Εμπορικό Κέντρο Nicosia Μall

Το εμπορικό κέντρο Nicosia Mall στη Λευκωσία της Κύπρου, σχεδιάστηκε με στόχο να αποτελέσει μία μοναδική εμπειρία αγορών, εστίασης και διασκέδασης. Η πρόθεση ήταν να δημιουργηθεί ένας χώρος μοντέρνος και διασκεδαστικός, με φιλικό και ταυτόχρονα δυναμικό χαρακτήρα, που να προσφέρει στον επισκέπτη μία διακριτική αίσθηση πολυτέλειας.

Κτισμένο σε ένα οικόπεδο επιφάνειας 61.000 τμ στην Λακατάμια στη Λευκωσία, εκτός αστικού ιστού, σε μία περιοχή με έντονο το στοιχείο της φύσης, το θέμα της ομαλής ένταξης του κτιρίου στο περιβάλλον του έπαιξε σημαντικό ρόλο στην διαδικασία του σχεδιασμού. Σε αυτή την κατεύθυνση, επιλέχθηκε ο κτιριακός όγκος να έχει μία οριζόντια γραμμική δυναμική με καμπύλες χαράξεις, ενώ η χρωματική παλέτα που επιλέχθηκε για τις όψεις του ήταν αυτή του πράσινου και ανοικτού μπλε. Το αποτέλεσμα ήταν το κτίριο, χωρίς να χάνει την επιβλητικότητά του, να εντάσσεται αρμονικά στο περιβάλλον του.

Με συνολική κτισμένη επιφάνεια 100.000 τμ και περισσότερα από 150 καταστήματα, εστιατόρια και μπαρ, 5 αίθουσες cinema, μία ανοικτή πλατεία 8.000τμ και 1700 θέσεις στάθμευσης, το NICOSIA MALL αποτελεί έναν ιδανικό προορισμό για όλες τις ώρες της μέρας και αφορά επισκέπτες όλων των ηλικιών και ποικιλία ενδιαφερόντων.

Αποτελείται από δύο εμπορικές στάθμες – ισόγειο και 1ο όροφο – με δύο επιπλέον βοηθητικές στάθμες, αυτές του υπογείου και του μεσοπατώματος. Είσοδοι επισκεπτών δημιουργήθηκαν και στις δύο εμπορικές στάθμες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, που οριοθετούνται και προστατεύονται από μεγάλα στέγαστρα, καμπύλης γεωμετρίας, με στόχο και οι δύο στάθμες να είναι εμπορικά, εξίσου ελκυστικές.

Η κάτοψη του Mall οργανώνεται σε σφηνοειδείς γεωμετρίες σε δύο διαφορετικούς άξονες, με αυξομειώσεις στο πλάτος του εμπορικού διαδρόμου, ώστε ο χώρος να μην είναι ορατός πλήρως και να εξασφαλίζεται το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, καθώς περπατά κατά μήκος του. Δύο σημεία με στοιχεία νερού, προσδίδουν την αίσθηση του οργανικού χώρου Zen, μέσω του ήχου και της εικόνας του υγρού στοιχείου.

Η περιοχή του Foodcourt αποτελείται από κλειστό και ανοικτό τμήμα, με την διαμόρφωση βεράντας με ανεμπόδιστη θέα προς την γύρω περιοχή.

Στην οροφή του κτιρίου τοποθετήθηκε μεταλλικό καμπύλο στέγαστρο για την κάλυψη και προστασία των ΗΜ εγκαταστάσεων που χωροθετούνται εκεί. Το στέγαστρο αυτό αποτελεί ταυτόχρονα και ένα βιοκλιματικό κέλυφος για το κτίριο, καθώς προστατεύει το δώμα από την υπερθέρμανση, συμβάλλοντας θετικά στην ενεργειακή απόδοση του κτιρίου.

Στην οροφή του εμπορικού διαδρόμου Mall έχουν τοποθετηθεί φωτοσωλήνες, σε αριθμό και διάταξη, ώστε να εξασφαλίζεται ικανή στάθμη φυσικού φωτισμού και μάλιστα διάχυτου, στο εσωτερικό των κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου κατά τη διάρκεια της ημέρας, συμβάλλοντας σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας του συγκροτήματος.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στους εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους είναι γυαλί, καθρέφτης, ξύλο, στοιχεία ξηράς δόμησης και κεραμικά πλακίδια, ενώ οι αποχρώσεις είναι γήινες – διαβαθμίσεις του μπεζ, με νησίδες έντονων χρωμάτων, διαφορετικών ανά περιοχή.

Οι όψεις του κτιρίου οργανώθηκαν με διπλό κέλυφος. Το ένα κέλυφος – το πραγματικό του κτιρίου – αποτελείται από σύνθετο θερμομονωτικό πάνελ πράσινου χρώματος με λευκό ρυθμικό pattern και το δεύτερο από κατακόρυφες περσίδες αλουμινίου σε χρώμα ανοικτού μπλε, τοποθετημένο σε μικρή απόσταση από το πρώτο. Ο συσχετισμός των δύο κελυφών, μέσα από την εναλλαγή φωτός και σκιάς, αλλά και η συνεχής εναλλαγή χρώματος επί του φλοιού, δίνει την ψευδαίσθηση της συνεχούς εναλλαγής της εικόνας του κελύφους στον επισκέπτη που κινείται εξωτερικά του κτιρίου.

Στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου, εκτός από τους ανοικτούς χώρους στάθμευσης, δημιουργείται  και υπερυψωμένη πλατεία στην στάθμη του πρώτου ορόφου, εν επαφή με καταστήματα εστιατορίων και bar, τα οποία έχουν χώρο διαμορφωμένο χώρο τραπεζοκαθισμάτων προς αυτήν. Η πλατεία προσφέρεται για την πραγματοποίηση διευρυμένων υπαίθριων εκδηλώσεων, καθώς προβλέπεται η δυνατότητα προσωρινής ελαφριάς στέγασης τμήματος του ανοικτού χώρου, για συναυλίες, δραστηριότητες παιχνιδιού και υπαίθριες εκθέσεις.

