεξάρτητα μεταξύ τους τμήματα, με μήκη από 170,0 μ. έως 235,0 μ. Τα βάθρα είναι μονόστυλα μεταβλητού μήκους αυξανομένου προς την κεφαλή θεμελιωμένα σε φρέατα. Στα βάθρα, στα οποία προβλέπονται αρμοί συστολοδιαστολής, ο φορέας ανωδομής στηρίζεται μέσω εφεδράνων, ενώ στα υπόλοιπα η ανωδομή συνδέεται μονολιθικά με αυτά, στη λογική των “ημιενιαίων” (“halb – ή semiintegralen”) γεφυρών.

Αυτοκινητόδρομος Κλειδί – Εύζωνοι

Πρόκειται για την οριστική μελέτη οδοποιίας, κόμβων και σήμανσης – ασφάλισης του υποτμήματος Α/Κ Αξιού έως Α/Κ Αγίου Αθανασίου του τμήματος Κλειδί – Εύζωνοι του ΠΑΘΕ και αφορούν στον δεξιό κλάδο του Αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ συνολικού μήκους 14χλμ, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ και τμήμα του Αριστερού κλάδου, δίκτυο παραπλεύρων και κάθετων οδών εκατέρωθεν της αρτηρίας συνολικού μήκους 32,8 χλμ., τρεις ανισόπεδους κόμβους, τον Α/Κ Χαλάστρας – Αξιός, τον Α/Κ Ανατολικού και την συμπλήρωση του Α/Κ Αγίου Αθανασίου, τρεις ισόπεδους κόμβους και τέλος την πλήρη μελέτη σήμανσης – ασφάλισης για το σύνολο του έργου.

Σχολικό Συγκρότημα Ικτίνου

Πρόκειται για σχολικό συγκρότημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, θεμελιώθηκε το 1931, εκφράζει το μοντέρνο κίνημα στην Ελλάδα και έχει χαρακτηριστεί ως μνημείο με Απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού. Αποτελείται από εννιά στατικώς ανεξάρτητα τμήματα (οκτώ κτίρια και ένα υπόστεγο) συνολικής έκτασης 6.600 τ.μ. περίπου, στην πλειονότητά τους με υπόγειο και δύο υπέργειους ορόφους. Η φέρουσα κατασκευή είναι διαμορφωμένη γενικά από χυτό επιτόπου οπλισμένο σκυρόδεμα, αποτελούμενη από πλάκες (ολόσωμες ή με νευρώσεις), δοκούς, υποστυλώματα και σε ορισμένες περιπτώσεις από τοιχοποιία (φυσικούς λίθους και διάτρητους τεχνητούς οπτόπλινθους). Οι μελέτες προέβλεπαν την ενεργειακή και στατική του αναβάθμιση. Κατά τη στατική αναβάθμιση (στο σημερινό επίπεδο ασφάλειας), εκπονήθηκαν μελέτες αποτίμησης και ανασχεδιασμού, που κατέληξαν σε ενισχύσεις (προσθήκη νέων τοιχωμάτων, ενισχύσεις δοκών, μανδύες οπλισμένου σκυροδέματος σε υποστυλώματα) και επισκευές της φέρουσας κατασκευής.