Κατάστημα Energiers

Αντικείμενο της μελέτης είναι η πλήρης μελέτη εσωτερικής διαρύθμισης, διακόσμησης και εξοπλισμού του καταστήματος παιδικών ενδυμάτων Energiers, που βρίσκεται στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη.
Η ανακαίνιση αφορά στο σύνολο της επιφάνειας του καταστήματος (~220 τ.μ.), καθώς επίσης και στο σχεδιασμό των επίπλων του. Η ιδιατερότητα του σχεδιασμού των παιδικών καταστημάτων συνίσταται στο ότι αυτά απευθύνονται ταυτόχρονα σε παιδιά, εφήβους, αλλά και σε ενήλικες. Επομένως πρέπει να δημιουργούν ένα φιλικό και ελκυστικό περιβάλλον για όλες τις ηλικίες.
Το «κλειδί» της επιτυχίας ενός τέτοιου σχεδιασμού βρίσκεται στην αρμονική συνύπαρξη δυναμικών και συμβολικών στοιχείων που να απευθύνονται σε εφήβους, με ήπιες και καθησυχαστικές φόρμες που δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον για τα μικρά παιδιά, μέσα σε ένα απλό και λειτουργικό σύνολο που διευκολύνει και προσελκύει τους ενήλικες. Έχοντας ως βασική αρχή μας το παραπάνω επιλέξαμε έναν συνδυασμό δυναμικής σχεδίασης με πιο ήπιες φόρμες.
Σαν δυναμικό στοιχείο ορίσαμε τη βιτρίνα του καταστήματος, την «πρώτη εικόνα». Μεγάλοι, κόκκινοι όγκοι μαζί με μικρότερους, γκρι σκούρους (οριζόντιους), πλαισιώνουν τις γυάλινες επιφάνειες της βιτρίνας κεντρίζοντας την προσοχή του επισκέπτη με το χρώμα και τη μορφή τους. Βασική παράμετρος υπήρξε η ευδιάκριτη τοποθέτηση του λογότυπου του καταστήματος και από τις δύο πλευρές προσπέλασης του καταστήματος.
Τα κινητά χωρίσματα στο πίσω μέρος της βιτρίνας λειτουργούν ουσιαστικά σαν όριο διαχωρισμού από το «έξω» στο «μέσα», σαν είδος οπτικής μετάβασης στον κυρίως χώρο του καταστήματος, μέσω της ημιδιαπερατότητας τους. Αποτελούν, επίσης, μία αναφορά στα «παντζούρια» των μονοκατοικιών, ενεργοποιώντας την επιθυμία και πιθανώς την περιέργεια των περαστικών να εισέλθουν στον χώρο.Ως ήπια φόρμα, ορίζεται ο κύριος εσωτερικός χώρος του καταστήματος, μέσω της οργανικής μορφολογίας του. Προτείνεται ένα δεύτερο κέλυφος εσωτερικά, με καμπύλες ακμές ,ένα είδος «κουκουλιού» που «οδηγεί συνειρμικά» στο ζεστό περιβάλλον της κύησης, προκαλώντας μία ευχάριστη αίσθηση στον επισκέπτη και κυρίως στα παιδιά.
Το κέλυφος αυτό ενσωματώνει κάποιες κόγχες, οργανικού περιγράμματος με παραστάσεις παιδιών και εφήβων, «ζωηρεύοντας» το χώρο, αλλά και διαχωρίζοντάς τον οπτικά στα επιμέρους τμήματά του.
Η απλότητα και η λειτουργικότητα του συνόλου εξασφαλίζεται από τις δύο διακριτές ζώνες καθ’ύψος. Η πρώτη, από το δάπεδο μέχρι τα 2,25μ. μία ουδέτερη ζώνη στην οποία κυριαρχεί το έκθεμα και η δεύτερη από τα 2,25μ. και πάνω που αφιερώνεται στη δημιουργία κλίματος με προβολή διαφορετικών εικόνων μέσα στις κόγχες, ανάλογα με το είδος των εκθεμάτων-εμπορευμάτων.
Σε όλη του την περίμετρο και μέχρι το όριο των κογχών σε ύψος, το κέλυφος διαμοιράζεται σε ένα σύστημα μεταλλικών οδηγών, στους οποίους τοποθετούνται, μηχανισμοί κρέμασης ή προβολής από τον χρήστη, ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε καταστήματος. Το κέλυφος κατασκευάζεται από γυψοσανίδα μονής όψης, ενώ για δάπεδο προτείνεται ξύλο τύπου laminate, παλ ανοιχτού χρώματος, ώστε να μην τραβάει την προσοχή του επισκέπτη, αλλά ταυτόχρονα να «ζεσταίνει» το χώρο.