Κτίριο Αιμοκάθαρσης

Το έργο αφορά στην κατασκευή νέου κτιρίου, επιφάνειας 1585 τμ., για την στέγαση Μονάδας Χρόνιας Αιμοκάθαρσης 34 κλινών, στον οικισμό Ακταίου στην Πάτρα.
Το οικόπεδο στο οποίο θα ανεγερθεί το κτίριο βρίσκεται επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών-Κορίνθου, στη θέση «Καστελόκαμπος», εντός ορίων οικισμού Ακταίου, Δημοτικής ενότητας Ρίου, Δήμου Πατρέων και έχει εμβαδόν 2964, 14 τμ.
Το προτεινόμενο κτίριο διατάσσεται κατά μήκος του οικοπέδου και αποτελείται από 2 επίπεδα, το βασικό Επίπεδο 0 με πρόσβαση από την πρώην Εθνική οδό και το κάτω Επίπεδο -1. Λόγω της κλίσης του οικοπέδου το κτίριο είναι μονώροφο από την πλευρά του δρόμου και διώροφο από την πίσω πλευρά, ενώ υπάρχει δυνατότητα απευθείας εισόδου-εξόδου και στα δύο επίπεδα.
Στο Επίπεδο 0 (ισόγειο από το δρόμο και 1ος όροφος από την πίσω πλευρά) χωροθετούνται οι δύο αίθουσες αιμοκάθαρσης 16 κλινών η κάθε μία, οι οποίες στρέφονται προς τη θέα της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, με τους βοηθητικούς χώρους υποστήριξης, η είσοδος-χώρος αναμονής και τα γραφεία διευθυντή και προϊσταμένης. Εξασφαλίζεται η εσωτερική επικοινωνία μεταξύ των αιθουσών και των βοηθητικών τους χώρων χωρίς ανάμιξη με τον χώρο εισόδου-αναμονής.
Στην κεντρική είσοδο του κτιρίου προβλέπεται εκτεταμένος ημιυπαίθριος χώρος για την αποβίβαση-επιβίβαση των ασθενών.
Στο Επίπεδο -1 (υπόγειο από το δρόμο και ισόγειο από την πίσω πλευρά) χωροθετούνται η διοίκηση με δυνατότητα ανεξάρτητης εισόδου από το χαμηλό σημείο, καθώς και οι υπόλοιποι βοηθητικοί και μηχανολογικοί χώροι, ενώ εξασφαλίζεται και ανεξάρτητη είσοδος-έξοδος για την τροφοδοσία και αποκομιδή.
Το κτίριο αποτελείται από δύο όγκους σε μετατόπιση, από τους οποίους ο πιο επιμήκης λοξεύει κατά μήκος του δρόμου προκειμένου το κτίριο να προβάλλεται και να είναι καλύτερα ορατό από το δρόμο, ενώ στον όγκο σε υποχώρηση δημιουργείται η κατάλληλη υποδοχή για την κεντρική είσοδο. Επιπλέον λόγω της κλίσης του οικοπέδου το κτίριο εμφανίζεται μονώροφο από το δρόμο και διώροφο από την πίσω πλευρά με τις πλάγιες πλευρές του να είναι μισοθαμένες. Η διαμόρφωση αυτή οδήγησε στην οργάνωση των όψεων σε δύο ζώνες, μία στη βάση του κτιρίου και μία στην ανωδομή, χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά και αρχιτεκτονικά στοιχεία.
Γενικά το κτίριο επενδύεται στη βάση, με πανέλα, με υφή σκυροδέματος που παραπέμπει σε πιο “βαρύ υλικό” και στην ανωδομή, με κατακόρυφες λωρίδες από πανέλα HPL, μεταβλητών διαστάσεων και δύο χρωμάτων. Λόγω της πολυπλοκότητας στη χάραξη των λωρίδων επιλέχτηκαν δύο ανοικτοί τόνοι του γκρι.
Για την ηλιοπροστασία των χώρων τοποθετούνται διάτρητες περσίδες σε λευκή απόχρωση, οι οποίες ενώ προστατεύουν από τον ήλιο δεν εμποδίζουν τη θέα. Στις πλάγιες πλευρές τόσο για την ηλιοπροστασία όσο και για την οριοθέτηση των εξόδων διαφυγής προβλέπονται πέργκολες σε λευκή επίσης απόχρωση.

Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο

Η πρόταση σχεδιασμού του ΝΑΜΣ ανταποκρίνεται στις αρχές που τέθηκαν από τον αγωνοθέτη και εναρμονίζεται με τους στόχους που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη.

Το κτίριο αναπτύσσεται με άξονες τον αστικό, τοπικό-υπερτοπικό χαρακτήρα της Εθνικής Οδού κατά μήκος της οποίας εκτείνεται το ανατολικό του όριο, και την εσωτερική κεντροβαρική του διάθεση να διαφυλάξει αλλά και να αναδείξει τα εν τόπω ευρήματα.

Οφείλει ταυτόχρονα να παρασυρθεί από την αρχαία Σπάρτη, αλλά και από τη Σύγχρονη πόλη. Να δεσπόσει στην είσοδο της πόλης με ένα συνεχές καλωσόρισμα, να προσκαλέσει, να αγκαλιάσει τον επισκέπτη στην εστία του παρελθόντος της.

Μορφολογικά, το κτίριο  μπορεί να αναγνωστεί ως μια ογκοπλασία αρχέτυπων δομών:  το σώμα κτιρίου που φέρει τη ΣΤΟΑ, το επίμηκες τμήμα του που καταλήγει στην ΑΓΟΡΑ κοντά στην πόλη, τη συνομιλία των 2 κτιρίων (παλιού και νέου) που σχηματίζουν το ΑΙΘΡΙΟ. Η χρήση εμφανούς σκυροδέματος στα στοιχεία του φορέα εντείνεται στη μορφή των πυκνών υποστυλωμάτων της ΣΤΟΑΣ και της ΑΓΟΡΑΣ, ενώ η επιλογή πετασμάτων υαλολωρίδων (U-profiled glass) σε εναλλαγή με κατακόρυφες περσίδες υάλου, χαρίζουν μια πιο ελαφριά, αλλά άμεσα διακριτή όψη στο νέο κτίριο.

