Εμπορικό Κέντρο Nicosia Μall

Το εμπορικό κέντρο Nicosia Mall στη Λευκωσία της Κύπρου, σχεδιάστηκε με στόχο να αποτελέσει μία μοναδική εμπειρία αγορών, εστίασης και διασκέδασης. Η πρόθεση ήταν να δημιουργηθεί ένας χώρος μοντέρνος και διασκεδαστικός, με φιλικό και ταυτόχρονα δυναμικό χαρακτήρα, που να προσφέρει στον επισκέπτη μία διακριτική αίσθηση πολυτέλειας.

Κτισμένο σε ένα οικόπεδο επιφάνειας 61.000 τμ στην Λακατάμια στη Λευκωσία, εκτός αστικού ιστού, σε μία περιοχή με έντονο το στοιχείο της φύσης, το θέμα της ομαλής ένταξης του κτιρίου στο περιβάλλον του έπαιξε σημαντικό ρόλο στην διαδικασία του σχεδιασμού. Σε αυτή την κατεύθυνση, επιλέχθηκε ο κτιριακός όγκος να έχει μία οριζόντια γραμμική δυναμική με καμπύλες χαράξεις, ενώ η χρωματική παλέτα που επιλέχθηκε για τις όψεις του ήταν αυτή του πράσινου και ανοικτού μπλε. Το αποτέλεσμα ήταν το κτίριο, χωρίς να χάνει την επιβλητικότητά του, να εντάσσεται αρμονικά στο περιβάλλον του.

Με συνολική κτισμένη επιφάνεια 100.000 τμ και περισσότερα από 150 καταστήματα, εστιατόρια και μπαρ, 5 αίθουσες cinema, μία ανοικτή πλατεία 8.000τμ και 1700 θέσεις στάθμευσης, το NICOSIA MALL αποτελεί έναν ιδανικό προορισμό για όλες τις ώρες της μέρας και αφορά επισκέπτες όλων των ηλικιών και ποικιλία ενδιαφερόντων.

Αποτελείται από δύο εμπορικές στάθμες – ισόγειο και 1ο όροφο – με δύο επιπλέον βοηθητικές στάθμες, αυτές του υπογείου και του μεσοπατώματος. Είσοδοι επισκεπτών δημιουργήθηκαν και στις δύο εμπορικές στάθμες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, που οριοθετούνται και προστατεύονται από μεγάλα στέγαστρα, καμπύλης γεωμετρίας, με στόχο και οι δύο στάθμες να είναι εμπορικά, εξίσου ελκυστικές.

Η κάτοψη του Mall οργανώνεται σε σφηνοειδείς γεωμετρίες σε δύο διαφορετικούς άξονες, με αυξομειώσεις στο πλάτος του εμπορικού διαδρόμου, ώστε ο χώρος να μην είναι ορατός πλήρως και να εξασφαλίζεται το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, καθώς περπατά κατά μήκος του. Δύο σημεία με στοιχεία νερού, προσδίδουν την αίσθηση του οργανικού χώρου Zen, μέσω του ήχου και της εικόνας του υγρού στοιχείου.

Η περιοχή του Foodcourt αποτελείται από κλειστό και ανοικτό τμήμα, με την διαμόρφωση βεράντας με ανεμπόδιστη θέα προς την γύρω περιοχή.

Στην οροφή του κτιρίου τοποθετήθηκε μεταλλικό καμπύλο στέγαστρο για την κάλυψη και προστασία των ΗΜ εγκαταστάσεων που χωροθετούνται εκεί. Το στέγαστρο αυτό αποτελεί ταυτόχρονα και ένα βιοκλιματικό κέλυφος για το κτίριο, καθώς προστατεύει το δώμα από την υπερθέρμανση, συμβάλλοντας θετικά στην ενεργειακή απόδοση του κτιρίου.

Στην οροφή του εμπορικού διαδρόμου Mall έχουν τοποθετηθεί φωτοσωλήνες, σε αριθμό και διάταξη, ώστε να εξασφαλίζεται ικανή στάθμη φυσικού φωτισμού και μάλιστα διάχυτου, στο εσωτερικό των κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου κατά τη διάρκεια της ημέρας, συμβάλλοντας σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας του συγκροτήματος.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στους εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους είναι γυαλί, καθρέφτης, ξύλο, στοιχεία ξηράς δόμησης και κεραμικά πλακίδια, ενώ οι αποχρώσεις είναι γήινες – διαβαθμίσεις του μπεζ, με νησίδες έντονων χρωμάτων, διαφορετικών ανά περιοχή.

Οι όψεις του κτιρίου οργανώθηκαν με διπλό κέλυφος. Το ένα κέλυφος – το πραγματικό του κτιρίου – αποτελείται από σύνθετο θερμομονωτικό πάνελ πράσινου χρώματος με λευκό ρυθμικό pattern και το δεύτερο από κατακόρυφες περσίδες αλουμινίου σε χρώμα ανοικτού μπλε, τοποθετημένο σε μικρή απόσταση από το πρώτο. Ο συσχετισμός των δύο κελυφών, μέσα από την εναλλαγή φωτός και σκιάς, αλλά και η συνεχής εναλλαγή χρώματος επί του φλοιού, δίνει την ψευδαίσθηση της συνεχούς εναλλαγής της εικόνας του κελύφους στον επισκέπτη που κινείται εξωτερικά του κτιρίου.

Στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου, εκτός από τους ανοικτούς χώρους στάθμευσης, δημιουργείται  και υπερυψωμένη πλατεία στην στάθμη του πρώτου ορόφου, εν επαφή με καταστήματα εστιατορίων και bar, τα οποία έχουν χώρο διαμορφωμένο χώρο τραπεζοκαθισμάτων προς αυτήν. Η πλατεία προσφέρεται για την πραγματοποίηση διευρυμένων υπαίθριων εκδηλώσεων, καθώς προβλέπεται η δυνατότητα προσωρινής ελαφριάς στέγασης τμήματος του ανοικτού χώρου, για συναυλίες, δραστηριότητες παιχνιδιού και υπαίθριες εκθέσεις.

Ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς

Το ξενοδοχείο 5* με την επωνυμία ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ είναι ένα ιστορικό, αλλά και εμβληματικό κτίριο που βρίσκεται σε κεντρικό σημείο στην Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης, στη Λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου. Κατασκευάστηκε το 1972 σε σχεδιασμό του αρχιτέκτονα Κωνσταντίνου Δοξιάδη (1913-1975) και η αρχιτεκτονική του είναι χαρακτηριστική του μοντέρνου κινήματος της δεκαετίας του ΄70 στην Ελλάδα.
Το έργο αφορά στην ριζική ανακαίνιση και στον πλήρη εκσυγχρονισμό του ξενοδοχείου, του οποίου οι εγκαταστάσεις, δυναμικότητας 276 δωματίων, καταλαμβάνουν γήπεδο έκτασης περίπου 14.350τμ. στο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, σε απόσταση μόλις 60μ από την ακτογραμμή. Το κτίριο έχει συνολική επιφάνεια ~27.500τμ και ύψος 33μ και αναπτύσσεται σε μία υπόγεια και έντεκα υπέργειες στάθμες.
Το βασικό κτίριο έχει ορθογώνιο σχήμα, με τις κύριες όψεις του στραμμένες στη Δύση με ανεμπόδιστη θέα προς στη θάλασσα και την Ανατολή με πανοραμική θέα προς την πόλη. Το κτίριο οργανώνεται με μία διευρυμένη βάση στις στάθμες υπογείου, ισογείου και ημιωρόφου, που στεγάζουν τις κοινόχρηστες λειτουργίες και έναν, μικρότερης, κάτοψης πύργο, εννέα ορόφων, όπου αναπτύσσονται τα δωμάτια και οι σουίτες και ένα εστιατόριο-bar στην ανώτερη στάθμη. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αυστηρή γεωμετρική οργάνωση των όψεων με την επένδυση λευκού μαρμάρου, καθώς και οι ημιυπαίθριοι χώροι μπροστά από τους χώρους των δωματίων.
Με στόχο τον σεβασμό στην αρχιτεκτονική του κτιρίου, οι περισσότερες παρεμβάσεις περιορίστηκαν στο εσωτερικό του κτιρίου και κυρίως στο επίπεδο των τελειωμάτων και των διακοσμητικών στοιχείων, με εξαίρεση την στάθμη του ισογείου, όπου πραγματοποιήθηκαν σημαντικές αναδιατάξεις στις θέσεις των κοινόχρηστων λειτουργιών.
Βασικές παρεμβάσεις ήταν η μερική αναδιάταξη και εκσυγχρονισμός των συνεδριακών χώρων, με ενίσχυση του συνεδριακού χαρακτήρα του ξενοδοχείου, αλλά και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων υψηλών απαιτήσεων, η μετάθεση του χώρου εστιατορίου και bar σε μία υψηλού αισθητικού επιπέδου ενότητα που θα προσφέρει αναβαθμισμένες υπηρεσίες εστίασης και αναψυχής, η δημιουργία ενός χώρου αναψυχής και εστίασης στον 9ο όροφο, με πλήρως ανανεωμένο λειτουργικά και ιδιαίτερο αισθητικά χαρακτήρα, η αναβάθμιση του υπαίθριου χώρου και της πισίνας και συνδυασμένη χρήση του με τους υπόλοιπους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου και η κατασκευή νέου πολυτελούς στεγάστρου κεντρικής εισόδου, ως νέο σημείο αναφοράς του συγκροτήματος και αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής drop-off του ξενοδοχείου.
Εκτός αυτού, πραγματοποιήθηκαν εκτενείς εργασίες που αφορούσαν την συντήρηση του συνόλου των κτιριακών εγκαταστάσεων, με στόχο τον πλήρη εκσυγχρονισμό όλων των χώρων του ξενοδοχείου, αλλά και τον εξωραϊσμό των εξωτερικών επενδύσεων των όψεων και του περιβάλλοντος χώρου του.
Η ιδιαίτερη θέση του συγκροτήματος, που του προσφέρει αυτή τη μοναδική επαφή με τη θάλασσα και την πόλη, αλλά και οι λιτές γραμμές, οι διαχρονικές αυστηρές γεωμετρίες και τα ζεστά και γήινα υλικά, δημιουργούν έναν καμβά χαλάρωσης και λιτής πολυτέλειας σε όλο το ξενοδοχείο.
Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι κυρίως το μάρμαρο, το ξύλο, το μέταλλο και το γυαλί σε διαφορετικές εκδοχές τους και σε συνδυασμούς που ποικίλλουν από χώρο σε χώρο. Η τεχνολογία των υλικών που χρησιμοποιήθηκε ήταν η πιο τρέχουσα και εξελιγμένη, πάντα προσανατολισμένη σε κτίρια ειδικού τύπου.
Δεδομένου ότι το ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ αποτελεί ένα κτίριο ιστορικής σημασίας για την πόλη της Θεσσαλονίκης, η αρχιτεκτονική πρόταση στόχευσε στον σεβασμό της αρχιτεκτονικής του και στην ανάδειξη των σημαντικότερων στοιχείων που το κάνουν διαχρονικά ξεχωριστό.

