Γέφυρα Πηνειού

Η γέφυρα φέρει την Π.Ε.Ο. Αθήνας-Θεσσαλονίκης επάνω από τον ποταμό Πηνειό στα Τέμπη και έχει συνολικό μήκος περί τα 210 μ. Αποτελείται από 5 ανοίγματα με θεωρητικά μήκη 40,72+72,06+40,63+25,0+30,77=209,18 μ. Το κατάστρωμα της γέφυρας έχει πλάτος 14,0 μ. (επιφάνεια κυκλοφορίας πλάτους 11,0 μ. και δύο εκατέρωθεν πεζοδρόμια πλάτους 1,50 μ. το καθένα).
Τα ανοίγματα αποτελούνται από δίδυμα προεντεταμένα κιβώτια και αμφιέρειστες δοκοεσχάρες από προκατασκευασμένες, προεντεταμένες δοκούς μορφής διπλού ταυ. Η πλάκα καταστρώματος είναι προεντεταμένη και στην εγκάρσια διεύθυνση.
Στα μεσόβαθρα Μ1 και Μ2 οι κεκλιμένοι στύλοι στηρίζονται σε κατακόρυφα τοιχοειδή βάθρα από σκυρόδεμα. Τα μεσόβαθρα Μ3 και Μ4 είναι τετράστυλο και τρίστυλο πλαίσιο, αντίστοιχα. Το μεσόβαθρο Μ1 θεμελιώνεται σε εμπηγνυόμενους πασσάλους από προεντεταμένο σκυρόδεμα ενώ τα Μ2, Μ3 και Μ4 θεμελιώνονται επιφανειακά.
Το ακρόβαθρο Α1 στη νότια όχθη είναι πολυκυψελική κιβωτιοειδής κατασκευή, διαστάσεων σε κάτοψη 10×14 μ., ενώ το ακρόβαθρο Α2 στη βόρεια όχθη είναι ένας τυπικός τοίχος βαρύτητας με δύο ανακουφιστικούς προβόλους.
Οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στη γέφυρα εντόπισαν σοβαρές βλάβες, οι οποίες απομειώνουν την φέρουσα ικανότητα αλλά και την ανθεκτικότητα της κατασκευής. Επιπλέον, οι υπολογιστικοί έλεγχοι έδειξαν ότι ο υφιστάμενος φορέας δεν μπορεί να παραλάβει με ασφάλεια τόσο τα αυξημένα φορτία κυκλοφορίας όσο και τα σεισμικά φορτία που ορίζουν οι σήμερα ισχύοντες κανονισμοί.
Οι επεμβάσεις χωρίζονται σε τρείς κατηγορίες:
1. Ενισχυτικές επεμβάσεις που στοχεύουν στην αύξηση της αντίστασης της κατασκευής σε κατακόρυφα φορτία λειτουργίας.
• Κατασκευή μίας νέας πλάκας ενίσχυσης πάχους 12 εκ. επάνω από την υπάρχουσα πλάκα καταστρώματος.
• Ενίσχυση των προκατασκευασμένων δοκών με εξωτερική προένταση.
• Διατμητική ενίσχυση των κορμών των κιβωτίων με κατακόρυφες προεντεταμένες χαλύβδινες ράβδους, τοποθετούμενες εξωτερικά των κιβωτίων, σε συνδυασμό με εγκάρσιες χαλύβδινες δοκούς, που τοποθετούνται στην εξωτερική επιφάνεια του κάτω πέλματος.
• Αντικατάσταση όλων των εφεδράνων του τεχνικού με νέα ελαστομεταλλικά εφέδρανα.
2. Ενισχυτικές επεμβάσεις με σκοπό την αύξηση της φέρουσας ικανότητας έναντι σεισμικών δράσεων.
◦ Στην εγκάρσια διεύθυνση, η αντοχή και η δυσκαμψία των υφιστάμενων βάθρων αυξάνεται με την προσθήκη μεταλλικών δικτυωτών συνδέσμων και ελαφρά οπλισμένων μανδυών, ώστε να μπορούν να παραλάβουν τα αυξημένα σεισμικά φορτία.
◦ Στη διαμήκη διεύθυνση, η πρόταση ενίσχυσης στοχεύει στην αλλαγή της διαδρομής μέσω της οποίας οι διαμήκεις σεισμικές δυνάμεις μεταφέρονται στη θεμελίωση της γέφυρας. Η προτεινόμενη λύση προβλέπει συνεχή φορέα ανωδομής, καταργώντας τους ενδιάμεσους αρμούς και την προσθήκη ενός δύσκαμπτου πλαισίου Ο/Σ μορφής Λ στη θέση του μεσοβάθρου Μ3, το οποίο συνδέεται με την συνεχή ανωδομή με εφέδρανα διατμητικής κλείδας.
3. Μέτρα επισκευής για την αποκατάσταση της ανθεκτικότητας της κατασκευής.