Η γενική οργάνωση των χρήσεων, στρέφει τους χώρους επισκεπτών στο εσωτερικό του οικοπέδου, πλησίον του αρχαιολογικού χώρου, ενώ θέτει τους χώρους γραφείων, εργαστήριων, αποθηκών, στον ανατολικό τομέα του κτιρίου, προς την εθνική οδό. Το νέο κτίριο συνδέεται στο ισόγειο, με το υπάρχον, μέσω του χώρου εισόδου, και στον όροφο, στο κλείσιμο της Μουσειολογικής Έκθεσης, με έξοδο από αυτή για περιήγηση στον χώρο των ευρημάτων.

Τα 2 κτίρια λειτουργούν σαν ένα, με το νέο να φιλοξενεί τους χώρους υποδοχής επισκεπτών, την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων και το μεγαλύτερο μέρος της μόνιμης έκθεσης, και το υφιστάμενο τις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, το πωλητήριο, αναψυκτήριο, την έκθεση πρώην εργοστασίου ΧΥΜΟΦΙΞ.

Οι αρχές σχεδιασμού του κτιρίου και του άμεσα περιβάλλοντα χώρου υπακούουν στον βασικό στόχο της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής που συνοψίζεται στην διασφάλιση “υψηλής ποιότητας” αποδεκτών εσωκλιματικών συνθηκών με ταυτόχρονο περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας.

Η κεντρική ιδέα διαμόρφωσης του εκθεσιακού χώρου βασίζεται στις λέξεις κλειδιά “διασταυρώσεις” και “διαθλάσεις”, αποδίδοντας χωρικά τη νοηματική σχέση των μουσειολογικών θεματικών.

Σύμφωνα με το παραπάνω, οι εκθεσιακοί χώροι αναπτύσσονται βάσει συγκεκριμένων διασταυρούμενων πορειών και διαθλούμενων χώρων. Στην επιθυμητή εκθεσιακή ατμόσφαιρα συμβάλει ο φωτισμός, ο οποίος παρουσιάζει διαβαθμίσεις από φωτεινό σε σκοτεινό και αντίστροφα, ενισχύοντας τη βιωματική προσέγγιση, ανάλογα με το αντίστοιχο περιεχόμενο.

Εμπορικό Κέντρο Kings Avenue

Το εμπορικό κέντρο KINGS AVENUE  βρίσκεται στην Πάφο της Κύπρου, πόλη που υπήρξε ένα από πιο σημαντικά αρχαία βασίλεια του νησιού, διάσημο κέντρο λατρείας της αρχαίας θεάς Αφροδίτης, με αρχαιολογικό πλούτο που βρίσκεται υπό την προστασία της UNESCO από το 1980.

Το κτίριο, συνολικής επιφάνειας 90.000τμ, είναι κτισμένο σε οικόπεδο, επιφάνειας 46.000τμ, στην συμβολή της Λεωφόρου Αποστόλου Παύλου με την οδό Τάφων των Βασιλέων, σε περιοχή έντονης τουριστικής ανάπτυξης, εντός αστικού ιστού και διαθέτει περισσότερα από 120 καταστήματα, εστιατόρια και μπαρ, 6 αίθουσες cinema και 1100 θέσεις στάθμευσης.

Με στόχο την δημιουργία ενός ορόσημου για την πόλη, του οποίου όμως το μέγεθος και ο κτιριακός όγκος να σέβεται και να συνδιαλέγεται φιλικά με την χαμηλή δόμηση της ευρύτερης περιοχής, δεδομένου του αστικού περιβάλλοντος στο οποίο εντάσσεται, επιλέχθηκε η επίλυση του κτιρίου με ήπια, οριζόντιας λογικής, ογκοπλασία με ελαφρά καμπύλες χαράξεις.

Αποτελείται από δύο εμπορικές στάθμες – ισόγειο και 1ο όροφο – και τρεις επιπλέον βοηθητικές στάθμες, αυτές των δύο υπογείων και του μεσοπατώματος. Είσοδοι επισκεπτών δημιουργήθηκαν και στις δύο εμπορικές στάθμες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, που οριοθετούνται και προστατεύονται από μεγάλα στέγαστρα, καμπύλης γεωμετρίας, με στόχο και οι δύο στάθμες να είναι εμπορικά, εξίσου ελκυστικές.

Η κάτοψη του Mall οργανώνεται γραμμικά σε δύο βασικές κατευθύνσεις, με σφηνοειδείς καμπύλες γεωμετρίες, με αυξομειώσεις στο πλάτος του εμπορικού διαδρόμου, στη λογική την ροής ενός ποταμού. Ένα κεντρικό στοιχείο νερού στην συμβολή των δύο βασικών αξόνων της κάτοψης, που αναπαριστά την εικόνα της συνεχούς, αλλά ήπιας και σχεδόν ονειρικής βροχής, υπενθυμίζει και πάλι την σχέση της ευρύτερης περιοχής με το νερό.

Η περιοχή του Foodcourt αποτελείται από κλειστό και ανοικτό τμήμα, με την διαμόρφωση βεράντας με ανεμπόδιστη θέα προς την πόλη και την θάλασσα.

Στην οροφή του κτιρίου τοποθετήθηκε μεταλλικό καμπύλο στέγαστρο για την κάλυψη και προστασία των ΗΜ εγκαταστάσεων που χωροθετούνται εκεί. Το στέγαστρο αυτό αποτελεί ταυτόχρονα και ένα βιοκλιματικό κέλυφος για το κτίριο, καθώς προστατεύει το δώμα από την υπερθέρμανση, συμβάλλοντας θετικά στην ενεργειακή απόδοση του κτιρίου.