Εμπορικό Κέντρο Kings Avenue

Το εμπορικό κέντρο KINGS AVENUE  βρίσκεται στην Πάφο της Κύπρου, πόλη που υπήρξε ένα από πιο σημαντικά αρχαία βασίλεια του νησιού, διάσημο κέντρο λατρείας της αρχαίας θεάς Αφροδίτης, με αρχαιολογικό πλούτο που βρίσκεται υπό την προστασία της UNESCO από το 1980.

Το κτίριο, συνολικής επιφάνειας 90.000τμ, είναι κτισμένο σε οικόπεδο, επιφάνειας 46.000τμ, στην συμβολή της Λεωφόρου Αποστόλου Παύλου με την οδό Τάφων των Βασιλέων, σε περιοχή έντονης τουριστικής ανάπτυξης, εντός αστικού ιστού και διαθέτει περισσότερα από 120 καταστήματα, εστιατόρια και μπαρ, 6 αίθουσες cinema και 1100 θέσεις στάθμευσης.

Με στόχο την δημιουργία ενός ορόσημου για την πόλη, του οποίου όμως το μέγεθος και ο κτιριακός όγκος να σέβεται και να συνδιαλέγεται φιλικά με την χαμηλή δόμηση της ευρύτερης περιοχής, δεδομένου του αστικού περιβάλλοντος στο οποίο εντάσσεται, επιλέχθηκε η επίλυση του κτιρίου με ήπια, οριζόντιας λογικής, ογκοπλασία με ελαφρά καμπύλες χαράξεις.

Αποτελείται από δύο εμπορικές στάθμες – ισόγειο και 1ο όροφο – και τρεις επιπλέον βοηθητικές στάθμες, αυτές των δύο υπογείων και του μεσοπατώματος. Είσοδοι επισκεπτών δημιουργήθηκαν και στις δύο εμπορικές στάθμες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, που οριοθετούνται και προστατεύονται από μεγάλα στέγαστρα, καμπύλης γεωμετρίας, με στόχο και οι δύο στάθμες να είναι εμπορικά, εξίσου ελκυστικές.

Η κάτοψη του Mall οργανώνεται γραμμικά σε δύο βασικές κατευθύνσεις, με σφηνοειδείς καμπύλες γεωμετρίες, με αυξομειώσεις στο πλάτος του εμπορικού διαδρόμου, στη λογική την ροής ενός ποταμού. Ένα κεντρικό στοιχείο νερού στην συμβολή των δύο βασικών αξόνων της κάτοψης, που αναπαριστά την εικόνα της συνεχούς, αλλά ήπιας και σχεδόν ονειρικής βροχής, υπενθυμίζει και πάλι την σχέση της ευρύτερης περιοχής με το νερό.

Η περιοχή του Foodcourt αποτελείται από κλειστό και ανοικτό τμήμα, με την διαμόρφωση βεράντας με ανεμπόδιστη θέα προς την πόλη και την θάλασσα.

Στην οροφή του κτιρίου τοποθετήθηκε μεταλλικό καμπύλο στέγαστρο για την κάλυψη και προστασία των ΗΜ εγκαταστάσεων που χωροθετούνται εκεί. Το στέγαστρο αυτό αποτελεί ταυτόχρονα και ένα βιοκλιματικό κέλυφος για το κτίριο, καθώς προστατεύει το δώμα από την υπερθέρμανση, συμβάλλοντας θετικά στην ενεργειακή απόδοση του κτιρίου.

Στους διαδρόμους κίνησης των πελατών, εξασφαλίζεται φυσικός φωτισμός κατά την διάρκεια της ημέρας, μέσω φωτοσωλήνων στην οροφή του Mall, αφενός συμβάλλοντας σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας του συγκροτήματος και αφετέρου αποδίδοντας ένα ιδιαίτερο φωτιστικό εφέ, μέσω της διάχυσης του φωτός, όπως αυτή προκαλείται μέσα από τα κάτοπτρα των φωτοσωλήνων.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στους εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους είναι αλουμίνιο, γυαλί, φωτιζόμενες διαφάνειες, στοιχεία ξηράς δόμησης και κεραμικά πλακίδια, ενώ επιλέχθηκαν ψυχρές αποχρώσεις – σε διαβαθμίσεις του γκρι και λευκού του πάγου.

Το εξωτερικό κέλυφος του κτιρίου αποτελείται από σύνθετο θερμομονωτικό πάνελ, σε αποχρώσεις του γκρι. Οι όψεις στην περιοχή της κεντρικής εισόδου και της βεράντας του Foodcourt επενδύονται με φύλλα αλουμινίου, των οποίων η διαμόρφωση παραπέμπει στο εφέ barcode, σε γκρι μεταλλικές αποχρώσεις με γραμμικές λάμψεις, ενώ για το υπόλοιπο τμήματα των κύριων όψεων, χρησιμοποιήθηκαν μεγάλης κλίμακας κατακόρυφες περσίδες αλουμινίου σε χρωματική παλέτα διαβαθμίσεων έντονου πράσινου και μπλε.

Στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου, εκτός από τις back of house περιοχές των loading bays για τροφοδοσία και εξυπηρέτηση των καταστημάτων και του εμπορικού κέντρου, διαμορφώνεται και χώρος περιμετρικού πάρκου με διευρυμένη περιοχή πρασίνου με εκτενή παρτέρια, αλλά και κατακόρυφους «πράσινους» τοίχους, που αφενός αποτελούν ένα αντιληπτικό όριο μεταξύ κοινόχρηστων και  back of house περιοχών, και αφετέρου δίνουν την αίσθηση ότι η φύση αναρριχάται στο κτίριο.