Old City Foodcourt

Αντικείμενο της μελέτης αποτελεί η κατασκευή χώρου εστίασης (foodcourt) σε τμήμα του υφιστάμενου κτιρίου Γ του Εμπορικού Κέντρου “OLD CITY”, οι εργασίες ανακαίνισης και επέκτασης των χώρων υγιεινής και η αισθητική αναβάθμιση της περιοχής μελέτης. Το Εμπορικό Κέντρο βρίσκεται στην οδό Ζάχου 25 στον Βόλο.
Στόχοι της πρότασης ήταν η ενοποίηση των διαφορετικών στοιχείων του χώρου, η ήπια επέμβαση σε τμήμα της όψης του κτιρίου Β, η διατήρηση του άξονα κίνησης και η σήμανση των εισόδων στο foodcourt.
Η ενοποίηση των διαφορετικών στοιχείων του χώρου επιτυγχάνεται με την χρήση ενός τρισδιάστατου στοιχείου (περσίδα), το οποίο λειτουργεί μορφολογικά σε τρεις διαστάσεις, είτε ως στέγαση είτε ως επένδυση. Η περσίδα στην επανάληψή της και με τους διαφορετικούς τύπους της δίνει την αίσθηση ότι η περιοχή της σίτισης διευρύνεται με την ενσωμάτωση του διαδρόμου της βασικής κίνησης και την επένδυση στον τοίχο του κτιρίου Β. Έτσι δημιουργείται ένα επεισόδιο, μία εμπειρία στον χρήστη, μία ταυτότητα στον χώρο.
Ο άξονας της βασικής κίνησης του foodcourt διατηρείται και ενισχύεται από την κατασκευή δύο πυλών στην είσοδο και στην έξοδο του foodcourt οι οποίες αφενός σηματοδοτούν στους επισκέπτες την ύπαρξη “κάτι καινούργιου”, αφετέρου λειτουργούν προστατευτικά τόσο σε επίπεδο ασφάλειας όσο και ανεμοπροστασίας (ενσωμάτωση ρολού ασφαλείας και αεροκουρτίνας).
Η περιοχή του foodcourt αποτελείται από τέσσερα καταστήματα με ενιαίο βοηθητικό χώρο (BOH).
Ο χώρος που αναπτύσσονται τα καθιστικά περιλαμβάνει δύο τύπους καθιστικών. Ο πρώτος τύπος περιλαμβάνει σταθερά καθιστικά (γραμμικά και σε σχήμα Γ) που τοποθετούνται εκατέρωθεν των υφιστάμενων τοιχείων δημιουργώντας μικρές εστίες ιδιωτικότητας, ενώ ο δεύτερος τύπος περιλαμβάνει ελαφρύ και ευέλικτο κινητό εξοπλισμό που θα μπορεί να μετασχηματίζεται εύκολα ανάλογα με τις ανάγκες του foodcourt.
Tέλος η χρήση πράσινου στοιχείου, τόσο σε οριζόντιες όσο και σε κατακόρυφες επιφάνειες αποσκοπεί στην δημιουργία φιλικού και ευχάριστου περιβάλλοντος ενώ ταυτόχρονα δίνει την αίσθηση της συνέχειας του υπαίθριου χώρου στο εσωτερικό του foodcourt.