Στους διαδρόμους κίνησης των πελατών, εξασφαλίζεται φυσικός φωτισμός κατά την διάρκεια της ημέρας, μέσω φωτοσωλήνων στην οροφή του Mall, αφενός συμβάλλοντας σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας του συγκροτήματος και αφετέρου αποδίδοντας ένα ιδιαίτερο φωτιστικό εφέ, μέσω της διάχυσης του φωτός, όπως αυτή προκαλείται μέσα από τα κάτοπτρα των φωτοσωλήνων.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στους εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους είναι αλουμίνιο, γυαλί, φωτιζόμενες διαφάνειες, στοιχεία ξηράς δόμησης και κεραμικά πλακίδια, ενώ επιλέχθηκαν ψυχρές αποχρώσεις – σε διαβαθμίσεις του γκρι και λευκού του πάγου.

Το εξωτερικό κέλυφος του κτιρίου αποτελείται από σύνθετο θερμομονωτικό πάνελ, σε αποχρώσεις του γκρι. Οι όψεις στην περιοχή της κεντρικής εισόδου και της βεράντας του Foodcourt επενδύονται με φύλλα αλουμινίου, των οποίων η διαμόρφωση παραπέμπει στο εφέ barcode, σε γκρι μεταλλικές αποχρώσεις με γραμμικές λάμψεις, ενώ για το υπόλοιπο τμήματα των κύριων όψεων, χρησιμοποιήθηκαν μεγάλης κλίμακας κατακόρυφες περσίδες αλουμινίου σε χρωματική παλέτα διαβαθμίσεων έντονου πράσινου και μπλε.

Στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου, εκτός από τις back of house περιοχές των loading bays για τροφοδοσία και εξυπηρέτηση των καταστημάτων και του εμπορικού κέντρου, διαμορφώνεται και χώρος περιμετρικού πάρκου με διευρυμένη περιοχή πρασίνου με εκτενή παρτέρια, αλλά και κατακόρυφους «πράσινους» τοίχους, που αφενός αποτελούν ένα αντιληπτικό όριο μεταξύ κοινόχρηστων και  back of house περιοχών, και αφετέρου δίνουν την αίσθηση ότι η φύση αναρριχάται στο κτίριο.

Κατά την διάρκεια των εκσκαφών για την κατασκευή του έργου αποκαλύφθηκαν ευρήματα από σύμπλεγμα λουτρών Ρωμαϊκής περιόδου, με δεξαμενές και τμήματα δαπέδων, τα οποία, με βάση τις οδηγίες του αρμόδιου Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου, απομακρύνθηκαν με προσοχή και μεταφέρθηκαν με σύγχρονες μεθόδους σε ειδικά επιλεγμένο τμήμα του οικοπέδου, όπου εκτίθενται στο κοινό προστατευμένα από τις καιρικές συνθήκες.

Πολιτιστικό Κέντρο Παπάφη

Η πρότασή μας στοχεύει στην ικανοποίηση όλων των απαιτήσεων και προδιαγραφών που τέθηκαν από τον αγωνοθέτη και παράλληλα στη δημιουργία ενός σύγχρονου και καινοτόμου κτιριακού συγκροτήματος που θα καλύψει όλες τις λειτουργικές, τεχνολογικές και αισθητικές ανάγκες του σήμερα και θα αποτελέσει τοπόσημο για την περιοχή.

Κεντρική ιδέα (concept)

Η κεντρική ιδέα για το σχεδιασμό του συγκροτήματος ξεκινά από έναν συμπαγή όγκο κτιρίου, ο οποίος διασπάται, στη συνέχεια διαχωρίζεται σε δύο όγκους, οι οποίοι μετατοπίζονται και κάμπτονται λόγω της αλληλεπίδρασης με τον αστικό ιστό, με αποτέλεσμα τη διείσδυση του δημόσιου χώρου μέσα στο οικόπεδο και μεταξύ των δύο όγκων. Η διάσπαση και κάμψη των όγκων προκαλεί επίσης τη «θραύση» του κεραμικού κελύφους στο εσωτερικό του, εναλλάσσοντας την οριζόντια γραμμικότητα του κελύφους με κατακόρυφα πάνελ και υαλοστάσια.

Το κτίριο «προσφέρεται» στους κατοίκους με τη δημιουργία ελεύθερων δημόσιων χώρων, πλατειών, καθιστικών, περιοχών πρασίνου και διάφορων πρόσθετων δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται περιμετρικά του. Τα φυτεμένα δώματα αντικαθιστούν την παλιά κεραμική στέγη του υπάρχοντος κτιρίου, η οποία παραμένει ως υπόμνηση στην επιλογή του υλικού του κελύφους.

Περιγραφή της πρότασης

Το συγκρότημα αποτελείται από δύο επιμήκη τεθλασμένα κτίρια,  το K1, ένα τετραώροφο κτίριο και το K2, ένα τριώροφο κτίριο. Το συγκρότημα περιλαμβάνει επίσης δύο υπόγεια, το πρώτο με χώρο στάθμευσης 83 θέσεων και το δεύτερο με μηχανολογικούς και βοηθητικούς χώρους. Το συγκρότημα εξυπηρετείται από τέσσερις κύριους πυρήνες κάθετης επικοινωνίας. Η κατανομή των διαφόρων χρήσεων στα δύο κτίρια περιγράφεται παρακάτω: Κτίριο K1: Ισόγειο: Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών και Ξενώνας Φιλοξενίας, 1ος Όροφος: Κοινοτικό Ιατρείο και Ξενώνας Φιλοξενίας, 2ος Όροφος: Δημοτική Βιβλιοθήκη,  3ος Όροφος και Πατάρι: Δημοτικό Γυμναστήριο. Κτίριο Κ2: Ισόγειο: Βρεφονηπιακός Σταθμός και Χώρος Μνήμης-Αρχείο, 1ος Όροφος: Βρεφονηπιακός Σταθμός, 2ος Όροφος: Γραφεία Δ’ Δημοτικής Κοινότητας και Χώροι Συλλόγων και Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων. Στο δώμα του κτιρίου Κ2 προβλέπεται υπαίθριος κινηματογράφος. Τα δύο κτίρια συνδέονται μέσω υπερυψωμένης γέφυρας και πλέγματος διαδρόμων/εξωστών και κλιμακοστασίων.