Κατά την διάρκεια των εκσκαφών για την κατασκευή του έργου αποκαλύφθηκαν ευρήματα από σύμπλεγμα λουτρών Ρωμαϊκής περιόδου, με δεξαμενές και τμήματα δαπέδων, τα οποία, με βάση τις οδηγίες του αρμόδιου Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου, απομακρύνθηκαν με προσοχή και μεταφέρθηκαν με σύγχρονες μεθόδους σε ειδικά επιλεγμένο τμήμα του οικοπέδου, όπου εκτίθενται στο κοινό προστατευμένα από τις καιρικές συνθήκες.

Πολιτιστικό Κέντρο Παπάφη

Η πρότασή μας στοχεύει στην ικανοποίηση όλων των απαιτήσεων και προδιαγραφών που τέθηκαν από τον αγωνοθέτη και παράλληλα στη δημιουργία ενός σύγχρονου και καινοτόμου κτιριακού συγκροτήματος που θα καλύψει όλες τις λειτουργικές, τεχνολογικές και αισθητικές ανάγκες του σήμερα και θα αποτελέσει τοπόσημο για την περιοχή.

Κεντρική ιδέα (concept)

Η κεντρική ιδέα για το σχεδιασμό του συγκροτήματος ξεκινά από έναν συμπαγή όγκο κτιρίου, ο οποίος διασπάται, στη συνέχεια διαχωρίζεται σε δύο όγκους, οι οποίοι μετατοπίζονται και κάμπτονται λόγω της αλληλεπίδρασης με τον αστικό ιστό, με αποτέλεσμα τη διείσδυση του δημόσιου χώρου μέσα στο οικόπεδο και μεταξύ των δύο όγκων. Η διάσπαση και κάμψη των όγκων προκαλεί επίσης τη «θραύση» του κεραμικού κελύφους στο εσωτερικό του, εναλλάσσοντας την οριζόντια γραμμικότητα του κελύφους με κατακόρυφα πάνελ και υαλοστάσια.

Το κτίριο «προσφέρεται» στους κατοίκους με τη δημιουργία ελεύθερων δημόσιων χώρων, πλατειών, καθιστικών, περιοχών πρασίνου και διάφορων πρόσθετων δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται περιμετρικά του. Τα φυτεμένα δώματα αντικαθιστούν την παλιά κεραμική στέγη του υπάρχοντος κτιρίου, η οποία παραμένει ως υπόμνηση στην επιλογή του υλικού του κελύφους.

Περιγραφή της πρότασης

Το συγκρότημα αποτελείται από δύο επιμήκη τεθλασμένα κτίρια,  το K1, ένα τετραώροφο κτίριο και το K2, ένα τριώροφο κτίριο. Το συγκρότημα περιλαμβάνει επίσης δύο υπόγεια, το πρώτο με χώρο στάθμευσης 83 θέσεων και το δεύτερο με μηχανολογικούς και βοηθητικούς χώρους. Το συγκρότημα εξυπηρετείται από τέσσερις κύριους πυρήνες κάθετης επικοινωνίας. Η κατανομή των διαφόρων χρήσεων στα δύο κτίρια περιγράφεται παρακάτω: Κτίριο K1: Ισόγειο: Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών και Ξενώνας Φιλοξενίας, 1ος Όροφος: Κοινοτικό Ιατρείο και Ξενώνας Φιλοξενίας, 2ος Όροφος: Δημοτική Βιβλιοθήκη,  3ος Όροφος και Πατάρι: Δημοτικό Γυμναστήριο. Κτίριο Κ2: Ισόγειο: Βρεφονηπιακός Σταθμός και Χώρος Μνήμης-Αρχείο, 1ος Όροφος: Βρεφονηπιακός Σταθμός, 2ος Όροφος: Γραφεία Δ’ Δημοτικής Κοινότητας και Χώροι Συλλόγων και Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων. Στο δώμα του κτιρίου Κ2 προβλέπεται υπαίθριος κινηματογράφος. Τα δύο κτίρια συνδέονται μέσω υπερυψωμένης γέφυρας και πλέγματος διαδρόμων/εξωστών και κλιμακοστασίων.

Η ογκοπλασία του συγκροτήματος αντικατοπτρίζει τη κεντρική ιδέα. Το συγκρότημα «ντύνεται» περιμετρικά με ένα δεύτερο φλοιό/κέλυφος αποτελούμενο από γραμμικά κεραμικά στοιχεία, τα οποία εναλλάσσονται σε ζώνες συμπαγείς η διάτρητες ανάλογα με τις ανάγκες φωτισμού των χώρων και οπτικής απομόνωσης. Το συμπαγές αυτό κέλυφος διακόπτεται στις εσωτερικές όψεις και αντικαθίσταται από κατακόρυφα πάνελ και υαλοστάσια, τα οποία ορίζονται από τις θέσεις των κοινόχρηστων κλιμακοστασίων.

Το κτιριακό συγκρότημα έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις βιοκλιματικές αρχές, προκειμένου να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή βιωσιμότητα και να καταναλώνει τη λιγότερη δυνατή ενέργεια, ενώ προσφέρει θερμική και οπτική άνεση στους χρήστες του.

Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου

Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου ακολουθεί γενικά τα χαρακτηριστικά της κεντρικής ιδέας. Ο δημόσιος χώρος διεισδύει στο συγκρότημα δημιουργώντας ανοιχτές τριγωνικές πλατείες. Το σκληρό δάπεδο εναλλάσσεται με τις ζώνες πρασίνου δημιουργώντας ένα μωσαϊκό υλικών και χρωμάτων. Τα προτεινόμενα υλικά είναι αντίστοιχα με αυτά του κτιρίου, δηλ. κεραμικό δάπεδο και σκυρόδεμα σε διαφορετικές υφές.