Κτίρια Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης

Το κτίριο για τη στέγαση των υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης αναπτύσσεται σε τέσσερις ορόφους, ενώ στο συγκρότημα περιλαμβάνονται και τρία διατηρητέα κτίρια.
Πρωταρχικός στόχος της μελέτης ήταν η συνολική ανάδειξη της «γειτονιάς» που δημιουργείται από τις τρεις ενότητες των διατηρητέων: (ΦΙΞ, ΦΩΤΑΕΡΙΟ, ΜΥΛΟΣ) σε μια θεματική, αντιληπτική, αλλά και λειτουργική ενότητα.
Η κεντρική ιδέα της αρχιτεκτονικής πρότασης οργάνωσης των όγκων του νέου κτιριακού συγκροτήματος ήταν να αναπτυχθούν δύο κάθετοι μεταξύ τους κεντρικοί άξονες-πεζόδρομοι.
Ένα πρόσθετο στοιχείο απολύτως προσδιοριστικό στην οργάνωση των όψεων των νέων κτιρίων είναι η επιθυμία για ακριβή και αποτελεσματικό τρόπο ηλιοπροστασίας των κτιρίων.
Για την ηλιοπροστασία των Ν.Δ. όψεων εγκαθίσταται ένας δεύτερος φλοιός, ο οποίος αποτελείται από ένα σύστημα περιστρεφόμενων οριζοντίων μεταλλικών περσίδων σε όλη την έκτασή τους.
Στις Β.Δ. και Ν.Α. όψεις των κτιρίων, για τους ίδιους λόγους, εγκαθίσταται και πάλι ένας δεύτερος φλοιός, από αναρτώμενα κεραμικά στοιχεία (συμπαγή μπροστά από τα πλήρη της όψης και διάτρητα – περσιδωτά στη ζώνη των ανοιγμάτων).
Με τους χειρισμούς αυτούς υλοποιούνται οι βασικές αρχές της αισθητικής οργάνωσης για τον πλήρη διαχωρισμό του «παλιού» και του «νέου» σε όλα τα επίπεδα και διαφοροποιούνται πλήρως από αυτά χωρίς να προβάλουν ανταγωνιστικά, συμπληρωματικά ή έστω «ανάλογα» αισθητικά στοιχεία. Η επιλογή των κεραμικών φλοιών στις Β.Δ. και Ν.Α. όψεις έγινε και για έναν πρόσθετο λόγο. Για να σηματοδοτήσει και να υλοποιήσει τον λειτουργικό και αισθητικό άξονα ενοποίησης των σημαντικών μνημείων της περιοχής (ΦΙΞ, ΦΩΤΑΕΡΙΟ, ΜΥΛΟΣ) με μία ενιαία υφή κεραμικών στοιχείων που χαρακτηρίζει και τα τρία αυτά μνημεία.

Καυταντζόγλειο Στάδιο

Ο όρος «αναβάθμιση» αναφέρεται στο σύνολο των έργων και εγκαταστάσεων, υποδομής, αθλητικών και κτιριακών προκειμένου το στάδιο να φιλοξενήσει τους προκριματικούς του ποδοσφαίρου στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας του 2004, και να εκσυγχρονιστεί ώστε να είναι σε θέση να εξυπηρετεί όλα τα αθλήματα στίβου, πάλης, γυμναστικής κ.λπ. σε εθνικό επίπεδο σε βάθος χρόνου.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε συνοπτικά τον επανασχεδιασμό, την ενίσχυση και την ανακατασκευή όλων των υπαρχουσών κτιριακών εγκαταστάσεων εκτάσεως 9.000 τ.μ. περίπου, την προσθήκη νέων χώρων 11.000 τ.μ. περίπου σε τρία νέα κτίρια, την πλήρη ανακατασκευή των αγωνιστικών χώρων, την πλήρη αναδιοργάνωση του υπαιθρίου χώρου
και τέλος την πρόταση και υλοποίηση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και έργων για την κάλυψη των κυκλοφοριακών αναγκών και χώρων στάθμευσης κατά την περίοδο των αγώνων.

Βιομηχανία Τσιμέντου ΤΙΤΑΝ

Πρόκειται για την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της τσιμεντοβιομηχανίας. Το γραφείο ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ Α.Ε. ανέλαβε τον επανασχεδιασμό της εσωτερικής κυκλοφορίας του ευρύτερου χώρου των εγκαταστάσεων, την χωροθέτηση και τον σχεδιασμό της νέας πύλης εισόδου, τον σχεδιασμό τεσσάρων νέων κτιρίων (γραφείων, εργαστηρίων, προσωπικού και ελέγχου παραγωγής) καθώς και τον εκσυγχρονισμό και επέκταση τριών υφιστάμενων.

Κτίριο Αιμοκάθαρσης

Η αρχιτεκτονική μελέτη αφορά στην κατασκευή νέου κτιρίου για την στέγαση Μονάδας Χρόνιας Αιμοκάθαρσης 34 κλινών, σε οικόπεδο εμβαδού 11.797,57 τ.μ., που βρίσκεται στην Κτηματική Περιοχή Υφαντών του Δήμου Κομοτηνής, επί της Επαρχιακής οδού Κομοτηνής – Ιάσμου – Ξάνθης.