Η ογκοπλασία του συγκροτήματος αντικατοπτρίζει τη κεντρική ιδέα. Το συγκρότημα «ντύνεται» περιμετρικά με ένα δεύτερο φλοιό/κέλυφος αποτελούμενο από γραμμικά κεραμικά στοιχεία, τα οποία εναλλάσσονται σε ζώνες συμπαγείς η διάτρητες ανάλογα με τις ανάγκες φωτισμού των χώρων και οπτικής απομόνωσης. Το συμπαγές αυτό κέλυφος διακόπτεται στις εσωτερικές όψεις και αντικαθίσταται από κατακόρυφα πάνελ και υαλοστάσια, τα οποία ορίζονται από τις θέσεις των κοινόχρηστων κλιμακοστασίων.

Το κτιριακό συγκρότημα έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις βιοκλιματικές αρχές, προκειμένου να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή βιωσιμότητα και να καταναλώνει τη λιγότερη δυνατή ενέργεια, ενώ προσφέρει θερμική και οπτική άνεση στους χρήστες του.

Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου

Η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου ακολουθεί γενικά τα χαρακτηριστικά της κεντρικής ιδέας. Ο δημόσιος χώρος διεισδύει στο συγκρότημα δημιουργώντας ανοιχτές τριγωνικές πλατείες. Το σκληρό δάπεδο εναλλάσσεται με τις ζώνες πρασίνου δημιουργώντας ένα μωσαϊκό υλικών και χρωμάτων. Τα προτεινόμενα υλικά είναι αντίστοιχα με αυτά του κτιρίου, δηλ. κεραμικό δάπεδο και σκυρόδεμα σε διαφορετικές υφές.

Fashion City Outlet

Το έργο αφορά στην ανακαίνιση υφιστάμενου εμπορικού κέντρου (παλιά επωνυμία PANTHEON PLAZA) που είχε ξεκινήσει την λειτουργία του το 2008, στην περιοχή της Λάρισας, σε οικόπεδο επιφάνειας 108.000τμ, 4χλμ έξω από την πόλη, επί της λεωφόρου Κων/νου Καραμανλή (πρώην Π.Ε.Ο. Λάρισας-Αθηνών).
Το FASHION CITY OUTLET αποτελεί το πρώτο εκπτωτικό εμπορικό κέντρο στην Θεσσαλία και η ανακαίνιση στόχευσε στην δημιουργία ενός ελκυστικού προορισμού για την ευρύτερη περιοχή, διαφορετικού και ανανεωμένου σε σχέση με αυτό του προ-υφιστάμενου εμπορικού χώρου. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις που αφορούσαν κυρίως τις όψεις των κτιρίων, τους χώρους υγιεινής, τις δαπεδοστρώσεις και τον εξοπλισμό του εμπορικού κέντρου, αξιοποίησαν στοιχεία μιας λιτής, αλλά πολυτελούς αισθητικής με σύγχρονα υλικά, ώστε ο επισκέπτης να έχει κατά την περιπλάνησή του στους κοινόχρηστους χώρους του εμπορικού κέντρου, την αίσθηση του περιπάτου σε αστικό εμπορικό δρόμο, με εικόνες σαν στιγμιότυπα από μία φιλική και νεανική μητρόπολη.
Το συγκρότημα έχει συνολική κτισμένη επιφάνεια ανωδομής 21.000τμ, υπόγειους βοηθητικούς χώρους επιφάνειας περίπου 9.500τμ. και διαθέτει 90 εμπορικά καταστήματα και εστιατόρια-cafe, 3 κινηματογραφικές αίθουσες και διευρυμένη περιοχή foodcourt για εστίαση και αναψυχή.
Η λειτουργική δομή της κάτοψης του συγκροτήματος, η οποία και διατηρείται, περιλαμβάνει 16 ανεξάρτητα ισόγεια κτίσματα μεταξύ των οποίων εξελίσσεται η κίνηση των επισκεπτών, με εκατέρωθεν εμπορική χρήση. Μεταξύ των ανεξάρτητων ισόγειων κτιρίων του συγκροτήματος, διατηρείται η υφιστάμενη πέργκολα από καμπύλες διατομές, σύνθετης ξυλείας, εδρασμένη, εκατέρωθεν, στις οροφές των κτιρίων, επί των οποίων κινούνται ανοιγοκλειόμενες μεβράνες-τέντες
Οι αποχρώσεις του γκρι και κόκκινου κυριαρχούν, τόσο στους διαδρόμους κίνησης των επισκεπτών, όσο και στις περιμετρικές όψεις των κτιρίων, ενώ οι διακοσμητικές επενδύσεις έχουν αναφορές από την θεματολογία της παγκόσμιας μόδας, με ντελικάτες φιγούρες πασαρέλας στις διακοσμητικές μετώπες που τοποθετήθηκαν ως στέψη στις βιτρίνες των καταστημάτων ή σε μεγάλου μεγέθους εντυπωσιακά στοιχεία φωτισμού στα σημεία εισόδου στο συγκρότημα. Τέντες σε δυνατή κόκκινη και λευκή απόχρωση τοποθετήθηκαν κατά μήκος των καταστημάτων, που ενισχύουν την εικόνα του περιπάτου σε αστικό πεζόδρομο μεγάλων πόλεων του εξωτερικού, ενώ αναφορές σε μεγάλες μητροπόλεις της παγκόσμιας μόδας έχουν ενσωματωθεί τόσο στις μετώπες, όσο και σε μεγάλες επιφάνειες των νέων δαπεδοστρώσεων του εμπορικού κέντρου. Κατά μήκος της διαδρομής του Mall δημιουργούνται επί μέρους περιοχές καθιστικών, για την προσωρινή στάση και ξεκούραση των επισκεπτών, με έντονη παρουσία φύτευσης σε όλη την έκταση του εμπορικού κέντρου.
Ο χώρος του Foodcourt έχει διαμορφωθεί σε βιομηχανικό ύφος, με διακοσμητικές επενδύσεις που παραπέμπουν στην εικόνα των εργοταξιακών containers, και αποτελεί έναν, σύγχρονης αισθητικής, χώρο αναψυχής και ανάπαυλας κατά την διάρκεια της επίσκεψης στο εμπορικό κέντρο.
Στις εξωτερικές όψεις προς την περίμετρο του συγκροτήματος, τα υφιστάμενα κελύφη των κτιρίων, που αποτελούνταν από σύνθετο θερμομονωτικό χαλύβδινο πάνελ, επενδύθηκαν με κυματοειδή λαμαρίνα σε διαφορετικές αποχρώσεις του γκρι, σe γεωμετρία patchwork. Σε όλο το μήκος των όψεων αυτών έχουν ενσωματωθεί γυάλινες προθήκες, με ειδικό φωτισμό και διακοσμητικές επενδύσεις, που ποικίλλουν σε αποχρώσεις και υλικά (πάνελ αλουμινίου σε κόκκινες αποχρώσεις ή σε εικόνα ξύλου διαφορετικών αποχρώσεων, κόκκινες υφασμάτινες τέντες), όπου δίνεται η δυνατότητα προβολής των logo ή ακόμη και προϊόντων των εταιρειών που περιλαμβάνει το εμπορικό κέντρο.
Στα σημεία εισόδου στο συγκρότημα τοποθετήθηκε διχρωική μεμβράνη σε μεγάλου μεγέθους υαλοστάσια, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο οπτικό εφέ, σχεδόν ονειρικών ανακλάσεων και ανάλυσης του φωτός σε διαφορετικές αποχρώσεις που συνεχώς μεταβάλλονται με την κίνηση του επισκέπτη.
Στον περιβάλλοντα χώρο έγινε πλήρης ανασχεδιασμός και κυκλοφοριακή αναβάθμιση του ανοικτού χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων, περίπου 1500 θέσεων, ενώ έγιναν εκτεταμένες επισκευές και παρεμβάσεις στις δαπεδοστρώσεις, στον εξοπλισμό, αλλά και στην σήμανση όλου του συγκροτήματος.