Fashion City Outlet

Το έργο αφορά στην ανακαίνιση υφιστάμενου εμπορικού κέντρου (παλιά επωνυμία PANTHEON PLAZA) που είχε ξεκινήσει την λειτουργία του το 2008, στην περιοχή της Λάρισας, σε οικόπεδο επιφάνειας 108.000τμ, 4χλμ έξω από την πόλη, επί της λεωφόρου Κων/νου Καραμανλή (πρώην Π.Ε.Ο. Λάρισας-Αθηνών).
Το FASHION CITY OUTLET αποτελεί το πρώτο εκπτωτικό εμπορικό κέντρο στην Θεσσαλία και η ανακαίνιση στόχευσε στην δημιουργία ενός ελκυστικού προορισμού για την ευρύτερη περιοχή, διαφορετικού και ανανεωμένου σε σχέση με αυτό του προ-υφιστάμενου εμπορικού χώρου. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις που αφορούσαν κυρίως τις όψεις των κτιρίων, τους χώρους υγιεινής, τις δαπεδοστρώσεις και τον εξοπλισμό του εμπορικού κέντρου, αξιοποίησαν στοιχεία μιας λιτής, αλλά πολυτελούς αισθητικής με σύγχρονα υλικά, ώστε ο επισκέπτης να έχει κατά την περιπλάνησή του στους κοινόχρηστους χώρους του εμπορικού κέντρου, την αίσθηση του περιπάτου σε αστικό εμπορικό δρόμο, με εικόνες σαν στιγμιότυπα από μία φιλική και νεανική μητρόπολη.
Το συγκρότημα έχει συνολική κτισμένη επιφάνεια ανωδομής 21.000τμ, υπόγειους βοηθητικούς χώρους επιφάνειας περίπου 9.500τμ. και διαθέτει 90 εμπορικά καταστήματα και εστιατόρια-cafe, 3 κινηματογραφικές αίθουσες και διευρυμένη περιοχή foodcourt για εστίαση και αναψυχή.
Η λειτουργική δομή της κάτοψης του συγκροτήματος, η οποία και διατηρείται, περιλαμβάνει 16 ανεξάρτητα ισόγεια κτίσματα μεταξύ των οποίων εξελίσσεται η κίνηση των επισκεπτών, με εκατέρωθεν εμπορική χρήση. Μεταξύ των ανεξάρτητων ισόγειων κτιρίων του συγκροτήματος, διατηρείται η υφιστάμενη πέργκολα από καμπύλες διατομές, σύνθετης ξυλείας, εδρασμένη, εκατέρωθεν, στις οροφές των κτιρίων, επί των οποίων κινούνται ανοιγοκλειόμενες μεβράνες-τέντες
Οι αποχρώσεις του γκρι και κόκκινου κυριαρχούν, τόσο στους διαδρόμους κίνησης των επισκεπτών, όσο και στις περιμετρικές όψεις των κτιρίων, ενώ οι διακοσμητικές επενδύσεις έχουν αναφορές από την θεματολογία της παγκόσμιας μόδας, με ντελικάτες φιγούρες πασαρέλας στις διακοσμητικές μετώπες που τοποθετήθηκαν ως στέψη στις βιτρίνες των καταστημάτων ή σε μεγάλου μεγέθους εντυπωσιακά στοιχεία φωτισμού στα σημεία εισόδου στο συγκρότημα. Τέντες σε δυνατή κόκκινη και λευκή απόχρωση τοποθετήθηκαν κατά μήκος των καταστημάτων, που ενισχύουν την εικόνα του περιπάτου σε αστικό πεζόδρομο μεγάλων πόλεων του εξωτερικού, ενώ αναφορές σε μεγάλες μητροπόλεις της παγκόσμιας μόδας έχουν ενσωματωθεί τόσο στις μετώπες, όσο και σε μεγάλες επιφάνειες των νέων δαπεδοστρώσεων του εμπορικού κέντρου. Κατά μήκος της διαδρομής του Mall δημιουργούνται επί μέρους περιοχές καθιστικών, για την προσωρινή στάση και ξεκούραση των επισκεπτών, με έντονη παρουσία φύτευσης σε όλη την έκταση του εμπορικού κέντρου.
Ο χώρος του Foodcourt έχει διαμορφωθεί σε βιομηχανικό ύφος, με διακοσμητικές επενδύσεις που παραπέμπουν στην εικόνα των εργοταξιακών containers, και αποτελεί έναν, σύγχρονης αισθητικής, χώρο αναψυχής και ανάπαυλας κατά την διάρκεια της επίσκεψης στο εμπορικό κέντρο.
Στις εξωτερικές όψεις προς την περίμετρο του συγκροτήματος, τα υφιστάμενα κελύφη των κτιρίων, που αποτελούνταν από σύνθετο θερμομονωτικό χαλύβδινο πάνελ, επενδύθηκαν με κυματοειδή λαμαρίνα σε διαφορετικές αποχρώσεις του γκρι, σe γεωμετρία patchwork. Σε όλο το μήκος των όψεων αυτών έχουν ενσωματωθεί γυάλινες προθήκες, με ειδικό φωτισμό και διακοσμητικές επενδύσεις, που ποικίλλουν σε αποχρώσεις και υλικά (πάνελ αλουμινίου σε κόκκινες αποχρώσεις ή σε εικόνα ξύλου διαφορετικών αποχρώσεων, κόκκινες υφασμάτινες τέντες), όπου δίνεται η δυνατότητα προβολής των logo ή ακόμη και προϊόντων των εταιρειών που περιλαμβάνει το εμπορικό κέντρο.
Στα σημεία εισόδου στο συγκρότημα τοποθετήθηκε διχρωική μεμβράνη σε μεγάλου μεγέθους υαλοστάσια, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο οπτικό εφέ, σχεδόν ονειρικών ανακλάσεων και ανάλυσης του φωτός σε διαφορετικές αποχρώσεις που συνεχώς μεταβάλλονται με την κίνηση του επισκέπτη.
Στον περιβάλλοντα χώρο έγινε πλήρης ανασχεδιασμός και κυκλοφοριακή αναβάθμιση του ανοικτού χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων, περίπου 1500 θέσεων, ενώ έγιναν εκτεταμένες επισκευές και παρεμβάσεις στις δαπεδοστρώσεις, στον εξοπλισμό, αλλά και στην σήμανση όλου του συγκροτήματος.