Κοιλαδογέφυρα BW7

Για την αναβάθμιση της Εθνικής Οδού B29 (Stuttgart – Aalen) προτάθηκε η παράκαμψη της κοινότητας του Mögglingen, 65χλμ. περίπου δυτικά της Στουτγάρδης στη Γερμανία. Στο πλαίσιο του συνολικού έργου κατασκευάστηκε και παραδόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία η κοιλαδογέφυρα BW7 πάνω από τον ποταμό Lauter. Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ συμμετείχε στην εκπόνηση όλων των επί μέρους σταδίων της οριστικής μελέτης σε συνεργασία με το γραφείο μελετών Harrer Ingenieure για τον κατασκευαστή του έργου Wolff & Mülle και παρείχε υποστήριξη στον ανάδοχο κατά την διάρκεια κατασκευής της με σύνταξη άνω των 100 σχεδίων στο τελικό στάδιο. Η γέφυρα με αυξημένες τεχνικές αλλά και αισθητικές απαιτήσεις σχεδιάστηκε στο ανώτατο επίπεδο λεπτομέρειας με ενσωμάτωση πλήθους Τεχνικών Προδιαγραφών (Richtzeichnungen BAST) των Γερμανικών οδογεφυρών.
Πρόκειται για γέφυρα δυο ξεχωριστών κλάδων (Βόρειος και Νότιος) με ενδιάμεσο αρμό 10εκ., η οποία διαμορφώνεται από συνεχή φορέα επτά ανοιγμάτων (συνολικό μήκος 271,5 μ. στον άξονα της γέφυρας) από χυτό επί τόπου προεντεταμένο σκυρόδεμα. Η κατασκευή κάθε χωριστού κλάδου έγινε σε 3 φάσεις (2, 2 & 3 ανοιγμάτων) ξεκινώντας από το ανατολικό άκρο με αρμούς διακοπής στο 20% του ανοίγματος.
Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος κυκλικού τόξου με ακτίνα 1350 μ., ενώ η ερυθρά της οδού βρίσκεται σε ευθυγραμμία, με κλίση 0,50%, σε ύψη από το φυσικό έδαφος, τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 8,0 και 10,0 μ. Τα καθαρά ύψη των μεσοβάθρων, κυμαίνονται μεταξύ 6,0 και 8,0 μ. Τα μεσόβαθρα έχουν διατομή “φυστικιού” με εξωτερικές διαστάσεις 3,8×1,65 μ., θεμελιώνονται δε σε κεφαλοδέσμους με πασσάλους. Ο φορέας ανωδομής εδράζεται στα βάθρα μέσω σημειακών εφεδράνων (κατακόρυφα) με ελεύθερη ολίσθηση, καθοδήγηση (διαμήκως ελεύθερα) ή σταθερά (εγκαρσίως και διαμήκως), με αρμούς μόνο στα ακρόβαθρα.
Η διατομή του φορέα είναι μορφής πλακοδοκού σταθερού ύψους 2,0μ. και πλάτους κορμού 3,8μ., με πλάκα συνολικού πλάτους 14,25μ. στο άνω πέλμα και εγκάρσια επίκλιση 4%. Οι μεγάλου μήκους εκατέρωθεν πρόβολοι (5,0 ÷ 5,5μ.), που προκύπτουν αντιστηρίζονται ανά 4,0μ. περίπου με λοξές μεταλλικές αντηρίδες κοίλης κυκλικής διατομής. Το συνολικό πλάτος κάθε κλάδου του αυτοκινητοδρόμου εξυπηρετεί μονόπλευρη κυκλοφορία 2 λωρίδων, ΛΕΑ και εκατέρωθεν πεζοδρόμια. Στα πεζοδρόμια προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, στύλων οδοφωτισμού και καμπύλων ηχοπετασμάτων ιδιαίτερης αισθητικής. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.