Κατάστημα Energiers

Αντικείμενο της μελέτης είναι η πλήρης μελέτη εσωτερικής διαρύθμισης, διακόσμησης και εξοπλισμού του καταστήματος παιδικών ενδυμάτων Energiers, που βρίσκεται στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη.
Η ανακαίνιση αφορά στο σύνολο της επιφάνειας του καταστήματος (~220 τ.μ.), καθώς επίσης και στο σχεδιασμό των επίπλων του. Η ιδιατερότητα του σχεδιασμού των παιδικών καταστημάτων συνίσταται στο ότι αυτά απευθύνονται ταυτόχρονα σε παιδιά, εφήβους, αλλά και σε ενήλικες. Επομένως πρέπει να δημιουργούν ένα φιλικό και ελκυστικό περιβάλλον για όλες τις ηλικίες.
Το «κλειδί» της επιτυχίας ενός τέτοιου σχεδιασμού βρίσκεται στην αρμονική συνύπαρξη δυναμικών και συμβολικών στοιχείων που να απευθύνονται σε εφήβους, με ήπιες και καθησυχαστικές φόρμες που δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον για τα μικρά παιδιά, μέσα σε ένα απλό και λειτουργικό σύνολο που διευκολύνει και προσελκύει τους ενήλικες. Έχοντας ως βασική αρχή μας το παραπάνω επιλέξαμε έναν συνδυασμό δυναμικής σχεδίασης με πιο ήπιες φόρμες.
Σαν δυναμικό στοιχείο ορίσαμε τη βιτρίνα του καταστήματος, την «πρώτη εικόνα». Μεγάλοι, κόκκινοι όγκοι μαζί με μικρότερους, γκρι σκούρους (οριζόντιους), πλαισιώνουν τις γυάλινες επιφάνειες της βιτρίνας κεντρίζοντας την προσοχή του επισκέπτη με το χρώμα και τη μορφή τους. Βασική παράμετρος υπήρξε η ευδιάκριτη τοποθέτηση του λογότυπου του καταστήματος και από τις δύο πλευρές προσπέλασης του καταστήματος.
Τα κινητά χωρίσματα στο πίσω μέρος της βιτρίνας λειτουργούν ουσιαστικά σαν όριο διαχωρισμού από το «έξω» στο «μέσα», σαν είδος οπτικής μετάβασης στον κυρίως χώρο του καταστήματος, μέσω της ημιδιαπερατότητας τους. Αποτελούν, επίσης, μία αναφορά στα «παντζούρια» των μονοκατοικιών, ενεργοποιώντας την επιθυμία και πιθανώς την περιέργεια των περαστικών να εισέλθουν στον χώρο.Ως ήπια φόρμα, ορίζεται ο κύριος εσωτερικός χώρος του καταστήματος, μέσω της οργανικής μορφολογίας του. Προτείνεται ένα δεύτερο κέλυφος εσωτερικά, με καμπύλες ακμές ,ένα είδος «κουκουλιού» που «οδηγεί συνειρμικά» στο ζεστό περιβάλλον της κύησης, προκαλώντας μία ευχάριστη αίσθηση στον επισκέπτη και κυρίως στα παιδιά.
Το κέλυφος αυτό ενσωματώνει κάποιες κόγχες, οργανικού περιγράμματος με παραστάσεις παιδιών και εφήβων, «ζωηρεύοντας» το χώρο, αλλά και διαχωρίζοντάς τον οπτικά στα επιμέρους τμήματά του.
Η απλότητα και η λειτουργικότητα του συνόλου εξασφαλίζεται από τις δύο διακριτές ζώνες καθ’ύψος. Η πρώτη, από το δάπεδο μέχρι τα 2,25μ. μία ουδέτερη ζώνη στην οποία κυριαρχεί το έκθεμα και η δεύτερη από τα 2,25μ. και πάνω που αφιερώνεται στη δημιουργία κλίματος με προβολή διαφορετικών εικόνων μέσα στις κόγχες, ανάλογα με το είδος των εκθεμάτων-εμπορευμάτων.
Σε όλη του την περίμετρο και μέχρι το όριο των κογχών σε ύψος, το κέλυφος διαμοιράζεται σε ένα σύστημα μεταλλικών οδηγών, στους οποίους τοποθετούνται, μηχανισμοί κρέμασης ή προβολής από τον χρήστη, ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε καταστήματος. Το κέλυφος κατασκευάζεται από γυψοσανίδα μονής όψης, ενώ για δάπεδο προτείνεται ξύλο τύπου laminate, παλ ανοιχτού χρώματος, ώστε να μην τραβάει την προσοχή του επισκέπτη, αλλά ταυτόχρονα να «ζεσταίνει» το χώρο.