Airport Towers

Το έργο αφορά κτιριακό συγκρότημα που αποτελείται από μεγάλης κλίμακας εμπορικό κέντρο, κτίρια κατοικιών και γραφείων, με συνολική έκταση κτιρίων που φθάνει τα 440.000 τ.μ. υπόγειων χώρων και τα 580.000 τ.μ. ανωδομής. Χωροθετείται σε οικόπεδο, περίπου 78.000 τ.μ., στη βορειοδυτική πλευρά του Ερμπίλ στο Ιράκ – μία από τις παλαιότερες πόλεις στον κόσμο – μόλις ένα χιλιόμετρο μακριά από το αεροδρόμιο.
Η πρόταση βασίζεται στην ιδέα «Πόλη μέσα στην Πόλη». Η διαλεκτική μεταξύ του εμπορικού κέντρου και των πύργων κατοικιών και των γραφείων, στοχεύει στην δημιουργία ενός συνόλου με στοιχεία δυναμισμού και ζωντάνιας, έναν δελεαστικό και ολοκληρωμένο αστικό προορισμό για την ευρύτερη περιοχή που να συνδυάζει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με την αναψυχή, ψώνια, χαλάρωση, που θα προσελκύσει τόσο τουρίστες, όσο και μόνιμους κατοίκους της πόλης.
Το εμπορικό κέντρο, ένας γραμμικός «λόφος» που αναδύεται από το έδαφος, σαν μια κυρίαρχη «ακρόπολη», δημιουργεί μια κομψή βάση, πάνω από την οποία αναδύονται τα πολυώροφα κτίρια. Ο κτιριακός όγκος των γραφείων διαμορφώνεται σε λιτή γεωμετρία με οριζόντια άρθρωση, και αποτελεί ένα ήρεμο φόντο μπροστά από το οποίο οι πύργοι των κατοικιών, συστρέφονται ελαφρά σαν όρθια λαμπερά πρίσματα σε διαφορετικά χρώματα. Η συνολική πρόταση διαμορφώνεται ως σαν μια τεκτονική σύνθεση, που παραπέμπει στην εικόνα πολύτιμων λίθων – πετράδια του Erbil – που ελίσσονται προς στον ουρανό.
Εντός του εμπορικού κέντρου, η βασική διαδρομή του κοινού είναι διαμορφωμένη σαν μία γραμμική όαση, συνδυάζοντας τη φύση και την παράδοση με τη σύγχρονη αισθητική.
Οι προσόψεις των χώρων του Mall και τα κύρια χαρακτηριστικά τους διαμορφώνονται ως συνδυασμός συμπαγών και διαφανών περιοχών, πλεγμένων σε μια λεπτή μεταλλική «δαντέλα», εμπνευσμένη από τα σχήματα που δημιουργούνται από τις σκιές δέντρων στο δάσος.
Η Φύση, το Νερό και το Φως είναι τα κύρια στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την επένδυση εσωτερικών και εξωτερικών δημόσιων χώρων του συγκροτήματος.
Η υπερυψωμένη Plaza στην οροφή του εμπορικού κέντρου είναι το κεντρικό στοιχείο αστικής οργάνωσης του συγκροτήματος, που δίνει την αίσθηση ότι η φύση και το ανάγλυφο της περιοχής «αναρριχήθηκε» για να διαμορφώσει έναν υπερυψωμένο «παραλιακό» περίπατο. Οι διαμορφώσεις στην περιοχής της πλατείας εξασφαλίζουν την χρήση του χώρου για όλες τις κλιματολογικές συνθήκες, με περιοχές εντελώς ανοιχτές και άλλες που μπορούν να μετατραπούν από υπαίθριοι σε χώρους ελεγχόμενων κλιματικών συνθηκών.
Αυτή η ακολουθία «κρεμαστών κήπων» θα είναι ορατή από μεγάλες αποστάσεις και θα προάγει την εικόνα της φύσης σε όλη την ευρύτερη περιοχή, λειτουργώντας μαζί με τους λαμπερούς πρισματικούς πύργους, ως σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή.