Περιφερειακή Οδός

Στο πλαίσιο του έργου της αναβάθμισης της υφιστάμενης Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης προτείνεται η κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Υ.Τ.Λ. – Flyover), δίπλα από την υφιστάμενη Οδό (μεταξύ κόμβου Κ5-Νοσοκομεία και Κ10-Κωνσταντινοπολίτικα) και σε υπερκείμενο επίπεδο. Το έργο πρόκειται να αποσυμφορήσει σημαντικά την υπάρχουσα περιφερειακή, η οποία επίσης αναβαθμιζόμενη θα εξυπηρετεί τις τοπικές κινήσεις και τη βαριά κυκλοφορία.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο και τεχνικά απαιτητικό έργο, που κρίθηκε ως «Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού» που προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με Σύμβαση Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.). Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ έχει εκπονήσει τις προκαταρκτικές μελέτες των τεχνικών για το σύνολο του έργου, οι οποίες είναι εγκεκριμένες και συμμετέχει στην εκπόνηση του σταδίου της προμελέτης.
Το σημαντικότερο και πιο ιδιαίτερο τμήμα του έργου αφορά την κατασκευή υπερυψωμένης γέφυρας συνολικού μήκους 4.000 μέτρων μεταξύ των κόμβων Κ6-Νεάπολη και Κ8-Τριανδρία. Στο στάδιο της προμελέτης, το γραφείο μας εκπονεί το πρώτο τμήμα της γέφυρας αυτής (Τεχνικό Τ9α) μήκους 2.000 μέτρων στο τμήμα από Κ6 έως Κ7-Επταπύργιο, κατά μήκος και στα ανάντη της Νέας Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσ/νίκης (πρώην ανατολικής), προς την πλευρά του Σέιχ – Σου. Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος ευθυγραμμιών, κυκλικών τόξων με ακτίνες 1.100 – 1.200 μ. και αντιστοίχων καμπυλών συναρμογής, ενώ η ερυθρά της Υ.Τ.Λ. υπέρκειται εκείνης της υφιστάμενης Εσωτερικής Περιφερειακής (και του φυσικού εδάφους στον άξονα της χάραξης) συνήθως κατά 7,0 – 8,0 μ., αλλά και 11,0 – 12,00 μ., εξαιρουμένων των περιοχών δύο κοιλαδογεφυρών με ύψη ερυθράς 25,0 – 30,0 μ. από το φυσικό έδαφος.
Η διατομή διαμορφώνεται κιβωτιοειδής ύψους 2,5 μ. με συνολικό πλάτος 22,2 μ., η οποία εξυπηρετεί αμφίπλευρη κυκλοφορία 2+2 λωρίδων και ΛΕΑ. Το καθαρό πλάτος κυκλοφορίας προκύπτει 9,7 μ. ανά κατεύθυνση με ενδιάμεσο διαχωριστικό άκαμπτο στηθαίο ασφαλείας. Στα άκρα της διατομής προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων αυξημένης ασφαλείας, ηχοπετασμάτων και στύλων οδοφωτισμού. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.
Οι φορείς ανωδομής διαμορφώνονται συνεχείς κατά μήκος, με τέσσερα έως πέντε το πολύ ανοίγματα (τάξεως 45,0μ.) και αρμούς συστολοδιαστολής στα άκρα των τμημάτων. Κατά μήκος του τεχνικού των 2.000μ. προκύπτουν συνολικά εννέα ανεξάρτητα μεταξύ τους τμήματα, με μήκη από 170,0 μ. έως 235,0 μ. Τα βάθρα είναι μονόστυλα μεταβλητού μήκους αυξανομένου προς την κεφαλή θεμελιωμένα σε φρέατα. Στα βάθρα, στα οποία προβλέπονται αρμοί συστολοδιαστολής, ο φορέας ανωδομής στηρίζεται μέσω εφεδράνων, ενώ στα υπόλοιπα η ανωδομή συνδέεται μονολιθικά με αυτά, στη λογική των “ημιενιαίων” (“halb – ή semiintegralen”) γεφυρών.