Εκθεσιακό Περίπτερο Energiers

Αντικείμενο της μελέτης είναι ο σχεδιασμός των περιπτέρων της εταιρείας παιδικών ενδυμάτων Energiers, μέσα σε έναν ευρύτερο εκθεσιακό χώρο. Πρόκειται για μία ιδιόμορφη κατασκευή, εγκατεστημένη σε συνθήκες εσωτερικού περιβάλλοντος. Η ιδιομορφία αυτή έγκειται στο ότι η εφήμερη αυτή κατασκευή πρέπει να δίνει την άισθηση του καταστήματος, χωρίς όμως να είναι κατάστημα, προβάλλοντας σε πρώτο επίπεδο την εταιρική ταυτότητα (για να διαφέρει από τα υπόλοιπα περίπτερα) και σε δεύτερο, τα προϊόντα.
Για τους παραπάνω λόγους, διατηρούνται οι βασικές αρχές σχεδίασης που έχουν εφαρμοστεί στα καταστήματα και ορίζουν την εταιρική ταυτότητα της φίρμας, δηλαδή το δυναμικό στοιχείο της πρόσοψης σε συνδυασμό με την ήπια φόρμα της υπόλοιπης κατασκευής. Στην προκειμένη περίπτωση, λόγω της ιδιαιτερότητας της λειτουργίας του περιπτέρου, θεωρείται απαραίτητη η προσαρμογή του ορισμού της «βιτρίνας» και η προέκταση της «έννοιας της έκθεσης» στις πλαινές όψεις.
Σε γενικές γραμμές, η αναλογία των χρήσεων του περιπτέρου κατανέμεται σε δύο ζώνες: κατά το ήμισυ του όγκου σε αυτήν της «εξωστρεφούς» έκθεσης- προβολής (βιτρίνα) και κατά το υπόλοιπο ήμισυ στην «εσωστρεφή έκθεση» μέσω της κρέμασης των προιόντων και της κίνησης των επισκεπτών γύρω από αυτά.
Μορφολογικά, τα κοινά «δομικά» στοιχεία που διατηρούνται είναι, τα κινητά χωρίσματα με τον κόκκινο όγκο στην πρόσοψη και τα οποία παραπέμπουν στη δυναμική όψη των καταστημάτων, οι κόγχες που εδώ αποτυπώνονται στην ψευδοροφή μέσω της απουσίας τους (οπές), ενώ ταυτόχρονα προβάλονται στο δάπεδο (διαφοροποιήση χρώματος στο εκάστοτε δάπεδο) και τέλος oι βιτρίνες στις πλαινές όψεις που λειτουργούν σαν κενά τμήματα στο κέλυφος κατά προέκταση των κενών της οροφής, επιτρέποντας έτσι τη θέαση εντός του περιπτέρου, αλλά και ενοποιώντας αισθητικά την κατασκευή του κελύφους.
Σε επίπεδο χωροργάνωσης, όπως έχει ήδη αναφερθεί, το πρώτο μισό τμήμα έχει αφεριωθεί στην προβολή της εταιρικής ταυτότητας, ενώ τα προιόντα διατίθενται κατά βάση στο δεύτερο μισό. Σε αυτό το τμήμα βρίσκεται και μικρός αποθηκευτικός χώρος στην ίδια λογική σχεδιασμού, μπροστά στον οποίο βρίσκεται πάγκος εξυπηρέτησης των επισκεπτών του περιπτέρου και μερικά καθίσματα. Γενικά θα λέγαμε ότι στο κεντρικό τμήμα του περιπτέρου βρίσκεται ο πυρήνας της στάσης, ανάπαυσης, συζήτησης, φιλοξενείας των επισκεπτών, ενώ περιμετρικά αυτού έχουμε την κίνηση του κοινού μέσω της έκθεσης των προϊόντων.Ο σχεδιασμός των επίπλων του περιπτέρου ακολουθεί τις βασικές αρχές σχεδιασμού με τα έπιπλα καταστημάτων (καμπύλες φόρμες, διαφοροποιήση σόκορων, ανάδειξη γραμμών επιφανειών, χρώματα της εταιρικής ταυτότητας) σε μία περισσότερο όμως απλοποιήμενη μορφή που θα οδηγήσει σε μία πιο απλή και γρήγορη διαδικασία κατασκευής.
Χρησιμοποιούνται πάγκοι προβολής σε σχήμα καμπυλωμένου Π, σε δύο μεγέθη, ώστε να μπαίνει ο ένας μέσα στον άλλον εξοικονομώντας περισσότερο χώρο και δίνοντας τη δυνατότητα στο χρήστη να προσαρμόσει τις επιφάνειες προβολής τους αναλόγως με τις εκάστοτε ανάγκες. Οι πάγκοι αυτοί τοποθετούνται περιμμετρικά μπροστά από τα σημεία κρέμασης.
Ο κεντρικός πάγκος εξυπηρέτησης, που βρίσκεται μπροστά από τον αποθηκευτικό χώρο, παραπέμπει οπτικά στο έπιπλο ταμείου που χρησιμοποιείται στα καταστήματα. Μορφολογικά, αποτελείται απο δύο βασικά στοιχεία: Την πρόσοψη του επίπλου που είναι ορατή στον επισκέπτη, επιφάνεια ορθογωνικού σχήματος με καμπυλωμένες γωνίες και τον πάγκο απο την εσωτερική πλευρά, όγκος χωνευτός στον πρώτο με αποθηκευτικούς χώρους, για τις τρέχουσες ανάγκες.