Κτίρια Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης

Το κτίριο για τη στέγαση των υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης αναπτύσσεται σε τέσσερις ορόφους, ενώ στο συγκρότημα περιλαμβάνονται και τρία διατηρητέα κτίρια.
Πρωταρχικός στόχος της μελέτης ήταν η συνολική ανάδειξη της «γειτονιάς» που δημιουργείται από τις τρεις ενότητες των διατηρητέων: (ΦΙΞ, ΦΩΤΑΕΡΙΟ, ΜΥΛΟΣ) σε μια θεματική, αντιληπτική, αλλά και λειτουργική ενότητα.
Η κεντρική ιδέα της αρχιτεκτονικής πρότασης οργάνωσης των όγκων του νέου κτιριακού συγκροτήματος ήταν να αναπτυχθούν δύο κάθετοι μεταξύ τους κεντρικοί άξονες-πεζόδρομοι.
Ένα πρόσθετο στοιχείο απολύτως προσδιοριστικό στην οργάνωση των όψεων των νέων κτιρίων είναι η επιθυμία για ακριβή και αποτελεσματικό τρόπο ηλιοπροστασίας των κτιρίων.
Για την ηλιοπροστασία των Ν.Δ. όψεων εγκαθίσταται ένας δεύτερος φλοιός, ο οποίος αποτελείται από ένα σύστημα περιστρεφόμενων οριζοντίων μεταλλικών περσίδων σε όλη την έκτασή τους.
Στις Β.Δ. και Ν.Α. όψεις των κτιρίων, για τους ίδιους λόγους, εγκαθίσταται και πάλι ένας δεύτερος φλοιός, από αναρτώμενα κεραμικά στοιχεία (συμπαγή μπροστά από τα πλήρη της όψης και διάτρητα – περσιδωτά στη ζώνη των ανοιγμάτων).
Με τους χειρισμούς αυτούς υλοποιούνται οι βασικές αρχές της αισθητικής οργάνωσης για τον πλήρη διαχωρισμό του «παλιού» και του «νέου» σε όλα τα επίπεδα και διαφοροποιούνται πλήρως από αυτά χωρίς να προβάλουν ανταγωνιστικά, συμπληρωματικά ή έστω «ανάλογα» αισθητικά στοιχεία. Η επιλογή των κεραμικών φλοιών στις Β.Δ. και Ν.Α. όψεις έγινε και για έναν πρόσθετο λόγο. Για να σηματοδοτήσει και να υλοποιήσει τον λειτουργικό και αισθητικό άξονα ενοποίησης των σημαντικών μνημείων της περιοχής (ΦΙΞ, ΦΩΤΑΕΡΙΟ, ΜΥΛΟΣ) με μία ενιαία υφή κεραμικών στοιχείων που χαρακτηρίζει και τα τρία αυτά μνημεία.

Villaggio Hotel

Το έργο αφορά στο σχεδιασμό του Villaggio Hotel-ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων, που βρίσκεται στην Doha, Qatar. Η συνολική χωρητικότητα του Ξενοδοχείου είναι 213 δωμάτια και περιλαμβάνει 132 standard δωμάτια, 40 executive, 10 junior σουίτες, 20 σουίτες ενός υπνοδωματίου, 10 σουίτες δύο υπνοδωματίων και μία προεδρική σουίτα. Η συνολική έκταση του ξενοδοχείου είναι 50.635 τ.μ.
Το ξενοδοχείο εκτείνεται σε 8 επίπεδα: Yπόγειο το οποίο περιλαμβάνει 300 θέσεις στάθμευσης, ισόγειο το οποίο περιλαμβάνει το λόμπι εισόδου, καφετέρια, εστιατόρια, αίθουσες χορού και άλλες κοινόχρηστες λειτουργίες, τμήμα ημιώροφου με βοηθητικές χρήσεις, δεύτερο ημιώροφο, ο οποίος περιλαμβάνει ιδιωτικό σαλόνι, ειδικό εστιατόριο, γυμναστήριο-spa και ορισμένα δωμάτια/σουίτες με ιδιωτικούς κήπους, 3 βασικούς ορόφους με δωμάτια και ένα εστιατόριο στον τελευταίο όροφο. Οι όροφοι των δωματίων είναι οργανωμένοι σε δύο πτέρυγες, παράλληλα με τους κύριους δρόμους στο βορειοδυτικό άκρο του οικοπέδου. Στον ημιώροφο υπάρχει εκτεταμένη βεράντα που περιλαμβάνει πισίνα με pool bar, υπαίθριους χώρους εστιατορίων και φυτεμένες περιοχές.
Το κτίριο έχει δύο βασικές εισόδους: μια κύρια είσοδο για το ξενοδοχείο (δυτική όψη) και μια είσοδο για τις αίθουσες χορού (ανατολική όψη). Και οι δύο είσοδοι περιλαμβάνουν στεγασμένους χώρους μπροστά τους. Μια τρίτη είσοδος προσωπικού/υπηρεσίας με χώρο φορτοεκφόρτωσης προβλέπεται σε περιφραγμένο χώρο, οποίος απομονώνεται οπτικά με ένα ειδικής μορφής περιστύλιο.
Το κύριο λόμπι του ξενοδοχείου αποτελεί ένα διπλού ύψους χώρο, που ενοποιεί τα διάφορα επίπεδα, προσδίδοντας μεγαλείο και πολυτέλεια στο κτίριο. Επιπλέον, όλοι οι όροφοι των δωματίων ενοποιούνται μέσω ανοιγμάτων που δημιουργούνται στις πλάκες. Οι διαμορφωμένοι κάθετοι χώροι (αίθρια) καλύπτονται από γυάλινους φεγγίτες που φέρνουν φυσικό φως μέσα στο κτίριο. Το κεντρικό λόμπι συνδέεται άμεσα με το παρακείμενο εμπορικό κέντρο Villaggio Mall.
Το κτίριο εξυπηρετείται σε όλα τα επίπεδα από έναν κεντρικό κατακόρυφο πυρήνα επικοινωνίας με 6 κύριους ανελκυστήρες και τρεις πυρήνες εξυπηρέτησης, ο καθένας από τους οποίους περιλαμβάνει 2 ανελκυστήρες (καθαρών/ακαθάρτων) και σκάλα διαφυγής. Υπάρχει πλήρης διαχωρισμός της κυκλοφορίας μεταξύ κυρίων και βοηθητικών χρήσεων.
Το υπόγειο γκαράζ προσεγγίζεται από δύο χωριστές ράμπες, μία για είσοδο (ανατολική πλευρά) και μία για έξοδο (δυτική πλευρά). Η διάταξη στάθμευσης είναι κατάλληλη για στάθμευση είτε με υπαλλήλους, είτε με αυτοεξυπηρέτηση.
Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου περιλαμβάνει προστατευμένους χώρους επιβίβασης-αποβίβασης μπροστά από τις δύο εισόδους, σιντριβάνια και στοιχεία νερού, θέσεις στάθμευσης και περιοχές φύτευσης.
Η μορφολογία του κτηρίου έχει αναφορές στην περίοδο της Αναγέννησης, σύμφωνα με απαίτηση του πελάτη. Η διαμόρφωση των προσόψεων ακολουθεί την τυπική διαίρεση «βάση-κορμός-στέψη». Τα μπαλκόνια και τα παράθυρα ακολουθούν μια συμμετρική και επαναλαμβανόμενη διάταξη. Οι προσόψεις είναι εμπλουτισμένες με πολλά διακοσμητικά στοιχεία, όπως στοές, πεσσούς, κίονες, κιονόκρανα, γείσα, κιγκλιδώματα, αγάλματα και άλλα διακοσμητικά στοιχεία της περιόδου. Η διακόσμηση είναι βαρύτερη στη «βάση» και γίνεται ελαφρύτερη στη «στέψη» του κτιρίου. Η «στέψη» / τρίτος όροφος εμφανίζεται ως σοφίτα με ενσωματωμένα παράθυρα. Ένας μεγάλος θόλος στη γωνία του κτιρίου αναδεικνύει τη σημασία του και τονίζει τον μνημειακό του χαρακτήρα.
Η εσωτερική διακόσμηση του κεντρικού χώρου ακολουθεί την ίδια αισθητική των όψεων, η οποία ενισχύεται από περίτεχνα διακοσμητικά στοιχεία (κουρτίνες, χαλιά, ειδικά έπιπλα, πολυελαίους κλπ.). Το μεγάλο αίθριο που συνδέει το λόμπι με του ορόφους των δωματίων έχει μορφή αντίστοιχη με το εξωτερικό του κτιρίου, συνδέοντας έτσι αντιληπτικά το μέσα με το έξω.
Η βεράντα του ημιώροφου περικλείεται από κιονοστοιχία, η οποία αποτελεί συνέχεια του σχετικού διακοσμητικού στοιχείου των όψεων, εξασφαλίζοντας την ιδιωτικότητα. Μια παρόμοια κιονοστοιχία με γυάλινα παράθυρα λειτουργεί ως παραβάν που χωρίζει τη δημόσια βεράντα από τους ιδιωτικούς κήπους των δωματίων, απομονώνοντας έτσι την κοινή από την ιδιωτική χρήση. Η απομόνωση ενισχύεται με πυκνή φύτευση και στις δύο πλευρές του παραβάν.
Η αρχιτεκτονική πρόταση αποσκοπεί στο να παράσχει στο ξενοδοχείο μια ισχυρή ταυτότητα που θα το καταστήσει πόλο έλξης της περιοχής.