Βασικοί στόχοι κατά τον σχεδιασμό ήταν η προσαρμογή του κτιρίου στο μέγεθος και σχήμα του οικοπέδου, η ανταπόκριση στους κανονισμούς, στις τεχνικές προδιαγραφές και στο κτιριολογικό πρόγραμμα, η λειτουργικότητα στην οργάνωση των χώρων, η δυναμική και σύγχρονη αισθητική προσέγγιση που να ανταποκρίνεται στην χρήση του κτιρίου ως χώρος υπηρεσιών υγείας και η ανεξάρτητη πρόσβαση στους βοηθητικούς χώρους για τροφοδοσία και αποκομιδή.

Λόγω του μεγέθους και του σχήματος του οικοπέδου σχεδιάστηκε ένα μακρόστενο ισόγειο κτίριο εμβαδού 1.178 τ.μ., το οποίο τοποθετείται παράλληλα προς την Επαρχιακή οδό στο μέσον περίπου του οικοπέδου.

Η εσωτερική διαρρύθμιση οργανώνεται σε τρεις επιμέρους ενότητες, τους χώρους υποδοχής, τους χώρους των ασθενών και τους χώρους των εγκαταστάσεων και βοηθητικών λειτουργιών. Οι χώροι υποδοχής και διοίκησης διατάσσονται στο ανατολικό άκρο του κτιρίου, το οποίο αντιστοιχεί με την θέση του κόμβου εισόδου στο οικόπεδο, κεντρικά του κτιρίου διατάσσονται οι δύο αίθουσες αιμοκάθαρσης δυναμικότητας 16 κλινών η κάθε μία με τους χώρους υποστήριξης και στην δυτική πλευρά χωροθετούνται οι χώροι ΗΜ εγκαταστάσεων, αποθήκες και βοηθητικοί χώροι. Στο κτίριο προβλέπεται εσωτερικό φυτεμένο αίθριο σε συνδυασμό με το χώρο αναμονής των αιθουσών, το οποίο αφενός φέρνει φυσικό φωτισμό στο χώρο και αφετέρου δημιουργεί ένα ευχάριστο περιβάλλον για παραμονή τους καλοκαιρινούς μήνες.

Η κεντρική είσοδος τοποθετείται στην νότια πλευρά που βλέπει στην Επαρχιακή οδό και περιλαμβάνει στεγασμένο προστατευμένο χώρο για επιβίβαση-αποβίβαση.

Η καθαρή και ευανάγνωστη οργάνωση της κάτοψης αποτελεί το βασικό συνθετικό στοιχείο των όψεων. Έτσι οι όψεις του κτιρίου οργανώνονται με βάση την απλότητα και τη γεωμετρική σαφήνεια των όγκων σε συνδυασμό με τις λειτουργικές χαράξεις των ανοιγμάτων και των στοιχείων ηλιοπροστασίας. Στόχος της πρότασης είναι η διάσπαση του όγκου του κτιρίου και η δημιουργία τεσσάρων διακριτών όγκων, οι οποίοι τονίζονται τόσο σε επίπεδο κάτοψης αλλά και καθ’ ύψος, προσδίνοντας μία δυναμικότητα στη ογκοπλασία και τονίζοντας το δημόσιο χαρακτήρα του κτιρίου. Η διαφορετική αισθητική προσέγγιση και οι επιμέρους αρχιτεκτονικοί χειρισμοί στους προεξέχοντες όγκους, όπως η δημιουργία πλαισίου που εγκιβωτίζει τα ανοίγματα, αναδεικνύουν την σημασία τους και ενισχύουν την ποικιλία στις όψεις.

Η πρόσβαση στο οικόπεδο γίνεται από την Επαρχιακή οδό με κατάλληλη διαμόρφωση κυκλοφοριακής σύνδεσης, σύμφωνα με τους κανονισμούς.

Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου περιλαμβάνει χώρο στάθμευσης 58 θέσεων (1 ασθενοφόρου) στην ανατολική πλευρά του κτιρίου, ενώ προβλέπεται εσωτερικό οδικό δίκτυο για την τροφοδοσία και αποκομιδή, πεζόδρομος και πρόσβαση αναπήρων. Προβλέπονται επίσης εκτεταμένοι χώροι πρασίνου μπροστά, πίσω και στην ανατολική πλευρά του κτιρίου, καθώς και περιμετρικά του εσωτερικού δρόμου.