Κοιλαδογέφυρα Τ12

Πρόκειται για σιδηροδρομική κοιλαδογέφυρα διπλής γραμμής συνολικού μήκους 800,0 μ., πλάτους 13,9 μ. και μεγίστου ύψους μεσοβάθρου 38,7 μ. Ο φορέας ανωδομής είναι συνεχής, νοκυψελικής κιβωτιοειδούς διατομής με κεκλιμένες παρειές και πρόβλεψη σεισμικής μόνωσης μεταξύ φορέα και βάθρων (υδραυλικοί αποσβεστήρες και ελαστομεταλλικά εφέδρανα με πυρήνα μολύβδου). Η Θεμελίωση έγινε σε πασσάλους, τμηματική κατασκευή φορέα ανωδομής (φάσεις) με τη μέθοδο του προωθούμενου ικριώματος.

Ανισόπεδος Κόμβος Κ16

Το έργο αφορά στην μελέτη εφαρμογής για τη λειτουργία του Α/Κ Κ16 (χωρίς την ΑΔ. Οδού Πόντου) με διαμόρφωση ισόπεδου κυκλικού κόμβου (roundabout) στη διασταύρωση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης με την οδό Πόντου και του κλάδους του Α/Κ Κ16, μέχρι την ολοκλήρωση όλων των έργων του Α/Κ Κ16 και στην μελέτη εφαρμογής σήμανσης για το σύνολο του έργου, με τη λειτουργία του κυκλικού κόμβου.
Οι μελέτες αφορούν σε μελέτες οδοποιίας αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ μήκους 2,5χλμ, κλάδων ανισόπεδου κόμβου συνολικού μήκους 4,5χλμ, επεμβάσεις σε μήκος 800μ. επί της Εσωτερικής Περιφερειακής οδού με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ισόπεδο κυκλικό κόμβο δύο λωρίδων (multi lane roundabout) με πέντε προσβάσεις.

Οδικές Κοιλαδογέφυρες Γ2

Πρόκειται για οδική κοιλαδογέφυρα δύο ανεξαρτήτων κλάδων συνολικού μήκους 350,0 μ., πλάτους 14,2 μ. καθενός και μεγίστου ύψους μεσοβάθρου 58,0 μ. Οι φορείς ανωδομής είναι συνεχείς, μονοκυψελικής κιβωτιοειδούς διατομής με μεταβλητό ύψος, μονολιθική σύνδεση στα μεσόβαθρα και κατασκευή με τη μέθοδο της προβολοδόμησης. Η Θεμελίωση έγινε σε φρέατα.