Πολεμικό Μουσείο

Η ιδέα, ένα σκάφος, μια κιβωτός, ένα καταφύγιο, ή ίσως ένας πύραυλος, ή ακόμα και μια γιγαντιαία βόμβα σπάει σε κομμάτια και παραμορφώνεται μετά από μια βίαιη επίθεση, μια έκρηξη …
Πρόκειται για μια έκσταση στον ιστό της ιστορίας, μια τραγωδία …
Ανάμεσα στα κομμάτια μια νέα, ανοιχτή, διαφανή, προς τα έξω κατασκευή αναζωογονεί το συνολικό περιβάλλον. Πρόκειται για την ανάκαμψη, την αποκατάσταση της Ιστορίας.
Είναι το μέλλον.
Ένα σύγχρονο (πόλεμος) μουσείο
Ένα σύγχρονο μουσείο δεν είναι πλέον νοητό μόνο ως θεσμός για την αποθήκευση των αναμνήσεων και την απεικόνιση της γνώσης. Επιπλέον, δεν είναι απλά ένα κτίριο στην πόλη.
Ένα σύγχρονο μουσείο είναι ένα Αστικής Κατάστασης ή ένα εθνικό σύμβολο και αναζωογονεί την ζωή της πόλης. Αν και αρχικά σχεδιάστηκε ως σημείο ανάπαυσης για τα πολύτιμα αντικείμενα, ιστορικές παραστάσεις και διάφορα αντικείμενα, έχει μετατραπεί σε μια «Αγορά» για να συντονίσει καλύτερα τις παρορμήσεις των πολιτών λειτουργώντας ως ένας χώρος που εξυπηρετεί την αστικές εμπειρίες.
Η Πρόταση
Υπάρχουν τρεις βασικές περιοχές του προγράμματος: Οι Εκθέσεις, η Αγορά και ο ανοιχτός χώρος.
Γι ‘αυτό το κτίριο χωρίζεται σε τρία μέρη: το παλιό σκάφος, η νέα κατασκευή, και το κενό μεταξύ των σπασμένων κομματιών.
Οι Εκθέσεις βρίσκονται στο παλιό σπασμένο σκάφος. Αυτό είναι το παρελθόν. Η Αγορά σπάει και διαλύει το σκάφος, επεκτείνει και διευρύνει τα όριά της στον αστικό ιστό και γίνεται σταδιακά ένα σημαντικό τμήμα του. Ο 40 μέτρων υψηλός πύργος παρατήρησης, ένα ορόσημο της νέας εποχής βρίσκεται δίπλα στην κύρια είσοδο. Η Αγορά είναι το ταξίδι προς το μέλλον μέσα από το παρελθόν.
Το κενό μεταξύ των τμημάτων λειτουργεί ως προσανατολισμός και χώρος σύνδεσης δημιουργώντας εισόδους και στις δύο κατευθύνσεις κατά μήκος του κεντρικού άξονα. Το κενό γίνεται ένα ευέλικτο και πολυχρηστικό στοιχείο (μέσο) που ενοποιεί τον περιβάλλοντα χώρο ο οποίος λειτουργεί αυτή τη στιγμή.