Γέφυρα Γ4

Στο πλαίσιο του έργου αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο Τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος Ν. Ηρακλείου κατασκευάστηκε και παραδόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία η γέφυρα Γ4 από Χ.Θ. 5+710,99 έως Χ.Θ. 6+150,00 του ΒΟΑΚ. Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ εκπόνησε την οριστική μελέτη της γέφυρας και παρείχε υποστήριξη στην ανάδοχο κοινοπραξία κατά την διάρκεια κατασκευής της. Μετά την ολοκλήρωση της γέφυρας η κοινοπραξία κατασκευής συμμετείχε με αυτήν στα Concrete Awards 2019, τα πρώτα βραβεία που δημιουργήθηκαν για να αναδείξουν την αριστεία σε έργα από σκυρόδεμα, που ξεχώρισαν τόσο σε επίπεδο μελέτης, όσο και σε επίπεδο κατασκευής για τη λειτουργικότητα, την πρωτοτυπία, την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την ικανοποίηση των τελικών πελατών και χρηστών των έργων αυτών. Η γέφυρα Γ4 διακρίθηκε αποσπώντας το αργυρό βραβείο στην Ενότητα Έργων Υποδομής – Οδογέφυρες και Σήραγγες.
Η γέφυρα διαμορφώνεται από συνεχή φορέα πέντε ανοιγμάτων συνολικού μήκους 440,0 μ., στον άξονα της γέφυρας, από χυτό επί τόπου προεντεταμένο σκυρόδεμα. Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της προβολοδόμησης με μήκη σπονδύλων 3,5 έως 5,0 μ., ενώ εκπονήθηκε και η απαιτούμενη μελέτη υπερυψώσεων-ταπεινώσεων για την υποστήριξη της κατασκευής.
Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος κυκλικού τόξου με ακτίνα 900 μ., ευθυγραμμίας, και αντίστοιχης κλωθοειδούς καμπύλης συναρμογής, ενώ η ερυθρά της οδού βρίσκεται σε ευθυγραμμία, κατά μήκος ανόδου, με κλίση 4,27%, σε ύψη από το φυσικό έδαφος, τα οποία κυμαίνονται από 5,0 έως 31,0 μ. το πολύ, ως επί το πλείστον δε μεταξύ 20,0 και 28,0 μ. στο κεντρικό τμήμα της γέφυρας. Τα καθαρά ύψη των μεσοβάθρων, ανέρχονται σε 15,0 μ., 20,5 μ. και 22,0 μ.. Τα ακραία μεσόβαθρα έχουν διατομή δίδυμων λεπίδων και τα κεντρικά κοίλη ορθογωνική με εξωτερικές διαστάσεις 4,0×6,5 μ., θεμελιώνονται δε σε κεφαλοδέσμους με πασσάλους.
Η διατομή του φορέα είναι μονοκυψελική κιβωτιοειδής, μεταβαλλόμενου παραβολικά ύψους, που κυμαίνεται από 3,0 μ. στα μέσα των ανοιγμάτων έως 6,5 μ. στις περιοχές των μεσοβάθρων, με συνολικό πλάτος 13,75 μ., η οποία εξυπηρετεί μονόπλευρη κυκλοφορία 2 λωρίδων, ΛΕΑ και εκατέρωθεν πεζοδρόμια του δεξιού κλάδου του αυτοκινητοδρόμου. Στα πεζοδρόμια προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας και στύλων οδοφωτισμού. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.
Ο φορέας ανωδομής συνδέεται μονολιθικά με τα τέσσερα μεσόβαθρα, εδράζεται δε στα ακρόβαθρα μέσω σημειακών εφεδράνων ολίσθησης (κατακόρυφα) και διατμητικής κλείδας (εγκάρσια οριζόντια), στη λογική των “ημιενιαίων” (“halb – ή semiintegralen”) γεφυρών. Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνεται ένα πλαισιακό σύστημα με αναμενόμενη ικανοποιητική συμπεριφορά στην παραλαβή τόσο των κατακορύφων όσο και των οριζοντίων φορτίων, χωρίς εφέδρανα στα μεσόβαθρα, με αρμούς μόνο στα ακρόβαθρα και με λογικές μετακινήσεις.