Γέφυρα Γ4

Στο πλαίσιο του έργου αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο Τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος Ν. Ηρακλείου κατασκευάστηκε και παραδόθηκε πρόσφατα στην κυκλοφορία η γέφυρα Γ4 από Χ.Θ. 5+710,99 έως Χ.Θ. 6+150,00 του ΒΟΑΚ. Η ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ εκπόνησε την οριστική μελέτη της γέφυρας και παρείχε υποστήριξη στην ανάδοχο κοινοπραξία κατά την διάρκεια κατασκευής της. Μετά την ολοκλήρωση της γέφυρας η κοινοπραξία κατασκευής συμμετείχε με αυτήν στα Concrete Awards 2019, τα πρώτα βραβεία που δημιουργήθηκαν για να αναδείξουν την αριστεία σε έργα από σκυρόδεμα, που ξεχώρισαν τόσο σε επίπεδο μελέτης, όσο και σε επίπεδο κατασκευής για τη λειτουργικότητα, την πρωτοτυπία, την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την ικανοποίηση των τελικών πελατών και χρηστών των έργων αυτών. Η γέφυρα Γ4 διακρίθηκε αποσπώντας το αργυρό βραβείο στην Ενότητα Έργων Υποδομής – Οδογέφυρες και Σήραγγες.
Η γέφυρα διαμορφώνεται από συνεχή φορέα πέντε ανοιγμάτων συνολικού μήκους 440,0 μ., στον άξονα της γέφυρας, από χυτό επί τόπου προεντεταμένο σκυρόδεμα. Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της προβολοδόμησης με μήκη σπονδύλων 3,5 έως 5,0 μ., ενώ εκπονήθηκε και η απαιτούμενη μελέτη υπερυψώσεων-ταπεινώσεων για την υποστήριξη της κατασκευής.
Η χάραξη κινείται οριζοντιογραφικά κατά μήκος κυκλικού τόξου με ακτίνα 900 μ., ευθυγραμμίας, και αντίστοιχης κλωθοειδούς καμπύλης συναρμογής, ενώ η ερυθρά της οδού βρίσκεται σε ευθυγραμμία, κατά μήκος ανόδου, με κλίση 4,27%, σε ύψη από το φυσικό έδαφος, τα οποία κυμαίνονται από 5,0 έως 31,0 μ. το πολύ, ως επί το πλείστον δε μεταξύ 20,0 και 28,0 μ. στο κεντρικό τμήμα της γέφυρας. Τα καθαρά ύψη των μεσοβάθρων, ανέρχονται σε 15,0 μ., 20,5 μ. και 22,0 μ.. Τα ακραία μεσόβαθρα έχουν διατομή δίδυμων λεπίδων και τα κεντρικά κοίλη ορθογωνική με εξωτερικές διαστάσεις 4,0×6,5 μ., θεμελιώνονται δε σε κεφαλοδέσμους με πασσάλους.
Η διατομή του φορέα είναι μονοκυψελική κιβωτιοειδής, μεταβαλλόμενου παραβολικά ύψους, που κυμαίνεται από 3,0 μ. στα μέσα των ανοιγμάτων έως 6,5 μ. στις περιοχές των μεσοβάθρων, με συνολικό πλάτος 13,75 μ., η οποία εξυπηρετεί μονόπλευρη κυκλοφορία 2 λωρίδων, ΛΕΑ και εκατέρωθεν πεζοδρόμια του δεξιού κλάδου του αυτοκινητοδρόμου. Στα πεζοδρόμια προβλέπεται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας και στύλων οδοφωτισμού. Επίσης, προβλέπεται μόνωση του καταστρώματος με ειδική μεμβράνη και αποχέτευσή του με σωλήνες απορροής διαμήκεις και κατακόρυφους.
Ο φορέας ανωδομής συνδέεται μονολιθικά με τα τέσσερα μεσόβαθρα, εδράζεται δε στα ακρόβαθρα μέσω σημειακών εφεδράνων ολίσθησης (κατακόρυφα) και διατμητικής κλείδας (εγκάρσια οριζόντια), στη λογική των “ημιενιαίων” (“halb – ή semiintegralen”) γεφυρών. Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνεται ένα πλαισιακό σύστημα με αναμενόμενη ικανοποιητική συμπεριφορά στην παραλαβή τόσο των κατακορύφων όσο και των οριζοντίων φορτίων, χωρίς εφέδρανα στα μεσόβαθρα, με αρμούς μόνο στα ακρόβαθρα και με λογικές μετακινήσεις.