Ανακαίνιση Εμπορικών Δρόμων

Πρόκειται για την πλήρη μελέτη εσωτερικής διαρύθμισης, διακόσμησης και εξοπλισμού των εμπορικών δρόμων «FASHION STREET & HUB AREA» του εμπορικού κέντρου «Mediterranean Cosmos».
Οι επεμβάσεις αφορούν στα δύο επίπεδα, το επίπεδο 0 και το επίπεδο 1, η χρήση των οποίων είναι εμπορική. Στις επεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν περιλαμβάνονται η κατασκευή νέου δαπέδου, οροφής, πύλης εισόδου μεταξύ των δύο εμπορικών περιοχών, νέες επενδύσεις, κατασκευή νέων καθιστικών πάγκων και τέλος η κατάργηση του σιντριβανιού του «HUB» και η κατασκευή νέου υδάτινου στοιχείου. Σκοπός της νέας πρότασης ήταν η ενιαία σχεδιαστική αντιμετώπιση των δύο περιοχών επέμβασης και η απλοποίηση των επιμέρους μορφολογικών στοιχείων.
Το νέο δάπεδο σχεδιάστηκε σε τρεις ζώνες, ξεκινάει από την είσοδο στη «Fashion Street» και καταλήγει στο «Hub». Επιλέχθηκαν κεραμικά πλακίδια τριών αποχρώσεων, ενώ στο επίπεδο 1 και περιμετρικά των εξωστών και των γεφυρών τοποθετήθηκε κερλίτης.
Η οροφή της «Fashion Street», στο κεντρικό διπλού ύψους τμήμα της, αποτελείται από τρεις σειρές μεταλλικών περσίδων σε πέντε αποχρώσεις του γκρι. Η μεσαία σειρά αποτελείται από περσίδες κυμαινόμενου ύψους, μεταξύ των οποίων παρεμβάλονται φωτιζόμενα συμπαγή πολυκαρβονικά φύλλα. Η οροφή αυτή φτάνει μέχρι το «Hub», όπου εκεί η γεωμετρία αλλάζει και η κυκλική οροφή του γεμίζει με τετράγωνα μεταλλικά πλαίσια, αλληλοτεμνόμενα και σε τυχαία διάταξη, δημιουργώντας ένα εφέ οπτικής δίνης.
Η πύλη που κατασκευάστηκε μεταξύ της «Fashion Street» και του «Hub», οριοθέτησε την περιοχή μεταξύ των δύο εμπορικών περιοχών. Τα περιμετρικά στηθαία και οι μετώπες οροφής επενδύθηκαν με πανέλα κατασκευασμένα από λάκα. Το σιντριβάνι του «Hub» καταργήθηκε. Αντί αυτού κατασκευάστηκαν 16 κλειστοί κυλιδρικοί σωλήνες από πλέξιγκλας, μέσα στους οποίους τοποθετήθηκαν ισάριθμοι υδάτινοι πίδακες εκτόξευσης νερού. Τέλος, κατασκευάστηκαν καθιστικοί πάγκοι από corian σε όλο το μήκος της «Fashion Street», ενώ στο «Hub» τοποθετήθηκε μεγάλος ημικυκλικός καθιστικός πάγκος, από το ίδιο υλικό.

Old City Foodcourt

Αντικείμενο της μελέτης αποτελεί η κατασκευή χώρου εστίασης (foodcourt) σε τμήμα του υφιστάμενου κτιρίου Γ του Εμπορικού Κέντρου “OLD CITY”, οι εργασίες ανακαίνισης και επέκτασης των χώρων υγιεινής και η αισθητική αναβάθμιση της περιοχής μελέτης. Το Εμπορικό Κέντρο βρίσκεται στην οδό Ζάχου 25 στον Βόλο.
Στόχοι της πρότασης ήταν η ενοποίηση των διαφορετικών στοιχείων του χώρου, η ήπια επέμβαση σε τμήμα της όψης του κτιρίου Β, η διατήρηση του άξονα κίνησης και η σήμανση των εισόδων στο foodcourt.
Η ενοποίηση των διαφορετικών στοιχείων του χώρου επιτυγχάνεται με την χρήση ενός τρισδιάστατου στοιχείου (περσίδα), το οποίο λειτουργεί μορφολογικά σε τρεις διαστάσεις, είτε ως στέγαση είτε ως επένδυση. Η περσίδα στην επανάληψή της και με τους διαφορετικούς τύπους της δίνει την αίσθηση ότι η περιοχή της σίτισης διευρύνεται με την ενσωμάτωση του διαδρόμου της βασικής κίνησης και την επένδυση στον τοίχο του κτιρίου Β. Έτσι δημιουργείται ένα επεισόδιο, μία εμπειρία στον χρήστη, μία ταυτότητα στον χώρο.
Ο άξονας της βασικής κίνησης του foodcourt διατηρείται και ενισχύεται από την κατασκευή δύο πυλών στην είσοδο και στην έξοδο του foodcourt οι οποίες αφενός σηματοδοτούν στους επισκέπτες την ύπαρξη “κάτι καινούργιου”, αφετέρου λειτουργούν προστατευτικά τόσο σε επίπεδο ασφάλειας όσο και ανεμοπροστασίας (ενσωμάτωση ρολού ασφαλείας και αεροκουρτίνας).
Η περιοχή του foodcourt αποτελείται από τέσσερα καταστήματα με ενιαίο βοηθητικό χώρο (BOH).
Ο χώρος που αναπτύσσονται τα καθιστικά περιλαμβάνει δύο τύπους καθιστικών. Ο πρώτος τύπος περιλαμβάνει σταθερά καθιστικά (γραμμικά και σε σχήμα Γ) που τοποθετούνται εκατέρωθεν των υφιστάμενων τοιχείων δημιουργώντας μικρές εστίες ιδιωτικότητας, ενώ ο δεύτερος τύπος περιλαμβάνει ελαφρύ και ευέλικτο κινητό εξοπλισμό που θα μπορεί να μετασχηματίζεται εύκολα ανάλογα με τις ανάγκες του foodcourt.
Tέλος η χρήση πράσινου στοιχείου, τόσο σε οριζόντιες όσο και σε κατακόρυφες επιφάνειες αποσκοπεί στην δημιουργία φιλικού και ευχάριστου περιβάλλοντος ενώ ταυτόχρονα δίνει την αίσθηση της συνέχειας του υπαίθριου χώρου στο εσωτερικό του foodcourt.